دعوت اسرائیل از عربستان و ۲ کشور عربی برای ایجاد ائتلاف نظامی

یک مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی با اشاره به خروج سامانه‌های دفاعی و نیروهای آمریکا از منطقه بر لزوم ایجاد ائتلاف نظامی اسرائیل با کشورهای عربی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز به نقل از عربی 21، یک مقام سابق امنیتی صهیونیستی با تاکید بر اهمیت ایجاد اتحاد دفاع هوایی با کشورهای عربی منطقه اعلام کرد که ایالات متحده با عقب نشینی نیروهای خود از خاورمیانه کار خطرناکی انجام می‌دهد، اما اسرائیل این فرصت را دارد که یک اتحاد دفاع هوایی با عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین ایجاد کند.

«افرایم سنه» معاون سابق وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در دانشکده «نتنیا» با انتشار مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نوشت، اطلاعات اسرائیل نشان می‌دهد که ایالات متحده در حال خارج کردن سامانه‌های دفاعی خود از جمله 8 باتری سامانه پاتریوت و شمار زیادی از نیروهای خود از عربستان و عراق و کویت و حتی اردن است.

این مقام صهیونیست افزود که با این اقدام آمریکا لایه محافظتی کشورهای عربی در برابر موشک و هواپیماهای بدون سرنشین از بین می‌رود؛ همانطور که در 14 سپتامبر 2019 تاسیسات حیاتی عربستان مورد هجوم یمنی‌ها قرار گرفت.

این مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی اشاره کرد که به نظر می‌رسد اقدامات کنونی آمریکا در عقب کشیدن نیروهای خود از منطقه خاورمیانه پیامی برای تهران است؛ اما باید تاکید کنیم که این اقدام آمریکا رئیس جمهور جدید ایران را به سمت تعدیل مذاکرات توافق هسته‌ای تشویق نخواهد کرد.

وی افزود، گزینه جایگزین این اقدام آمریکایی در منطقه می‌تواند ایجاد اتحاد پدافند هوایی میان اسرائیل و کشورهای همسایه باشد؛ چرا که این امر می‌تواند از تمامیت حاکمیت اسرائیل محافظت کند و این واقعیت جدید منطقه‌ای است که اسرائیل موظف است متناسب با تحولات و چالش‌ها با آن تعامل کند.

معاون سابق وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه گفت، البته این تنها راه نیست؛ چرا که در عین حال اسرائیل نیاز به تقویت همکاری خود با متحدان ایالات متحده در منطقه دارد که برخی از این کشورها از قبل روابط رسمی خود را با اسرائیل آغاز کرده‌اند و برخی دیگر روابط غیر رسمی با آن دارند. این همکاری باید بر اساس منافع مشترک باشد و هیچ کس در صدد لطف کردن به ما نیست، البته برعکس این موضوع نیز وجود دارد و همه چیز باید متقابل باشد.

وی اظهار داشت، در صورتی که ایالات متحده باتری‌های پدافند هوایی خود را از منطقه بیرون بکشد اسرائیل باید پیشنهاد فروش باتری‌های گنبد آهنین را به عربستان و امارات و بحرین بدهد و این وضعیت به نفع هر دو طرف است؛ به این صورت که کشورهای عربی با استفاده از گنبد آهنین می‌توانند از خود در برابر موشک‌ها و پهپادهای دشمن محافظت کنند و اسرائیل نیز از این طریق منابعی را به دست می آورد که به او امکان می‌دهد تجهیزات ضروری خود را تهیه کند.

این مقام صهیونیست افزود، ما در مقابله با تهدیدهای موشکی در جبهه شمالی و جنوبی به شکل اضطراری به موشک‌های رهگیری نیاز داریم؛ البته معامله ما با کشورهای عربی کاملاً تجاری نیست بلکه به معنای ارزیابی همکاری‌های استراتژیک است که باعث تغییر در تعادل منطقه‌ای و ایجاد روابط عمیق میان اسرائیل و کشورهای عربی می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد، موضوعی که می‌تواند انعقاد چنین معامله‌ای را نزدیک کند این است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق اسرائیل واقعاً به عربستان سعودی سفر و با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور ملاقات کرده بود و دو طرف درباره موضوعات استراتژیک با یکدیگر گفتگو کردند. البته نتیجه اساسی در آن دیدار به دست نیامد. این موضوع پوشیده نیست که اسرائیل قبلا پیشنهاد فروش سامانه‌های دفاعی خود را به کشورهای مختلف داده بود اما فروش این سامانه‌ها به کشورهای عربی موجب ایجاد ائتلاف دفاع هوایی میان اسرائیل و کشورهای مذکور می‌شود که روابط سیاسی به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =