عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها قابل قبول بوده است/ استقبال وزارت علوم از افزایش اعتبارات فرهنگی

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها در این مدت قابل قبول بوده و هیچ کدام از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی تعطیل نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا، دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است. برخی از دانشگاه‌ها به کلی قید برنامه‌های فرهنگی را زده‌اند و بیشتر زمان خود را معطوف به حوزه آموزش کرده‌اند؛ در مقابل دانشگاه‌هایی با وجود همین شرایط، نقشه راه جامعی برای سیاستگذاری‌های فرهنگی خود تبیین کرده‌اند.

محمدهادی عسکری مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها در یک سال گذشته اظهار کرد: تمامی جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از یک سال گذشته تاکنون با محوریت فضای مجازی درحال برگزاری است به گونه‌ای که اگر نگاه کوتاهی به سایت وزارت علوم داشته باشیم، شاهد افزایش فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره کم کاری برخی دانشگاه‌ها نسبت به تدوین سیاست‌های فرهنگی مناسب در سال جدید افزود: این امکان وجود دارد که به صورت موردی چند دانشگاه نسبت به تدوین برنامه‌های فرهنگی بی توجهی کرده باشند اما بیشتر دانشگاه‌ها نسبت به این حوزه اهتمام ویژه داشته‌اند.

عسکری ادامه داد: تمامی جشنواره‌های درون دانشگاهی همانند گذشته با محوریت فضای مجازی برگزار شده است حتی برخی دانشگاه‌ها که تاکنون جشنواره‌های دانشجویی را برگزار نکرده بودند، جشنواره‌های رویش و حرکت را برگزار کردند. درواقع هر فعالیتی فرهنگی قبل از شیوع کرونا به صورت دانشگاهی، منطقه‌ای و ملی برگزار می‌شده است، درحال حاضر نیز درحال برگزاری است و هیچ برنامه‌ای تعطیل نشده است.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره لزوم ایجاد مکانیزم نظارتی بر عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها بیان کرد: مکانیزم نظارتی بر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها وجود دارد و تمامی ملزم به ارائه گزارش درباره عملکرد فرهنگی خود به وزارت علوم هستند. این گزارش‌ها در معاونت فرهنگی وزارت علوم مورد بررسی قرار می‌گیرد و از مجموعه‌های دانشجویی برتر تقدیر می‌شود. در صورت لزوم، تذکرهای کتبی و غیر کتبی نیز به دانشگاه‌ها داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: با این حال اما عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها در این مدت قابل قبول بوده و هیچ کدام از فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی تعطیل نشده است. به بیان دیگر حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، یکی از گسترده‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین حوزه‌های کشور بوده است.

عسکری با اشاره به گلایه معاونان فرهنگی از کمبود بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها و صرف بخش قابل توجهی از بودجه برای حقوق و دستمزد کارکنان گفت: این مطلب صحیح نیست زیرا که اعتبارات سرانه فرهنگی و حقوق و دستمزد در قانون بودجه کاملا مشخص است و برای هرکدام سرفصل جداگانه در نظر گرفته شده است. البته افزایش اعتبارات فرهنگی در سطح کلان اتفاق خوبی است و از آن استقبال می‌کنیم.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره تامین زیرساخت‌های مناسب برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی تصریح کرد: تمامی دانشگاه‌ها برای توسعه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، زیرساخت‌های مجازی خود را تقویت کرده‌اند. وزارت علوم نیز متناسب با نیازهایی که داشته است زیرساخت‌هایی را مانند سامانه جامع فرهنگی و اجتماعی دانشجویان ایران راه‌اندازی کرده‌ایم تا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در این سامانه دنبال شود. به طور کلی دانشگاه‌های کشور برای تقویت زیرساخت‌های مجازی تلاش‌های خوبی را انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =