مأموریت‌گرایی آموزش عالی جزو تکالیف ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مأموریت‌گرایی آموزش عالی جزو وظایف و تکالیف ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی کشور با موارد مختلفی که در آن دیده شده است، الزاما باید اجرا شود؛ البته با دقت و با ظرافت بیشتر، اما بدون توقف پیش خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که با حضور قائم مقام و معاونان این وزارت و حضور مجازی رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و با محوریت بررسی وضعیت آموزش عالی کشوردر سالن شهدای جهادعلمی وزارت علوم برگزار شد، غلامی با تاکید بر سلامتی همکاران و هموطنان در جریان افت‌وخیز کرونا در یک سال اخیرو توجه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی به این مساله اظهار کرد: لازم است مجموعه همکاران‌ و جامعه دانشجویی را به مراقبت مستمر از آسیب‌های این بیماری هم در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم تأمین اقلام بهداشتی توجه بدهیم.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم، بحث ساماندهی آموزش عالی کشور را با همکاری ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور پیش می‌برد، تصریح کرد: از این جهت که ساماندهی آموزش عالی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این برنامه باید با دقت و ظرافت اجرا شود.

وی با بیان اینکه مأموریت‌گرایی آموزش عالی جزو وظایف و تکالیف ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: همکاران محترم در دانشگاه‌ها و مراکزی که در این زمینه تأخیر دارند، توجه کنند که ممکن است بعداً از یک ظرفیتی محروم شوند و یا با موضوعی ابلاغی مواجهه شوند که متناسب با وضعیت‌شان نباشد.

وزیر علوم همچنین به بحث بازنشستگی کارکنان آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: در رابطه با بحث بازنشستگی کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، برخی دانشگاه‌ها تأخیر و تعلل داشته‌اند که این موضوع مشکلاتی را به لحاظ حقوقی و قانونی و پرداخت هم برای دستگاه و دانشگاه و هم برای کارکنان ایجاد می‌کند. بهتر است ابتدای هر سال لیست همکاران بازنشسته فراهم شود تا هم برنامه‌ریزی صورت گیرد و همچنین کارکنان در جریان فرآیند بازنشستگی تان قرار گیرند.

وی در ادامه به بحث بازنگری در آیین‌نامه‌های ارتقا، جذب اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: بحث‌های مختلفی در این حوزه مطرح است از جمله دانشگاه نسل چهارم، رشته‌های حوزه علوم انسانی و هنر و همچنین ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و مواردی از این قبیل که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم افزود: در این خصوص باید ضمن حفظ روند رشد علمی کشور، باقی زمینه‌های تأثیرگذاری دانشگاه‌ها نیز دیده شود. در این زمینه باید حداکثر تا پایان اردیبهشت نظرات جمع بندی شده و با گستردگی که وزارت علوم در حوزه‌های مختلف علوم دارد، باید کار وسیع و سریعی را انجام دهیم.

غلامی در بحث افزایش حقوق‌های ۱۴۰۰ نیز گفت: در این راستا سه مرحله برای افزایش حقوق داریم؛ یک مرحله افزایش سنواتی ۲۵ درصد است که بعد از ابلاغ ضوابط مربوطه از سوی سازمان امور اداری و استخدامی، کارها را انجام خواهیم داد. مرحله دیگر سقف ۲.۵ میلیون تومان سقف افزایش است و مرحله دیگر بحث همسان‌سازی است که دو لایه دارد. یک لایه عمومی است و یک لایه هم بحث تمام وقتی است که مشغول تدوین ضوابط آیین‌نامه‌ای آن هستیم.

وزیر علوم در پایان این نشست با تاکید بر همکاری نزدیک دانشگاه ها و مراکزپژوهشی با مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم گفت: درخصوص برنامه‌هایی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی اجرا می شود، فارغ از محدودیت‌های کرونا، مجموعه مدیران تلاش کنند که برنامه‌ها حداکثر تحقق خود را داشته باشند.همچنین تلاش خانواده آموزش عالی برای تحقق اهداف و برنامه ها نباید تحت تاثیر جریان رفت‌وآمد دولت‌ها قرار گیرد و تأکید می کنیم که در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای برنامه‌ها، استناد به برنامه‌های بالادستی ضروری است و باید به آنها توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =