دژپسند: در پی بهترین مسیر برای رفاه معنی‌دار جامعه هستیم

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت:‌ ما به دنبال این هستیم تا با وصف مشکلات و وضعیت نامناسب فعلی در کشور، بهترین مسیر را شناسایی و رفاه معنی‌دار جامعه انسانی را مهیا کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، «فرهاد دژپسند» روز پنجشنبه در همایش اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران، گفت: زمانی که موقعیت ایران با دیگر کشورها را مورد مقایسه قرار می‌دهیم شاهد هستیم که ایران به لحاظ منابع در جهان مانند نفت، گاز و معادن در بهترین موقعیت قرار دارد  و قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: با توجه به موقعیت بسیار مطلوبی که ایران از آن برخوردار است و برخوردار بودن از چنین منابعی، این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که با توجه به وجود چنین منابع سرشاری شاخص‌هایی چون درآمد سرانه تولید و شاخص رفاه در چه موقعیت و وضعیتی قرار گرفته‌اند.

دژپسند خاطرنشان کرد: ایران از سال ۱۳۲۷ برنامه‌های بسیار زیادی در راستای توسعه در دستور کار قرار داد و تصمیماتی زیادی را اتخاذ کرد تا به توسعه‌ دست پیدا کند. اما زمانی که ایران را با دیگر کشورها مورد مقایسه قرار می‌دهیم شاهد هستیم که با وجود تلاش‌های صورت گرفته، دیگر کشورها توانسته‌اند در زمینه توسعه اقتصادی از ایران سبقت بگیرند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: موضوعی که مدنظر است پیدا کردن علت این موضوع است، اصلی‌ترین علت این امر ناشی از آن است که ما بستر استفاده بهینه از منابع تولید اعم از منابع انسانی را سرلوحه اقدامات خود قرار ندادیم و این موضوع در پیشرفت برخی از کشورها نسبت به ایران تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه انسان و ابزار دیروز از یک الگوی بهینه ای استفاده می‌کند و در مقابل ابزار و انسان امروز از الگویی دیگر استفاده خواهد کرد،  تاکید کرد: به کار گرفتن تفکری مانند استفاده بهینه در مدرن‌سازی ابزارها برای افزایش توانمندی انسان در بهره‌مندی از طبیعت و منابع مالی برای پیشی گرفتن ایران تاثیرگذار خواهد بود.

دژپسند اظهار داشت: شکاف‌های موجود در کشور تحت تاثیر عواملی چون عدم وجود هماهنگی بین هوش انسانی و هوش مصنوعی است و در صورتی که در کشور متوجه قابلیت‌های مهم منابعی مانند نفت نشویم در آن زمان با مشکلاتی در کشور همراه خواهیم شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: باید در کشور  آن‌چه که در ذات مواد و انسان قرار دارد را شناسایی و به شکل بهینه از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

وی گفت: یک بار در این زمینه سوالی مطرح شد که اگر نفت و گاز کشور روزی به پایان برسد در آن زمان چه باید که در این زمینه اعلام کردم، اگر مصرف نفت و گاز به همین موارد محدود شود، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود اما این گونه استفاده از منابع برای ابتدای راه است که نباید به این محدوده اکتفا کرد.

دژپسند با بیان اینکه مودیان مالیاتی می‌توانند فعالیت اقتصادی داشته باشند اما مالیات را نپردازند، افزود: سرعت تحول هوش انسانی و هوش مصنوعی در حال پیش روی است، ‌ برای طی کردن این مسیر با وجود اوج تحریم‌ها این برنامه ریزی‌ها صورت گرفته و نباید تحریم ها مانع از فعالیت ها شود زیرا  هنر پایداری، مدیریت موج است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه زمانی که هوش انسان تکامل پیدا کند می تواند کمکی برای هوش مصنوعی باشد، گفت:  اقتصاد هوشمند، مانع از پایش لحظه‌ای گمرک می‌شود چون با به کار گیری اقتصاد هوشمند همه چیز در لحظه روشن می‌شود.

وی بیان کرد: ما در پی این هستیم تا با وصف مشکلات و وضعیت نامناسب فعلی بهترین مسیر را شناسایی و از این طریق رفاه معنی‌دار جامعه انسانی را مهیا کنیم.

دژپسند با اشاره به اینکه اقتصاد هوشمند، اقتصاد دیجیتال نیست، افزود: نباید خود را گرفتار اقتصاد دیجیتال کنیم، و نباید منتظر باشیم تا به کارآیی‌های لازم دست یابد بلکه باید به دنبال راه حل‌هایی برای پیدا کردن مراحل بعد باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =