یارانه نقدی در سایر کشورها چقدر است؟

یارانه‌ها از جمله ابزارهای مهم حمایتی دولت‌ها هستند که برای حمایت از تمامی بخش‌های اقتصادی اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ میزان یارانه نقدی که توسط دولت پرداخت میشود در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت که به شرح ذیل است:

عربستان

 حدود سه سال قبل مقرر شد تا دولت سعودی ماهانه مبلغ یک‎‌ هزار ریال که حدود۲۶۷ دلار به کارمندان دولت برای جبران افزایش هزینه‌های زندگی بپردازد، هزینه هایی که پس از افزایش بهای گاز و اعمال مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته بود. این در حالی است که اواخر سال 97 و اوایل سال 98 هم اخباری در این زمینه مطرح شد مبنی براینکه مبلغ این یارانه نقدی شهروندان سعودی، دو هزار ریال عربستان بوده که یک جمع و تفریق ساده با احتساب قیمت ریال عربستان اکنون حدود 15 میلیون تومان میشود.

عربستان و ایران هر دو از منابع بزرگ نفت، گاز و فلزات گران‌بها هستند اما تمام کارگرهای ساختمانی در دبی و عربستان، ایرانی و فیلیپینی هستند ولی حتی یک کارگر عرب در ایران نیست!

کویت

دولت کویت در حال بررسی طرحی است که در مقابل برداشتن تمامی سوبسیدها همه شهروندان این کشور را مشمول دریافت یارانه کند. بر اساس این طرح که کویتی‌ها فعلاً حاضر به پذیرش آن نیستند،هر فرد کویتی سالانه ۵۰ هزار دلار (یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان) به عنوان یارانه پرداخت‌شده دولت برای کالاها و خدمات دریافت می‌کند.

عراق

زمان نخست وزیری نوری مالکی یارانه ای که برای تهیه مواد غذایی در نظر گرفته شده بود از 15 هزار دینار به 25 هزار دینار افزایش یافت، که با یک حساب و کتاب سرانگشتی و نگاهی به جدول قیمت امروز دینار عراق این رقم حدود 6 میلیون و 650 هزار تومان بوده است

عمان

بافوت سلطان قابوس،برادرزاده اش«سلطان هیثام»پادشاه عمان شد بر ساس اخرین اخبار، دولت این کشور، سیستم جدید یارانه آب و برق، خانوارهایی را که ماهیانه بیش از هزار و ۲۵۰ ریال عمان، برابر سه هزار و ۲۶۰ دلار آمریکا (۸‌۳میلیون تومان ایران) درآمد دارند ،حذف خواهد کرد.

لهستان

لهستان کشور دیگری است که معمولا ثروت زیادی ندارد، اما اشکال درآمد پایه جهانی را نیز در بر می گیرد. آنها روش عجیب دیگری را ابداع کردند: به جای اینکه به همه خانواده ها پول بدهند فقط به خانواده هایی که بیش از یک فرزند دارند ، پول پرداخت میکنند. آنها این برنامه را “+500 ” می خوانند و به هرکودکی که فرزند دوم یا سوم و یا بیشتر هر خانواده باشد 500 لهستانی( یا حدود 120یورو) پرداخت میگردد. این ایده برای کمک به خانواده های فقیری است که تعداد زیادی فرزند دارند و نیز بدین خاطر که لهستان تعداد بسیار اندکی مهد کودک دارد و نکته قابل توجه این است که دولت نظارتی بر اینکه این پول در کجاها صرف میشود، ندارد.

آمریکا

آمریکایی‌ها دریافت یارانه‌های نقدی خود، به عنوان بخشی از بسته تشویقی ۲ تریلیون دلاری کرونا که که سال گذشته توسط سنا تصویب شد، را آغاز کرد. این بسته نجات عظیم برای کاهش تأثیرات منفی شیوع کرونا بر اقتصاد آمریکا ارائه شده است.

بر این اساس افرادی که درآمد آنها در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۷۵۰۰۰ دلار بوده است واجد شرایط دریافت یارانه نقدی ۱۲۰۰ دلاری هستند، همچنین زوج‌هایی که درآمد آنها روی هم کمتر از ۱۵۰ هزار دلار بوده است هم ۲۴۰۰ دلار دریافت خواهند کرد. به ازای هر کودک در خانواده ۵۰۰ دلار اضافه پرداخت می‌شود.

فرانسه

فرانسه به جای یارانه نقدی به اقشار ضعیف، برای هر کودک (بعد از دومین) مبلغی معادل 82.52 یورو و پس از آن نیز یک مکمل خانوادگی از 169.87 یورو تا 237.89 یورو برای هر خانواده ای که سه فرزند یا چند فرزند زیر 21 سال داشته باشند ، پرداخت می کند . همچنین برای هر کودک زیر سه سال حقوق پایه ای وجود دارد و بعد از آن نیز کمک هزینه تحصیلی ، تخفیف در کرایه اتوبوس و قطار ، کمک هزینه سفر و حتی بلیت های سینما وجود خواهد داشت.با در نظر گرفتن تمام این ها متوجه خواهید شد که چرا فرانسه از بیشترین میزان تولد در همه کشورهای اروپایی برخوردار است. تقریبا همه این موارد کافی است تا فرانسوی ها متوجه شوند که داشتن کودک سودبخش است.

برزیل

کشوری که تاکنون در سیستم پرداخت یارانه مثبت عمل کرده،"سرزمین فوتبال" یعنی برزیل است که در کاهش فقر در این کشور نقش مهمی داشته‌است و احتمالا به زودی این کشور، به کشوری صاحب سبک در فقرزدایی هم تبدیل خواهد شد.

مدل برزیلی فقرزدایی، بر مبنای «یارانه نقدی مشروط» بنا شده و «بولسا فامیلیا» نامیده می‌شود. دریافت این یارانه نقدی از یک طرف «مشروط» بر حضور منظم کودکان خانوارهای فقیر در کلاس درس و نیز چک‌آپ‌های پزشکی بوده و از طرف دیگر «مشروط» بر واریز کامل یارانه نقدی به حساب مادر خانوار است.

در چارچوب این برنامه، ابتدای هر سال، یک رقم درآمدی به‌عنوان «خط فقر» به‌طور رسمی اعلام می‌شود. رقم خط فقر، به شکلی اعلام می‌شود که تقریبا ۲۵ ٪ کم‌درآمدتر از جمعیت کشور، مشمول دریافت یارانه نقدی شوند. کلیه خانوارهایی که خودشان اعلام کنند درآمدشان از رقم رسمی «خط فقر» کمتر است، می‌توانند یارانه نقدی دریافت کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1099533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      0 0
      این آمار درست نیست به واقع دو برابر قیمت داده در حقیقت خاطره گويي کرده
      • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
        4 1
        حتی اگه دو برابرم خاطره گویی نکرده باشه بازم یارانه های آنها 30 برابر ایرانه
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      3 2
      تمام کشورها به مردمشون می‌رسند که اندازه ایران هم سرمایه ندارن به جز مردم ایران بدیخت
    • فرهاد DE ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      1 3
      یارانه دادن مخالف قوانین جهان هستی هست در ذات یارانه شرک بخدا نهفته است بعد از یارانه دادن در ایران ملت ایران دچار بدبختی شدند دولت ها نباید نقش خدا رو بازی کنند هیچ کشوری هن بجز ایران یارانه نمیدهد این چن تا موردی که ذکر کردید هیچکدام مثل ایران نبوده و صرفا سپیک سری طرح های تشویقی برا فرزند آوری بوده یا به داستان کرونا برمیگرده آن هم در برهه ای خیلی کوتاه
      • هومن IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
        2 1
        باسلام. لطفا حرف رایگان تحویل این مردم شریف ندهید. با تشکر