حلقه مفقوده در توسعه کشور، فاصله آموزش با نیاز واقعی بازار کار است

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حلقه مفقوده در توسعه کشور بی‌تردید فاصله آموزش با نیاز واقعی بازار کار است و آموزش‌های ما از سطح مدرسه تا آموزش عالی با نیاز بازار، فاصله دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سیدمحمد بطحایی معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و هاشمی معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هدف نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت در راستای مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای نیروی کار کشور و اجرای طرح ملی «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال»، 26 اسفند ماه سال جاری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.


سیدمحمد بطحایی، معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن ابراز خرسندی از همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: حلقه مفقوده در توسعه کشور ما بی تردید فاصله آموزش با نیاز واقعی بازار کار است و آموزش های ما از سطح مدرسه تا آموزش عالی با نیاز بازار، فاصله دارد.
بطحایی در نشست امضای تفاهم نامه معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه ای یادآور شد: دو شورای تخصصی برنامه ریزی و شورای گسترش آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی که برای نخستین بار در دانشگاه آزاد تشکیل شده است، می تواند پل ارتباطی محکمی میان دانش و مهارت باشد.


وی  افزود: از طریق استفاده از ظرفیت های دو شورای نامبرده در نظر داریم در وهله اول استانداردهای آموزشی منطبق با سرفصل های درسی را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین کرده و در مرحله بعد، 40 درصد سرفصل های درسی دانشگاه را به مهارت آموزی اختصاص دهیم.
معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر طی 2 سال آینده تنها در 100 واحد دانشگاهی با ایجاد کارگروه های تخصص و مهارت این مهم تحقق یابد، تحولی عظیم در زمینه مهارت آموزی دانشگاهیان رخ خواهد داد.
 بطحائی با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای دانشگاه آزاد اسلامی از پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه ای سخن به میان آورد و افزود: اگر تخصص شما با امکانات و ظرفیت های بالای ما همراه شود، تحول عظیمی در حوزه ی مهارت آموزی رقم خواهد خورد.
وی در ادامه بر تشکیل کمیته استانی مشترک در راستای اجرای تفاهم نامه مذکور تأکید کرد.
علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این جلسه عنوان کرد: اعتبارزائی مدارک دانشگاهی با آموزش های مهارتی محقق می شود.
هاشمی با اشاره به لزوم تغییرات همراه و همگام با سرعت تغییرات تکنولوژی گفت: اراده ملی باید بر تغییر باشد.
وی ادامه داد: ریزش یک میلیون شغل در دوران شیوع کرونا، ضرورت تحول در حوزه تکنولوژی مطابق با نیاز بازار و بازنگری در سرفصل ها و نگرش های کلان را نمایان کرده و دیگر نمی توان با تفکرات گذشته به نیاز جامعه پاسخ گفت.
هاشمی در ادامه سخنان خود با بیان این که دانشگاه آزاد باید به عرصه بین المللی ورود کند، ایران را در زمره کشورهای دانشجو فرست نام برد و افزود: این مقوله باید با هدف دست یابی و انتقال تکنولوژی روز کشورهای جهان انجام شود و سرمایه گذاری تلقی شود.
در ادامه، هاشمی، در خصوص برنامه های سال آتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در طول 4 دهه حدود 80 مرکز صنعتی دارای مراکز جوار کارگاهی و آموزشی بوده اند، که با هدف «جامعه محوری مهارت» به  این تعداد در 18 ماهه اخیر 80 واحد افزوده شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ایجاد 1400 مرکز جوار کارگاهی آموزش مهارت به عنوان برنامه این سازمان در سال آینده خبر داد.
معاون وزیر تعاون با اعلام این خبر که در طول 40 سال، تنها 17 مرکز تخصصی مهارت آموزی وجود داشت که طی یک سال اخیر با ایجاد 50 مرکز تخصصی مهارت آموزی با هدف لحاظ کردن پیوست نیروی انسانی توانمند در صنعت این رقم به 67 مرکز افزایش یافته است که می توان به دپارتمان ملی مهارت مشاغل خانگی و دپارتمان مهارت دریایی، مرکز تخصصی گاز و نفت بوشهر و ... اشاره کرد.
هاشمی در همین رابطه گفت: مراکز تخصصی در قالب «دپارتمان های تخصصی مهارتی» و شرایط اقلیمی کشور پیش بینی و فعالیت خود را آغاز کرده اند.
هاشمی گفت: 45 درصد از مراجعین به مراکز سازمان برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا بخشی از واحدهای درسی در قالب مهارت آموزی به دانشجو و در حین تحصیل ارائه شود.
وی با اشاره به ظرفیت قانون شورای عالی مهارت و پیش بینی 8 سطح مهارتی تا دکترا، اظهار داشت: در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی نیز می توان با استفاده از همین قانون، به تربیت تکنسین و کارشناس ماهر روی آورد تا اعتبارزایی در مدارک دانشگاه با توانمندسازی افراد ایجاد شود.
در ادامه هاشمی، پیشنهاد کرد 7 استان محروم با پایه مهارتی پایین و نرخ بیکاری بالا با همکاری دو دستگاه پایلوت این امر قرار گیرند.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور بیان کرد: این سازمان در یک سال گذشته 2 هزار استاندارد ارزیابی، شایستگی، حرفه و شغل را مطابق با نیاز بازار تدوین کرده است و در سال جدید هم تدوین 2 هزار استاندارد را در برنامه دارد.
وی همچنین از 15 کشور همسایه ایران به عنوان فرصتی ارزشمند برای توسعه تعاملات بین المللی با رویکرد توسعه صلاحیت حرفه ای و تربیت نیروی با مهارت در اجرای تفاهم نامه منعقده بین سازمان و دانشگاه آزاد نام برد.
وی گفت: از طریق استفاده از ظرفیت های دو شورای نامبرده در نظر داریم در وهله اول استانداردهای آموزشی منطبق با سرفصل های درسی را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین کرده و در مرحله بعد، 40 درصد سرفصل های درسی دانشگاه  را به مهارت آموزی اختصاص دهیم.
 در این نشست همچنین لادن معاون آموزش های فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه، از شوراهای تخصصی برنامه ریزی و شورای گسترش آموزش های فنی و حرفه ای در مجموعه معاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نام برد و افزود: این دو شورای تخصصی، خاص دانشگاه آزاد اسلامی است.
برگزای دوره های آموزشی مشترک برای مربیان و مدرسان دانشگاه، سنجش مهارت و کارآمادگی فارغ التحصیلان، مشارکت و همکاری دو مجموعه در سطح ملی و بین المللی و ... پیشنهادهایی بود که از سوی لادن در این نشست عنوان شد.
براساس این گزارش اهم  تعهدات مشترک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی در این تفاهم نامه موارد ذیل است:
 فراهم‌سازی زمینه اجرای واحدهای درسی کارآموزی، کارورزی، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و غیردولتی سازمان و یا تطبیق آن‌ها با دوره‌های آموزش مهارتی بر اساس قراردادهای مرتبط.
مشارکت در راه اندازی مدارس عالی مهارتی در سطح ملی و منطقه ای در کشور های عراق و افغانستان و سایر کشورهای هدف.
برگزاری دوره های آموزشی مشترک برای  مدرسین و مربیان با همکاری دانشگاه و مرکز تربیت مربی سازمان.
سنجش مهارت و کارآمادگی دانشجویان قبل از پایان تحصیلات و الحاق گواهینامه مهارتی مرتبط به دانشنامه فارغ-التحصیلان.
تنظیم جدول تطبیق استانداردهای آموزشی سازمان با برخی واحدهای درسی رشته های تحصیلی دانشگاه در راستای اعتباربخشی به گواهینامه های مهارت جهت ارجاع به شورای تخصصی برنامه‌ریزی آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه و سایر مراجع ذیربط در تصویب برنامه های درسیِ رشته های تحصیلی دانشگاهی.


بنابراین گزارش با توافق طرفین مقرر شد کارگروه مشترک با حضور نمایندگان حوزه آموزش و پژوهش دو دستگاه به منظور عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه تشکیل شود.
 
 






 

کد خبر: 1091203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =