فعالیت بیش از ۳ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه شریف

رئیس دانشگاه شریف از فعالیت بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه خبر داد و گفت: بیش از ۳ هزار نفر نیروی دانشی در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، محمود فتوحی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای ناحیه نوآوری گزارشی در این زمینه ارائه داد و گفت: خداوند را شاکرم که یکی از ایده‌های بزرگ و اساسی دانشگاه صنعتی شریف برای ایجاد یک اکوسیستم جدید در کنار دانشگاه تحت عنوان ناحیه نوآوری شریف به ثمر نشسته و از آن رونمایی شد، برای ما در دانشگاه صنعتی شریف باعث مباهات است که این رونمایی در حضور رئیس جمهور صورت گرفت.

وی افزود: این طرح که بر اساس یک مطالعه طولانی و برای تکمیل اقدامات قبلی دانشگاه در حوزه تجاری‌سازی دانش و ترویج کارآفرینی پیشنهاد و اجرا شده است، تحول بزرگی را در توسعه و استقلال شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز نهادهای خدمت دهنده به این شرکت‌ها در اطراف دانشگاه رقم می‌زند و علاوه بر ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. در برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی شریف سرآمدی آموزش و تربیت نیروی انسانی، سرآمدی در پژوهش و فناوری و نیز سرآمدی در اثربخشی اجتماعی به عنوان سه هدف مهم و سرلوحه همه فعالیت مورد تایید قرار گرفته است.

به گفته رییس دانشگاه شریف، مشارکت دانشگاه در ایجاد ناحیه نوآوری شریف به طور مستقیم به دو هدف از سه هدف خود یعنی سرآمدی در پژوهش و فناوری و سرآمدی در اثربخشی اجتماعی مرتبط است و به طور غیرمستقیم به هدف سوم یعنی سرآمدی در تربیت و آموزش نیروی انسانی کمک می‌کند.

فتوحی تاکید کرد: هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ شـرکت، ۱۵ شــتابدهنده، ۸ صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری و ۱۰ مرکز نوآوری در ناحیه نوآوری شریف مستقر هستند. در شرکت‌های مستقر در این ناحیه بیش از ۳ هزار نفر نیروی دانشی مشغول به کار هستند و مجموع فروش این شرکت‌ها بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در ناحیه نوآوری شریف، غالبا توسط دانش‌آموختگان، اعضای هیئت علمی دانشگاه و با همکاری فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها ایجاد شده‌اند که به واقع از مظاهر تجلی ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه هستند.

فتوحی افزود: ظرفیت‌سازی و فعال‌کردن کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه نه تنها برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه اشتغال ایجاد می‌کند، بلکه فرصت‌های شغلی جدیدی را برای سایر متقاضیان کار هم فراهم می‌کند.

رییس دانشگاه شریف تاکید کرد: به‌علاوه انتظار می‌رود توسعه ناحیه‌نوآوری شریف باعث رشد و توسعه زیرساخت‌های شهری و ارتقا و رفاه و آسایش مردم منطقه شود، طرح توسعه نوآوری شریف براساس این اصل اساسی تاکنون پیش‌رفته است، در آینده نیز پیگیری خواهد شد تا توسعه فعالیت‌ها به دست بخش خصوصی و با محوریت بخش خصوصی انجام شود و دانشگاه باید در این زمینه نقش هدایت کننده و تسهیل کننده را داشته باشد.

وی اظهار کرد: در این مسیر به دو اصل مهم دیگر نیز توجه کرده است؛ رفاه و آسایش مردم و ساکنین منطقه و صیانت از محیط زیست و حفظ بافت منطقه، برای این منظور تعاملی جدی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیریت شهری و سرمایه گذاران بخش خصوصی شکل گرفته است و نتیجه این تعاملات اضافه‌شدن حدود ۷٠ هزار مترمربع فضا به زیرساخت‌های فناورانه ناحیه است، به‌عنوان مثال یکی از طرح‌های توسعه‌ای در ناحیه نوآوری شریف، احداث برج فناوری طرشت است که با زیربنای ۲۵ هزار متر مربع، محل استقرار و فعالیت بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان است.

به گفته وی، امید است زیست بوم ایجاد شده در این ناحیه که هسته اصلی آن را دانشگاه صنعتی شریف تشکیل می‌دهد، نه تنها به عنوان یکی از الگوهای دانش‌بنیان در کشور تبدیل شود و جامعه و در کنار آن دانشگاه، از دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی آن منتفع شود، بلکه بستری کلیدی در پشتیبانی از مسیر رشد و بالندگی کارآفرینان و ارزش‌آفرینان بوده و برطرف‌کننده موانع پیش‌روی آنها باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =