برخی جریانات تفکر نقادانه دانشجویان را مخل قدرت خود می‌دانند/ موتور محرک جامعه در دست دانشگاهیان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: امروز برخی از جریانات روحیه و تفکر نقادانه دانشجویان را مخل قدرت و تفکر خود می دانند به همین دلیل با ایجاد محدودیت و منفعل کردن دانشجویان تلاش می کنند که دانشجو اثرگذاری خود را از دست بدهد.

معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در مورد رسالت اصلی دانشجوی امروزی و اینکه چرا دانشجویان نسبت به شرایط حساس جامعه دغدغه مندی کمتری دارند، گفت: امروز یکی از مهم ترین و اصلی ترین رسالت دانشجویان در کنار علم آموزی، مطالبه گری و نقش آفرینی در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. دانشجویان اگر نتواند شرایط کنونی جامعه را بشناسد و به موقع تصمیم گیری کنند ، بسیاری از مسائل جامعه آنچنان که شایسته است حل و فصل نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: دغدغه کمتر دانشجویان در شرایط حساس کنونی جامعه به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن عدم توجه جوانان به نقش و رسالت ویژه خود در جامعه است. نظام آموزشی باید به جوان امروزی بصیرت و پینش لازم را عطا کند تا به نقش و جایگاه ویژه خود در شناسایی و حل مشکلات جامعه پی ببرد.

طباطبایی با توجه به تثبیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی در مورد نقش دانشجو گفت: طبیعتا این اقتدار می تواند بستر و زمینه ساز شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی باشد که می بایست در گام دوم انقلاب محقق شود و چنانچه رهبر معظم انقلاب در بیانه گام دوم تاکید کردند عظمت نیروی جوان متعهد در تحقق این مسیر سخت باید مورد توجه قرار گیرد . بنابراین دانشجو به عنوان نماد نیروی جوان متعهد، نقش سنگینی در شناسایی و حل مسائل گوناگون اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مربوط به تمدن سازی اسلامی خواهد داشت .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در مورد اینکه چه راهکاری پیشنهاد می کنید که دانشجو نسبت به شرایط جامعه و محیط دانشگاه حساس تر باشد و بتواند بر جامعه پیرامونش تاثیر گذار باشد، گفت: یقینا موتور محرک جامعه در دست دانشگاهیان است و آنها رهبری و هدایت جامعه را در دست دارند با وجود این، دانشگاهیان باید تاثیر گذار باشند و وضع نابسامان جامعه را متحول و دگرگون کنند.

وی افزود: دانشجویان باید روحیه همدیگر پذیری را در نهاد خود تقویت کنند و در کنار هم بتوانند به بحث، نقد و تبادل نظر راجع به مسائل اساسی جامعه بپردازند .امروز برخی از جریانات روحیه و تفکر نقادانه دانشجویان را مخل قدرت و تفکر خود می دانند به همین دلیل با ایجاد محدودیت و منفعل کردن دانشجویان تلاش می کنند که دانشجو اثر گذاری خود را از دست بدهد.

طباطبایی تاثیر حضور در گروه های دانشجویی مثل انجمن ها و تشکل ها در دغدغه مندی دانشجویان را موثر خواند و اظهار کرد: شاید بهترین راهکار برای ایجاد روحیه دغدغه مندی در دانشجویان سامان دادن دانشجویان در فعالیت های گروهی در قالب تشکل های اسلامی باشد . این تشکل ها هم می توانند روحیه همکاری جمعی دانشجویان را افزایش دهند و هم مطالبه گری آنها را هدایت و فعال سازد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: یک جوان دانشجو ذاتا آرمان خواه و مطالبه گر است. این مدیران مراکز آموزش عالی هستند که باید جسارت به خرج دهند و اجازه دهند این روحیه مطالبه گری و نقد در دانشجو در قالب تشکل های اسلامی فعال و هدایت شوند. حضور دانشجو در تشکل ها او را به یک مدیر توانمند انقلابی تبدیل خواهد کرد که نسبت به مسایل جامعه و حل آن حساس و دغدغه مند خواهد بود.

وی در مورد تبعات بی رمقی، سکون و محافظه کاری قشر دانشجو بر جامعه گفت: چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند بدترین اشکال و اشکال وارد بر محیط دانشجوئی این است که دانشجو دچار محافظه کاری شود و حرفش را با ملاحظه ی موقع و مصلحت خیالی بیان کند. حاکم شدن بی رمقی، سکون و محافظه کاری در قشر دانشجو، باعث از بین رفتن روحیه مطالبه گری و آرمان خواهی و امید در این قشر فعال شده و باعث سستی در ارکان اساسی تحول جامعه به خصوص در قشر جوان می شود.

طباطبایی در مورد نقش کرسی های آزاد اندیشی آنطور که مد نظر رهبر انقلاب است و تاثیر آن بر پویایی محیط دانشگاه، گفت: علی رغم تلاش هایی که برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها شده اما با مطالبه رهبری هنوز فاصله زیادی دارد. باید از کار اخیر معاونت فرهنگی دانشجویی بابت برگزاری مسابقات کرسی های آزاد اندیشی تشکر کرد که جریان سازی خوبی برای حرکت دانشجویان به سمت کرسی های آزاد اندیشی بود. طبیعتا برگزاری این کرسی های موجب پویایی هر چه بیشتر محیط دانشگاه خواهد شد و روحیه انتقادی و مطالبه گری دانشجویان را فعال خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094701

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =