توسعه تولید آبزیان و رشد گیاهان در مناطق شور و بیابانی

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد که پروژه های مرتبط با تولید آبزیان و رشد گیاهان در مناطق شور در حال اجرا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از معاونت علمی و فناوری؛ بیابان‌زدایی به روشی اقتصادی و تبدیل این مناطق به محلی برای تولید آبزیان و تکثیر گیاهان از جمله برنامه‌های معاونت علمی و فناوری است.

تولید آبزیان و تکثیر گیاهان و درختان مقاوم به آب‌وخاک شور برنامه‌ای است که کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مناطق بیابانی در نظر گرفته است. طرحی که کمک می‌کند تا از ظرفیت ناشناخته این مناطق برای توسعه کشور و رونق اقتصادی این مناطق بهره ببریم.

توسعه فناوری‌های شورورزی طرحی است که قرار است به اجرایی شدن این هدف کمک کند. در حال حاضر پایلوت تثبیت کانون‌های فوق بحرانی تولید گرد و غبار با استفاده از منابع زه‌آب دشت آزادگان در پایین‌دست حوزه کرخه در سطح ۵۰ هکتار در حال بهره‌برداری و توسعه انواع فناوری‌ها است.

در این پایلوت از زه‌آب‌های شور و بسیار شور پروژه‌های آبیاری و زهکشی دشت آزادگان علاوه بر تثبیت بخشی از اراضی یکی از کانون‌های فوق بحرانی تولید گردوغبار، برای بیابان‌زدایی اقتصادی با مشارکت مردمی از طریق تولید چوب، علوفه، مواد پروتئینی و آبزی‌پروری و سایر محصولات نیز دنبال می‌شود.

اجرای این طرح دستاوردهایی چون «تثبیت کانون‌های گردوغبار به‌عنوان معضل اصلی زیست‌محیطی منطقه»، «بهره‌گیری از آب‌های غیرمتعارف و زه‌آب‌های کشاورزی رهاشده در منطقه»، «بیابان‌زدایی اقتصادی با تولید آبزیان، درختان و گیاهان مقاوم به آب‌وخاک شور»، «ایجاد عرصه تحت کشت گیاهان و درختان شورزی» و «احداث استخر برای پرورش انواع آبزیان مقاوم به شوری» را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =