قشر دانشجو باید نسبت به آینده کشور حساس باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: جایگاه و تاثیر قشر دانشجو بیش از پیش به عنوان اداره کنندگان آینده کشور خود را نشان می دهد و باید متناسب با این مهم زمینه حضور جوانان در عرصه های مدیریتی هماهنگ شود.

محمد حسن برهانی‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: اصلی ترین رسالت دانشجوی امروزی کسب علم، آگاهی و بصیرت سیاسی و شناخت عمیق مشکلات کنونی جامعه و پرداختن به مباحث علمی است. امروزه با توجه به کاهش جایگاه علم و بالتبع مدرک گرایی در جامعه دانشجویی از هدف اصلی خود دوره شده اند؛ البته وجود تبلیغات منفی در مورد فضای دانشگاهی در این مساله بی تاثیر نیست.

وی در مورد تاثیر حضور جوانان در گروه‌های دانشجویی مثل انجمن ها و تشکل ها بیان کرد: از دیرباز تاکنون وجود گروه‌ها و تشکل های صنفی دانشجویی در فرایند جامعه پذیری این نسل و همچنین گسترش آگاهی اجتماعی موثر بوده و با فعالیت در این عرصه ها به نوعی آماده برعهده گرفتن مسئولیت های اجتماعی در آینده است و قطعا تاثیر مثبت خواهد داشت. عضویت دانشجویان در مجموعه های فرهنگی بسیار می تواند در هویت بخشی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان موثر باشد و باید به گونه ای برنامه ریزی شود که دانشجو احساس مسئولیت کند و عضویت در این مجموعه ها را وظیفه خود بداند البته در شرایط فعلی این مهم به عنوان دغدغه برای بیشتر دانشجویان به عنوان یک هدف مطرح نیست.  

برهانی ادامه داد: با سپردن مسئولیت به دانشجو و آگاه‌سازی این نسل از یک سو و تشویق دانشجو به مشارکت اجتماعی و سیاسی در جامعه؛ همچنین بها دادن به دانشجو و آشناکردن آن با فضای اجرایی و مدیریتی و انگیزه های اجتماعی می تواند در حساس تر شدن دانشجو نسبت به آینده تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار کرد: با اقتدار جمهوری اسلامی نه تنها وظایف دانشجوی امروزی کاهش پیدا نکرده بلکه دانشجویان باید در عرصه های علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با توان بیشتری در صحنه حضور داشته باشند تا با عنایت به فرمایش رهبر انقلاب در عرصه بصیرت سیاسی و تولید علم و کاهش وابستگی کشور به خارج تلاش و کوشش کنند و با ایجاد جنبش نرم افزاری و مهندسی علمی جامعه، راه پیشرفت و توسعه کشور هموار شود.

وی در مورد عوامل تاثیرگذار بر هویت دانشجو گفت: از مهمترین عواملی که بر هویت دانشجو تاثیرگذار است را می توان به نقش پررنگ اساتید و سرفصل های درسی نام برد که نقش خانواده در این عرصه نیز غیر قابل انکار است و نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اخلاقی و شخصیتی دانشجو خواهد داشت.

برهانی در ادامه بیان کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و جایگاهی که در این بیانیه برای جوان مومن، مطالبه گر شجاع و پرسشگر انقلابی ترسیم شده است، نقش، جایگاه و تاثیر قشر دانشجو بیش از پیش به عنوان اداره کنندگان آینده کشور خود را نشان می دهد و باید متناسب با این مهم زمینه حضور جوانان در عرصه های مدیریتی هماهنگ شود. قطعا سکون و عدم تحرک دانشجو و دلسرد شدن او نسبت به محیط و مسایل پیرامون و جامعه باعث سوء استفاده جریان های فکری - سیاسی منحرف خواهد شد. وقتی دانشجو در حالت سکون و عدم تحرک باشد قطعا جامعه نیز از آن متاثر خواهد بود و از رشد و حرکت علمی و عملی باز می ماند.

وی ادامه داد: اگر واقعا زیرساخت لازم برای برگزاری این گونه کرسی ها در یک فضای کاملا علمی و فرهنگی با منطق اخلاقی فراهم شود قطعاً می تواند هم هویت بخشی دانشجویی را فراهم کند و هم بسیاری از دغدغه های دانشجویی و شبهات فکری و اجتماعی و سیاسی را رفع کند. این وظیفه و تکلیف همه مدیران دانشگاه را مضاعف می کند که هر چه سریع تر و با جدیت این فضا را فراهم کنند و مجموعه های فرهنگی و تشکل ها و انجمن های دانشجویی بتوانند در این فضا نقش آفرین باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097639

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =