نتیجه انتخابات ایران تاثیر چندانی بر روند مذاکرات هسته‌ای ندارد

از نظر تحلیلگر اندیشکده بروکینگز آمریکا، شرایط مذاکرات هسته‌ای از قبل مشخص شده است و نتیجه انتخابات احتمالا تأثیر زیادی روی آن نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به دست گرفتن سکان مدیریت کشور توسط یک فرد جدید علاوه بر اینکه مدیریت و سیاست‌گذاری در داخل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بر سیاست خارجی کشور نیز حداقل از منظر تاکتیکی موثر خواهد بود. از همین رو است که بسیاری از کشورها منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران بودند و با جدید تحولات آن را رصد می‌کردند. قاعدتا کشورهای غربی و به ویژه آمریکا نیز با توجه به در جریان بودن مذاکرات وین و همچنین آینده توافق هسته‌ای و حتی نوع مواجهه دو کشور با یکدیگر، در روزهای آتی واکنش‌های بیشتری در این ارتباط نشان خواهند داد.

به منظور بررسی بیشتر تاثیرات انتخاب آیت الله رییسی بر آینده توافق هسته‌ای و رویکرد آمریکا در این خصوص، گفتگویی با پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- انجام شد. از نظر این کارشناس آمریکایی، اگرچه دولتمردان این کشور ترجیح می‌دادند فردی که آنها «میانه‌رو» می‌خوانند روی کار می‌آمد، اما در هر صورت مجبور هستند با رییس جمهور جدید تعامل کنند. وی همچنین معتقد است که انتخاب رییس جمهور جدید تاثیر چندانی بر مذاکرات وین نخواهد داشت و احتمالا تا قبل از آغاز به کار دولت آیت الله رئیسی، نتیجه آن مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا دولتمردان آمریکایی گرایش خاصی نسبت به هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری در ایران داشتند، اظهار کرد: «بدون شک دولت بایدن ترجیح می‌داد که یک رئیس جمهور نسبتاً معتدل در ایران -چیزی شبیه به حسن روحانی- روی کار بیاید. اما دولت [بایدن] می‌دانست که ابراز تمایل در مورد گزینه‌ای خاص می‌توانست نتیجه معکوسی به دنبال داشته باشد. دولت آمریکا به خوبی می‌داند که مجبور است با هر رئیس جمهوری که در ایران روی کار بیاید، تعامل کند».

«پل پیلار» در مورد تاثیر انتخاب رییس جمهور جدید ایران بر مذاکرات هسته‌ای معتقد است، شرایط مذاکرات هسته‌ای از قبل مشخص شده است و نتیجه انتخابات احتمالا تأثیر زیادی روی آن نخواهد داشت. وی افزود: «از طرف ایران، این شرایط مطابق با خواسته‌های رهبری بوده است که مدت‌ها پیش اجازه داد مذاکرات اولیه در ارتباط با برجام ادامه یابد».

بخش دیگری از این مصاحبه به بررسی فعالیت‌های اخیر دونالد ترامپ و انگیزه احتمالی او برای راه یابی مجدد به کاخ سفید اختصاص داشت. از نظر این کارشناس آمریکایی، واقعا کسی نمی‌داند در سر پر سودای دونالد ترامپ چه می‌گذرد. «حفظ نامش در معرض دید عموم -و سود مالی که از آن می‌برد- همیشه برای او اهمیت دارد». به گفته پل پیلار، ترامپ متوجه شده که هنوز مورد تایید بسیاری از اعضای حزب جمهوری خواه است و احتمالا امیدوار دارد که بتواند ریاست جمهوری را دوباره بدست آورد. اما اگر او بخواهد این کار را بکند، برای جایگاه ریاست جمهور آمریکا یک فاجعه خواهد بود. با توجه به چگونگی تلاش وی برای سرنگونی دموکراسی آمریکا در پایان دوره ریاست جمهوریش، می‌توان امیدوار بود که اکثر آمریکایی‌ها متوجه شده اند که دوره ریاست جمهوری ترامپ تا چه حد فاجعه بار بود و شاید این امر مانع رئیس جمهور شدن مجدد وی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      0 0
      یعنی باز هم برجام محقق نشد، پس راستی آزمایی چی شد؟