دانشجویان دکتری با ارائه محصول و شرکت دانش‌بنیان فارغ‌التحصیل می‌شوند

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند با ارائه محصول یا شرکت دانش‌بنیان حاصل از رساله خود، فارغ‌التحصیل شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، وحید ضرغامی، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سال جدید خبرهای خوشی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در راه است، اظهار کرد: در سیزدهمین جلسه شورای مدیریت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل اجرایی و تأیید محصولات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی شده توسط معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه جهت دفاع از پایان‌نامه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی و تصویب در جلسه قرار گرفت و پس از ارزیابی‌های کارشناسی شده و دقیق بر روی آن، دستورالعمل نهایی به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: این دستورالعمل با توجه به اقدامات صورت گرفته در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در راستای اجرایی‌سازی ماده ۳ آیین‌نامه دفاع دکتری و ایجاد دانشگاه کارآفرین، از طریق شناسایی رساله‌های فناورانه و فعال‌سازی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی و تبدیل شدن به دانشگاه حل مسئله و دانشگاه کارآفرین تهیه شده است. در واقع دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند با ارائه محصول یا شرکت دانش‌بنیان حاصل از رساله خود، فارغ‌التحصیل شوند.

مدیرکل سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده و تلاش داریم تا علاوه بر حمایت از اساتید، نخبگان و اعضای هیئت علمی بستر مناسبی را برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر آزادسازی ظرفیت‌های فناورانه و نوآورانه فراهم کنیم.

ضرغامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه نسل سوم در تلاش است تا از طریق تبدیل کردن استعدادهای بالقوه دانشجویان فناور به بالفعل ارتباط آنان را با بازار و صنعت با استفاده از بسترهای موجود فراهم کند. در واقع دانشگاه آزاد اسلامی ریل‌گذاری اصلی برای ارتقای علم و دانش به کسب و کار و کارآفرینی را در سال‌های اخیر انجام داده و در حال حاضر سیاستگذاری‌ها برای تسهیل بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه از سوی اعضای هیئت علمی، دانشجویان و فناوران با سرعت در حال انجام است و بخش عمده‌ای از آن نیز عملیاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تقویت و افزایش انگیزه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی برای مشارکت در طرح‌های فناورانه و ارج نهادن به مقام کارآفرینی و تکریم فعالیت‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان از دیگر اهدافی است که در این دستورالعمل دنبال می‌شود. این دستورالعمل به‌دنبال این است که زمینه افزایش ایجاد اشتغال برای سایر دانشجویان و دانش‌آموختگان را فراهم کند و به تقویت اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان کمک کند. در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه نسل سوم در تلاش است تا از طریق تبدیل کردن استعدادهای بالقوه دانشجویان فناور به بالفعل ارتباط آنان را به‌صورت نظام‌مند با بازار و صنعت متصل کند و دانشجویی که دانشگاه آزاد اسلامی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند، مطمن باشد در آینده می‌تواند با بسترهای فراهم شده، به یک کارآفرین و در قالب شرکت به کسب و کار بپردازد.

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری گفت: به‌زودی شاهد گشایش‌های بسیار خوبی در زمینه فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود. همچنین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های خوبی در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری مورد بررسی و تصویب قرار گرفته‌اند که دانشجویان و اعضای هیئت علمی از جمله نیروهایی هستند که می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند و علم و دانش خود را به ثروت تبدیل کنند. در واقع آیین‌نامه حمایت از فعالیت‌های فناورانه اعضای هیئت علمی که در سال گذشته تصویب و ابلاغ شد، با استقبال گسترده روبه‌رو شد و انگیزه‌های اساتید را برای تولید محصولات دانش‌بنیان، تأسیس شرکت‌های فناورانه و فعالیت در سرای نوآوری و مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی صدچندان کرده است. ما در بخش‌های مختلف از جمله مالی و اقتصادی نیز در تلاش هستیم تا تسهیلات ویژه‌ای در اختیار فناوران قرار گیرد و امور حقوقی و مالی در سراهای نوآوری، مراکز رشد و تحقیقاتی و... برای فعالیت تسهیل‌سازی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =