پاشیدن میلیون‌ها تن گچ به جو زمین

بیل گیتس،‌ میلیاردر معروف جهان، ایده‌ای را برای جلوگیری از گرم شدن زمین و تغییرات آب‌وهوایی ارائه کرده است که در آن قرار است دو میلیون تن گرد گچ در لایه استراتوسفر جو پاشیده شود تا همانند سایبان عمل کند و مانع رسیدن نور خورشید به زمین و در نهایت باعث خنک شدن کره خاکی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در این پروژه قرار است میلیون‌ها تن گچ به لایه استراتوسفر (حدود 25 الی 40 کیلومتری سطح زمین) پاشیده شود تا از این طریق نور خورشید کمتری به زمین بتابد و از گرم شدن زمین جلوگیری شود. احتمالا ماه ژوئن این پروژه اجرا شود.

محققان دانشگاه هاروارد با ارسال یک بالون بزرگ به 19 کیلومتری سطح زمین از یکی از شهرهای سوئد، می‌خواهند این سیستم را آزمایش کنند و دو کیلوگرم گرد و غبار گچ را به درون لایه استراتوسفر بپاشند.

ایده این ماموریت ۳ میلیون دلاری که توسط بیل گیتس، میلیاردر معروف جهان، مطرح شده این است که گچ بخشی از نور خورشید را منحرف می‌کند و مانع برخورد آن با سطح زمین می‌شود و در نتیجه باعث سرد شدن زمین خواهد شد.

البته این ایده از همان اول با انتقاد شدید بسیاری از دانشمندان مواجه شده و کارشناسان هشدار داده‌اند که این روش غیرمعمول می‌تواند برای سیستم‌های آب و هوایی فاجعه‌بار باشد؛ تا حدی که قابل پیش‌بینی نیست.

بالون آزمایشی قرار است ۶۰۰ کیلوگرم تجهیزات علمی را تا ارتفاع 19 کیلومتر بالای سطح قطب شمال بالا ببرود و اگر همه چیز خوب پیش برود، حدود دو کیلوگرم گرد گچ را در آنجا آزاد کند. این گرد و غبار تا چندین کیلومتر از این لایه جو را پوشش خواهند داد و این میزان به اندازه‌ای نیست که تاثیر چندانی در شدت اشعه خورشید به زمین داشته باشد. در واقع قرار است این گرد و غبار یک سایبان عظیم در مقابل خورشید ایجاد کند. چیزی که در این آزمایش مهم است این است که تیم پژوهشی، اطلاعاتی را در مورد نحوه واکنش ذرات گرد و غبار با هوا جمع‌آوری می‌کنند و سپس با کمک مدل‌های کامپیوتری پیش‌بینی می‌کنند اگر این آزمایش در مقیاس بزرگ‌تر اجرا شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

دانشمندان این پروژه سعی دارند از این طریق برخی اشعه‌های خورشید و گرما را به فضا منعکس کنند و در نهایت باعث رسیدن نور کمتری به سطح زمین بشوند و زمین را در برابر آسیب‌های گرم شدن آب و هوا محافظت کنند.

با این حال، منتقدان این پروژه می‌گویند: این بهانه‌ سیاستمدارانی است که می‌خواهند اقدامات دشواری را که برای مقابله صحیح با تغییرات آب و هوایی لازم است، از سر باز کنند.

کد خبر: 1091582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =