موتورهای پرقدرت کم مصرف یورو ۶ تولید می شوند

محققان در یک شرکت دانش بنیان امکان طراحی و ساخت خانواده های موتورهای پرقدرت کم مصرف یورو ۶ را فراهم آوردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مجتبی میرسهیل مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولیدکننده موتورهای سه سیلندر کم مصرف یورو ۶ امروز در آئین رونمایی از طرح‌های ملی معاونت علمی که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: در این خط تولید خانواده موتورهای پرقدرت کم مصرف یورو ۶ به تولید می رسند.

وی افزود: همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تهران و کلان شهرها با آلاینده‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی و در نهایت تعطیلی شهر و مدارس رو به رو شدند که از همان سال‌ها تصمیم گرفته شد طرحی برای حل این موضوع اجرایی شود.

میر سهیل گفت: در این راستا طرحی فرابخشی و فراوزارتخانه ای توسط وزارت نفت، وزارت صمت، معاونت علمی و صندوق توسعه ملی برای رفع مشکل سوخت خودروها و آلایندگی‌ها تعریف شد.

وی ادامه داد: در ابتدا موضوع واردات و سپس انتقال فناوری مطرح شد که در نهایت تصمیم گرفته شد به جای واردات انتقال فناوری داشته باشیم. در همان سال‌ها قرارداد انتقال فناوری در اتریش برای تولید موتورهایی با مصرف ۵ لیتر در صد کیلومتر منعقد شد و طی دو سال این موتور به مرحله طراحی و رونمایی رسید.

میر سهیل ادامه داد: با بر هم خوردن برجام با چالش‌هایی رو به رو شدیم که یکی از آنها امتناع همکاری سازندگان اروپایی بود و همین باعث شد که طراحی موتور را در کشور در پیش بگیریم و موتور ساخت داخل را داشته باشیم. از این رو این کارخانه برای طراحی و ساخت خانواده موتورهای پرقدرت کم مصرف یورو ۶ راه اندازی شد که اکنون می‌تواند ۲۰ هزار موتور را در سال به تولید برساند.

وی در پاسخ به سوال رئیس جمهور گفت: ما تا پایان امسال با قراردادی که با یک خودروساز خصوصی داشته ایم امکان تولید ۲۰ هزار موتور خودرو را داریم و این ظرفیت در سال‌های آینده به ۷۵ هزار، ۱۵۰ هزار و ۵۰۰ هزار موتور با سرمایه گذاری‌های بیشتر خواهد رسید.

میرسهیل با تاکید بر اینکه در راستای زنده نگه داشتن این محصول با همکاری دانشگاه تهران درصدد برآمدیم که مجهزترین آزمایشگاه ملی قوای محرکه را در کنار این خط تولید راه اندازی کنیم، گفت: در این آزمایشگاه می‌توانیم خودروهای الکتریکی، هیبریدی و احتراقی را آزمایش کنیم و این یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های قوای محرکه است که در کشور با همکاری دانشگاه تهران امروز به مرحله رونمایی می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: با این اقدام دانشگاه تهران به جمع ۵ دانشگاه برتر در حوزه توسعه قوای محرکه می‌پیوندد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =