نگاه تبعیض‌آمیز وزارتخانه‌های دولتی؛ مانع رشد پژوهشگران دانشگاه آزاد

مولف کتاب برتر در گروه علوم پزشکی در جشنواره فرهیختگان گفت: سیاست‌های حاکم بر وزارتخانه‌های دولتی مانع رشد پژوهشگران دانشگاه آزاد شده است. هرچند که پژوهشگران دانشگاه آزاد توانسته‌اند توانمندی خود را نشان دهند.

مریم مقیمیان مولف کتاب برتر در گروه علوم پزشکی از دانشگاه آزاد واحد نجف آباد در هشتمین جشنواره فرهیختگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: کتاب تالیفی حوزه علوم پزشکی تحت عنوان کتاب اصول مهارت‌های بالینی در هشتمین جشنواره فرهیختگان شاخص‌های مدنظر برای کتاب برتر را کسب کرد.

وی در رابطه با علت انتخاب کتاب ایشان به عنوان اثر برگزیده برتر در هشتمین دور از جشنواره فرهیختگان، ادامه داد:  مطابقت این کتاب با سرفصل درسی پایه کلیه رشته‌های علوم پزشکی، کارآمدی کتاب برای دانشجویان، اساتید و دانش آموختگان کلیه رشته های علوم پزشکی، نشر دانشگاهی کتاب با نام دانشگاه، آدرس سازمانی دانشگاهی مولفین، رعایت قوانین نشر دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تجدید نشر کتاب به دلیل پرفروش بودن آن و ویرایش مجدد کتاب بر اساس منابع جدید حوزه علوم پزشکی از دلایل انتخاب این کتاب توسط داوران بوده است.

مقیمیان تعدادی از چالشهایی که در مسیر پژوهشگران در کشور وجود دارد را برشمرد و گفت: از مشکلات موجود می‌توان به یکسری عوامل فردی از جمله نداشتن انگیزه و تخصص کافی افراد، عوامل اجتماعی، فرهنگی و اهمیت کمتر به جایگاه پژوهش در مقایسه با دانش در دانشگاه‌ها و عدم استفاده از نتایج پژوهش‌ها نام برد.

مولف برتر در هشتمین جشنواره فرهیختگان اظهار کرد: به نظر می‌رسد حمایت‌های دانشگاه آزاد در مواردی که قابل مطرح شدن باشد و بتواند جایگاه خوبی در حوزه‌های مربوط کسب کند، حمایت خوبی است؛ اما بیشتر مشکلاتی که وجود دارد مربوط به سیاست‌هایی است که در نظام سلامت کشور وجود دارد. مشکلات بنیادین در بدنه نظام سلامت کشور باید در حوزه علوم پزشکی حل شود تا فرد بتواند موانع موجود در مسیر پژوهش را بردارد و جایگاه بهتری داشته باشد.

وی افزود: سیاست‌گذاری‌هایی که در بدنه نظام سلامت در حوزه پژوهشی است گاهی مانع رشد پژوهش در کشور می شود و دانشگاه آزاد به شکل ناخوداگاه متاثر می‌شود. در واقع اگر سیاست‌هایی در زمینه تسهیل و کاربردی کردن آنها شود سهولت ورود به پژوهش های بنیادی امکان پذیرتر خواهد شد.

مقیمیان در مور تبعیض‌هایی که بین پژوهشگران دانشگاه‌های دولتی و آزاد قائل می شوند، گفت: این تبعیض‌ها آنقدر واضح است که نیازی به طرح ندارند. علی‌رغم اینکه رتبه‌های بین‌المللی بیانگر این است که جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش خوب است و عملا نیازی به اثبات این موضوع وجود ندارد؛ اما باز هم سیاست‌های حاکم بر وزارتخانه‌های دولتی مانع رشد پژوهشگران دانشگاه آزاد شده است. هرچند که پژوهشگران دانشگاه آزاد توانسته‌اند توانمندی خود را نشان دهند؛ اما اگر بستر فراهم شود خیلی بیشتر می توانند در این حوزه ها بدرخشند.

وی ادامه داد: تسهیل‌گری‌هایی می‌تواند باعث مرتفع‌شدن مشکلات شود. تعاملات بیشترِ وزارتخانه‌های دولتی با دانشگاه آزاد عامل موثری است. از طرف دیگر پرداختن به پژوهش با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای اعضای هیئت علمی که بدون دغدغه بتوانند به پژوهش در کنار آموزش بپردازند و اینکه سطحی به پژوهش اختصاص یابد که افراد ملزم به پاسخگویی در این زمینه باشند، می‌تواند کمک کننده باشد.

انتهای پیام/

  

کد خبر: 1097052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =