نخستین آزمون تیم ملی مدل اسکوچیچ در سال ۱۴۰۰

تیم ملی فوتبال ایران با سرمربیگری دراگان اسکوچیچ کروات در سومین بازی دوستانه به پیروزی رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،رضا بلوچی؛ تیم ملی فوتبال ایران، دوران جدیدی را با دراگان اسکوچیچ، شروع کرده است. مربی کروات، سومین برد متوالی را در بازی های دوستانه، برابر سوریه تجربه کرد. این در حالی است که ایران و سوریه در رقابت‌های مختلفی به میدان رفته‌اند. تقابل دو تیم در انتخابی جام جهانی روسیه که کارلوس کی روش پرتغالی سرمربی تیم ملی بود، در دو بازی رفت و برگشت با تساوی تمام شد. در دوران ویلموتس، تیم ملی ایران در دیداری دوستانه، در خردادماه۹۸، سوریه را با نتیجه سنگین ۵ بر صفر شکست داد. در حال حاضر نسبت به گذشته، سرمربیان دوتیم تغییر کرده اند. هر دو تیم در مسابقات مقدماتی جام جهانی قطر قرار دارند. سوریه درگروه نخست جام جهانی نتایج نسبتا درخشانی کسب کرده است و بالاتر از چین در رده نخست قرار دارد تا نسبت به ایران شرایط بهتری را تجربه کند.

سوریه صعود کرده و ایران امیدوار به صعود

تقریبا میتوان گفت که تیم ملی سوریه به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کرده است و خود را آماده بازی های سخت پیش رو در مرحله ی بعدی مسابقات می کند تا ناکامی و شکست در پلی آف انتخابی جام جهانی در مقابل اروگوئه را جبران کند.

سوریه که عمرالخربین، بهترین مهاجم خود را به دلیل مصدومیت به همراه نداشت، بازی قابل قبولی را مقابل ایران به ویژه در نیمه دوم ارائه داد. تیم ملی ایران در این چند سال اخیر همواره جزو بهترین تیم‌های آسیا بوده است به ویژه در دوران سرمربیگری کارلوس کی روش پرتغالی، که تیم ملی ایران به عنوان تیم اول به دو دوره قبلی جام جهانی صعود کرده و طرفداران فوتبال در ایران امیدوارند که سومین دوره متوالی رفتن به جام جهانی را با دراگان اسکوچیچ تجربه کنند. اما پیشینه یک سال اخیر تیم ملی ایران و بازی‌هایش، طرفداران فوتبال در ایران را مقداری نگران کرده است. دو باخت مقابل بحرین و عراق در دور رفت مرحله مقدماتی مسابقات، اخراج سرمربی پیشین تیم ملی ایران یعنی ویلموتس بلژیکی و حواشی بعد از آن تا انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، از جمله مواردی هستند که نگرانی‌هایی را در دل جامعه هواداری وکارشناسان فوتبال در ایران در پی داشت.

با و جود موارد یاد شده، دراگان اسکوچیچ سکاندار هدایت کشتی تیم ملی ایران برای باقیمانده‌ی راه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ است. تیم ملی ایران با دو برد برابر کامبوج و هنگ کنگ و دو شکست برابر عراق و بحرین و با ۶، امتیاز در رده سوم جدول قرار دارد. دراگان اسکوچیچ و شاگردانش راهی تقریبا دشوار را پیش رو دارند، چون کرونا ویروس باعث وقفه و تغییر در نحوه برگزاری مسابقات شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت که ادامه مسابقات را به صورت متمرکز با میزبانی بحرین انجام دهد. بر این اساس اسکوچیچ و شاگردانش باید در فاصله ۱۲ روز، چهار دیدار خود را به صورت متمرکز در بحرین دنبال کنند. در صورتی که این مسابقات به صورت متمرکز برگزار نمیشد، ایران در چهار بازی باقی مانده خود، در سه دیدار میزبان و فقط در یک بازی مهمان بود. البته مربی کروات تیم ملی ایران در باره این موضوع گفت: این تصمیم از قبل گرفته شده بود و بهتر است که الان در باره یآن صحبت نکنیم و خودمان را قوی آماده کنیم، زیرا مسابقات در هر جایی که برگزار شود ما باید خیلی خوب باشیم. او گفت: صد در صد باید صعود کنیم و این کار را می‌کنیم، چون بازیکنان ایرانی این توانایی را دارند.

انتخاب بازیکن، چالش همیشگی مربیان

دو تیم ایران و سوریه در بهار ۱۴۰۰ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که بازی با نتیجه ۳ بر صفر به نفع ایران به پایان رسید.

گرچه به نظر می رسد مربی کروات، انتقادها از نحوه انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران را پشت سر گذاشته اما انتقاد در مورد انتخاب بازیکن یا بازیکنان به اردوی تیم ملی از جمله چالش های جدیدی است که باید مربی کروات با در طی زمان و با نتایج مطلوب، آنها را پشت سر بگذارد. انتقادی که مربیان خارجی چون کی روش، برانکو و داخلی چون قلعه نویی و مایلی کهن، از آن مبرا نبوده اند.

اعلام لیست تیم ملی قبل از بازی با سوریه، انتقاد به انتخاب بازیکنان توسط اسکوچیچ را در پی داشت تا جایی که اشکان دژاگه و وریا غفوری هم به عدم انتخاشان واکنش منفی نشان دادند. واکنش هایی که ممکن است با گذر زمان رنگ و بوی بیشتری به خود بگیرند و کشمکش بین علاقه‌مندی‌های رنگی در سطح تیم ملی و متعاقبا در جامعهرا فراهم کند. اسکوچیچ باید در گذر رمان ثابت کند که انتخاب هایش توانمندتر از چیزی هستند که طرفداران فوتبال تصور می کنند.

نکات قابل توجه دیدار با سوریه

نکته قابل توجه این دیدار، زوج خط دفاعی ایران بود که اسکوچیچ برای بار سوم از شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان استفاده کرده بود. دو مدافع از دوران خوش پرسپولیس که فینال آسیا را تجربه کرده بودند. به نظر می رسد که اسکوچیچ با وجود اینکه بازیکنان زیادی را در این پست می تواند رصد کند، اما خط جلوی دروازه را به مدافع الریان و پرسپولیس سپرده است. جایی که محمد حسین کنعانی زادگان خیلی زود جواب اعتماد اسکوچیچ را داد و در دقیقه دوم بازی با ضربه سر گل اول ایران را به ثمر رساند.

استفاده از چند بازیکن جوان و کمتر شناخته شده در تیم ملی برای بالا بردن انگیزه و رقابت سالم درون گروهی بسیار مفید است.  استفاده از جعفر سلمانی که زمانی در صنعت نفت آبادان شاگرد اسکوچیچ بود و در نخستین بازی تیم ملی‌اش نقش جدیدی را تجربه میکرد و در بازی برابر سوریه عملکرد مناسبی نداشت و نتوانست انتظارات را برآورده کند.

بعد ازاینکه حاج صفی جای خود را به امید ابراهیمی داد، احسان بازوبند را به وی سپرد تا دومین کاپیتان تیم ملی در بازی برابر سوریه باشد و دادن بازوبند توسط امید ابراهیمی به کریم انصاری فرد، از جمله موارد مثبت همگرایی، انسجام و یکدلی در تیم ملی است که نشان میدهد بازوبند بستن مهم نیست و برد تیم ملی از همه مهمتر است که تک تک بزرگان تیم ملی این مسئله را کاملا درک کرده و به آن عمل می کنند.

پیروزی تیم ملی ایران برابر سوریه در اولین روزهای سال۱۴۰۰، یک جای خالی بزرگ داشت. جای خالی هواداران فوتبال و تیم ملی، که یار دوازدهم تیم ملی هستند و وجودشان مایه شور ونشاط ورزشگاه‌ها و شعارشان سرشار از انرژی مثبت برای بازیکنان تیم ملی می باشد.

اظهار نظر پیشکسوتان در مورد بازی تیم ملی ایران و سوریه

رسول کربکندی در مورد پیروزی ایران در مقابل سوریه گفت: از بازی نیمه دوم تیم ملی ایران برابر سوریه راضی نیستم. درست است که در نیمه اول با ۲ گل پیش بودیم اما در نیمه دوم به نظرم تیم ملی سرعت و کارایی لازم را نداشت.

صادق ورمزیار، پیشکسوت فوتبال ایران، درباره برد ۳ بر صفر ایران گفت: گل زود هنگام ایران تاثیر روانی خوبی روی تیم و شرایط بازیکنان داشت. شرایط بازیکنان ما بهتر شد و توانستیم میدان داری بکنیم اما دفاع تیم ملی در برابر ضدحملات کمی متزلزل نشان داد. مهاجمان فرصت‌های خوبی را از دست دادند ولی در این بخش بازیکنان خوبی داریم. در فاز دفاعی باید با تمرکز بیشتر و بهتر عمل کنیم و اشتباهات را به حداقل برسانیم چون ممکن است در بازی‌های رسمی و خصوصا مقابل عراق و بحرین دردسرساز شود.

مرتضی فنونی زاده، دیگر پیشکسوت فوتبال ایران بیان کرد: وظیفه ما حمایت از تیم ملی است اما این بازی نبود که عیار تیم ملی ایران را مشخص کند. اگر با ذخیره ها جلوی سوریه بازی می کردیم بهتر بود.

او ادامه داد: چنین تیم هایی به درد بازی دوستانه نمی خورند. آنها آمده بودند در ایران گشتی بزنند و بروند. اینگونه بازی‌ها نمی‌تواند برای آماده سازی تیم ملی برای رویارویی با عراق و بحرین مفید باشد.

فنونی زاده افزود: عملکرد لژیونرها خوب بود اما ای کاش برای شناخت هرچه بهتر با تیم ملی ترکیه که همسایه نزدیک ما هم هست بازی می کردیم. کارسختی داریم و فکر نمی‌کنم جلوی عراق و بحرین موفق شویم. کاری هم برای موفقیت تیم ملی انجام نمی‌شود.

برای قضاوت عملکرد تیم ملی شاید مقداری زود باشد، اما روند آماده سازی تیم ملی سرعت چندانی ندارد. تیم ملی بازی‌های تدارکاتی مهم و تاثیرگذاری را برای آمادگی هرچه بهتر برای رویارویی با بحرین و عراق نیاز دارد. درست است که میزبانی بحرین و نداشتن کرسی درAFC کار ما را سخت کرده است اما امید ما باید به بازیکنان و کادر فنی باشد و امیدوار باشیم که بازیکنان از حیثیت فوتبال ایران دفاع کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =