مصرف دخانیات از دبیرستان وارد دانشگاه می‌شود/ افزایش مصرف سیگار در خوابگاه‌های دانشجویی

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: بیشتر دانشجویان مصرف دخانیات را قبل از ورود به دانشگاه آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح «دانشگاه بدون دخانیات» در دانشگاه تهران برای نخستین‌بار در سطح کشور وارد مرحله اجرایی شد. انجام برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برای ایجاد فضایی عاری از دخانیات و سالم برای دانشجویان، از جمله اهداف این طرح عنوان شده است.

در همین ارتباط، حمید پیروی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره جزئیات، اهداف و چگونگی اجرای این طرح اظهارکرد: خط‌مشی «دانشگاه بدون دخانیات»، سال ۹۸ در دانشگاه تهران پس از چندین جلسه طرح و گفت‌وگو در شوراهای مختلف دانشگاه و چند کمیته دانشجویی تصویب شد. همچنین تصمیم‌گیری‌ها درباره اجرای این طرح از سوی شورای سیاست‌گذاری انجام خواهد شد.

وی افزود: برنامه ما برای اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات، برنامه‌ای سلامت محور است که موجب ترویج فرهنگ سلامت خواهد شد. تشکیل ساختمان بدون دخانیات، آموزش‌های حوزه سلامت، آشنایی با عوارض دود سیگار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، از جمله محورهای اصلی این طرح محسوب می‌شود.

پیروی ادامه داد: دانشگاه بدون دخانیات از سه گروه شامل کارگروه فرهنگی و اجتماعی، آموزش و اطلاع‌رسانی و مشاوره و درمان تشکیل شده است تا در کنار آموزش ارتقای سلامت و تببین مضرات دخانیات، اطلاع رسانی دقیق و پیشگیری از اعتیاد به دخانیات در دستور کار قرار بگیرد. همچنین مصرف کنندگان دخانیات می‌توانند برای درمان و دریافت یارانه درمانی در حوزه ترک دخانیات، به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه کنند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران تصریح کرد: نگرش ما برای اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات، نگرشی کاملا فرهنگی و سلامت‌محور است و با اقدامات سلبی و بگیر و ببند، هیچ ارتباطی نداریم. درواقع هیچ اقدام سلبی برای جلوگیری از مصرف دخانیات انجام نمی‌دهیم و صرفا برنامه‌‎های فرهنگی و آموزشی را مد نظر قرار می‌دهیم.

وی درباره وجه تفاوت این طرح با طرح‌های فرهنگی دیگر در حوزه ترک دخانیات گفت: آموزش و اطلاع رسانی دقیق، یکی از مهم‌ترین محورهای این طرح محسوب می‌شود به طوری که تمامی کارگروه‌ها برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه داده‌اند که تمامی آن‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ دانشگاه تهران دیده شده است. مهم‌ترین نکته این است که این سه کارگروه با یکدیگر کار می‌کنند و هرکدام به صورت جداگانه، برنامه‌ای منظم، منسجم و راهبردی برای دانشگاهی عاری از دخانیات تدوین کرده‌اند.

پیروی با اشاره به مکانیزم‌های اجرایی این طرح در فضای دانشگاه بیان کرد: اینکه بگوییم از فردای اجرای این طرح دیگر هیچ فردی در دانشگاه دخانیات مصرف نخواهد کرد، موضوعی غلط است. درواقع ما به دنبال جذب مشارکت حداکثری دانشجویان برای اجرای هرچه بهتر این طرح در سطح دانشگاه هستیم. درحال حاضر در ساختمان بدون دخانیات، هیچکس حق استفاده از سیگار را ندارد و از دانشجویان انتظار داریم که به حقوق دیگران احترام بگذارنند و به حوزه سلامت کمک کنند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران اضافه کرد: این طرح فقط برای دانشجویان نیست بلکه کارمندان و استادان نیز باید به آن احترام بگذارند. اعتقاد ما بر این است که هرچقدر اطلاع‌رسانی به صورت مداوم انجام شود و نگرش آن‌ها نسبت به عوارض مصرف دخانیات تغییر پیدا کند، مطمئنا دانشجویان با این طرح همراه خواهند شد و برای اجرای آن کمک خواهند کرد. در این زمان است که می‌توانیم در حوزه سلامت، شاهد نوعی بازاریابی اجتماعی در سطح دانشگاه داشته باشیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که با اجرای این طرح، مصرف دخانیات کاهش پیدا کند یا به تاخیر بیفتد؛ هیچکس نمی‌تواند مدعی توانایی قطع مصرف دخانیات در فضای دانشگاه شود اما می‌خواهیم با اجرای این طرح، شاهد فضایی عاری از دخانیات در دانشگاه باشیم. امیدواریم که در مدت زمان کوتاهی شاهد کاهش میزان رفتارهای مخرب حوزه سلامت در دانشگاه باشیم.

پیروی درباره میزان مصرف دخانیات در خوابگاه‌های دانشجویی و دانشجویان ورودی جدید گفت: شرایط نودانشجویان مقطع کارشناسی با دانشجویان ورودی جدید مقاطع تحصیلات تکمیلی متفاوت است؛ در برخی موارد، دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه دخانیات را با خود به همراه می‌آورند زیرا آن‌ها مصرف دخانیات را از سال‌های دبیرستان آغاز کرده‌‎اند. در خوابگاه‌ها نیز عواملی مانند دوری از خانواده‌ها، نبود مهارت‌های اجتماعی و نگرانی‌های تحصیلی، موجب افزایش مصرف دخانیات خواهد شد. اما طبق بررسی‌هایی که داشته‌ایم، بیشتر دانشجویان مصرف دخانیات از قبل از ورود به دانشگاه آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =