آموزش حضوری همه دانشجویان فعلا منتفی است

سرپرست سازمان امور دانشجویان گفت: حضور تمامی دانشجویان در دانشگاه، به روند واکسیناسیون در کشور بستگی دارد و مسلم است باتوجه به زمان و فرصتی که تا شروع سال تحصیلی در پیش داریم، امکان واکسیناسیون تمام دانشجویان در یک بازه زمانی کوتاه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با وجود وعده چندین و چندباره مسئولان در رابطه واکسیناسیون دانشجویان تا اواخر شهریورماه، هنوز ابهامات زیادی در چگونگی و نحوه این فرآیند وجود دارد. درواقع هنوز دانشجویان به طور دقیق نمی‌دانند براساس چه برنامه‌ای باید واکسن دریافت کنند. به همین دلیل باتوجه به نبود دستورالعمل مشخص درباره نحوه واکسیناسیون دانشجویان، این مسئله همچنان مبهم باقی مانده است.

در همین ارتباط، غلامرضا غفاری سرپرست سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره چگونگی واکسیناسیون دانشجویان تا قبل از شروع سال تحصیلی اظهار کرد: تمام موارد مطرح شده درباره واکسیناسیون دانشجویان، به تمهیدات اندیشیده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد. آن چیزی که تاکنون پذیرفته شده، شروع سال تحصیلی باید به گونه‌ای باشد که شاهد حضور صرفا بخشی از دانشجویان در دانشگاه باشیم.

وی افزود: حضور تمامی دانشجویان در دانشگاه، به روند واکسیناسیون در کشور بستگی دارد و مسلم است باتوجه به زمان و فرصتی که تا شروع سال تحصیلی در پیش داریم، امکان واکسیناسیون تمام دانشجویان در یک بازه زمانی کوتاه وجود ندارد. به همین دلیل براساس اولویت‌بندی‌های انجام شده، دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. بخشی از این دانشجویان در اواخر دوره تحصیلی قرار دارند و به حضور در دانشگاه نیاز دارند.

غفاری ادامه داد: بخشی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز جزء دانشجویان خوابگاهی محسوب می‌شوند؛ به همین روی، اولویت‌بندی صورت گرفته، براساس مقطع تحصیلی و سال‌های ورود به دانشگاه خواهد بود و فرآیند واکسیناسیون نیز بر همین اساس تا پایان شهریورماه انجام خواهد شد.

سرپرست سازمان امور دانشجویان در پاسخ به سوالی درباره امکان آموزش حضوری تمامی دانشجویان در نیمسال اول تحصیلی تصریح کرد: این موضوع به روند واکسیناسیون در کشور بستگی دارد. در واقع اگر فاز اول واکسیناسیون برای بخش قابل توجهی از جامعه انجام شود، دانشجویان نیز بر همین براساس واکسینه خواهند شد. اما باتوجه به آنچه که در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شده است، حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو باید واکسینه شوند که طبیعتا در بازه زمانی یک ماهه، امکان واکسیناسیون برای تمامی دانشجویان وجود ندارد.

وی درباره اینکه چرا مسئولان وزارت بهداشت از چندین ماه قبل وعده واکسیناسیون تمامی دانشجویان را دادند، گفت: ما وظیفه داریم برنامه دانشگاه‌ها را براساس اولویت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان تدوین کنیم. اینکه فرآیند واکسیناسیون به چه شکل انجام می‌شود، به امکانات و سیستم وزارت بهداشت بستگی دارد و مسئولیت تامین واکسن دانشجویان، بر عهده این وزارتخانه است. به عنوان مثال، امکان دارد که در شهریورماه، صرفا امکان واکسیناسیون صرفا ۵۰۰ هزار دانشجو وجود داشته باشد. البته امیدواریم که تا شهریورماه امکان دریافت واکسن برای بیشتر دانشجویان وجود داشته باشد.

حضور دانشجویان فقط با گواهی سلامت امکان پذیر است

غفاری با اشاره به اجباری یا اختیاری بودن دریافت واکسن کرونا از سوی دانشجویان بیان کرد: سلامت دانشجویان یکی از اولویت‌های اصلی ما خواهد بود و برای اینکه بتوانیم حضور دانشجویان را در دانشگاه داشته باشیم و سلامت آن‌ها را تامین کنیم، طبیعتا تمامی دانشجویان باید واکسن را دریافت کنند. درواقع دانشجویان برای حضور در دانشگاه باید گواهی تزریق واکسن را به همراه داشته باشد؛ در غیر این صورت امکان حضور در دانشگاه وجود ندارد زیرا سلامت دانشجویان در درجه اول اهمیت قرار دارد.

سرپرست سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: دانشجویانی که به هر دلیلی واکسن نزنند، می‌توانند انتخاب واحد کنند اما امکان حضور آن‌ها در دانشگاه بدون گواهیِ دریافت واکسن وجود ندارد. البته امکان دارد که در برخی واحدهای درسی حضور تمامی دانشجویان اجباری باشد تا ارزیابی پایانی انجام شود. اینگونه مسائل به تصمیم گیری دانشگاه بستگی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =