روسیه: آمریکا از پیش‌داوری درباره نتیجه مذاکرات وین خودداری کند

معاون وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه توافق درباره مسائل مهم صورت گرفته و اکنون تصمیم سیاسی باید اتخاذ شود، از طرف آمریکایی خواست تا از اظهارنظر درباره عواقب منفی به درازا کشیده شدن مذاکرات وین خودداری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو از طرف آمریکایی انتظار دارند از اظهارنظراتی در این رابطه که به درازا کشیده شدن مذاکرات پیرامون احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند باعث "بی ارزشی" توافقات  شود، خودداری کنند.

ریابکوف روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «اظهارنظرات شنیده شده از سوی مقامات واشنگتن در این خصوص که اگر روند مذاکرات باز هم به درازا کشیده شود، توافقات فرضی درباره احیای برجام ممکن است بی ارزش شود، سازنده نبوده و ما مخالف چنین برخوردهایی هستیم و معتقدیم که چنین برداشتی صحت ندارد، برای اینکه برنامه جامع اقدام مشترک از ابتدا "حرفه‌ای بودن" کامل خود را به اثبات رسانده و در صورت احیای آن، باز هم سازنده و کارآمد خواهد بود.»

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که با اهمیت‌ترین نکات در رابطه با احیای توافق هسته‌ای با ایران از هم اکنون مورد توافق قرار گرفته و مسائل باقی مانده برای دو طرف آمریکایی و ایرانی صرفا "جنبه سیاسی" دارد.

وی ادامه داد: «علائمی رد و بدل شده و حتی منتشر می‌شود که انگیزه‌هایی برای طرفین به منظور اتخاذ تصمیمات لازم در این زمینه لازم است. ما نیز بر این عقیده هستیم که دیگر زمان آن رسیده تا چنین تصمیماتی اتخاذ شود. اکنون دیگر شش دور مذاکرات در وین برگزار شده و تا حدود زیادی مشخص است که چه مسائلی مورد نیاز است. اکنون همه چیز به اراده سیاسی طرفین بستگی دارد.»

ریابکوف پیش از این نیز گفته بود که مذاکرات وین درباره احیای کامل برجام عملاً به نقطه پایانی رسیده و در صورت تصمیمات سیاسی لازم در پایتخت‌های طرفین، نه چند ماه، بلکه چند روز برای رسیدن به نتیجه نهایی کافی خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری ابراز تأسف کرد که پیشرفتی در مذاکرات مسکو و واشنگتن در خصوص تبادل احتمالی زندانیان بین دو کشور بوجود نیامده و هیچ فهرستی نیز در این رابطه مبادله نشده است. ریابکوف یادآور شد، البته این موضوع در جریان نشست سران روسیه و آمریکا در ژنو و همچنین در مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور در ایسلند مطرح شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =