آیت الله حسینی شاهرودی از الگوهای معنوی و اجتماعی برای جامعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجلیل از بزرگانی چون آیت الله حسینی شاهرودی با هدف یافتن الگوهای امروز و فردا در حیات معنوی و اجتماعی جامعه انجام می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غروب پنجشنبه در مرحله استانی کنگره نکوداشت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی (ره) با حضور استاندار سمنان و خانواده بزرگ روحانیت، مسؤولان ارشد کشوری، استانی، شهرستانی و شهری که در محوطه شهرداری شاهرود برگزار شد، اظهار داشت: وقتی از بزرگان سخن می گوییم نمی خواهیم به گذشته برگردیم بلکه برای آینده پایه گذاری می کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بزرگانی چون آیت الله حسینی شاهرودی در وجوه مختلفی الگوی امروز و فردای جامعه هستند و می توانند الگوهای دانش‌ورزی زمانه ما در اخلاق علمی و روش‌شناسی علمی باشند و به تاریخ نپیوستند بلکه هنوز حیات جاودانگی علمی دارند، تصریح کرد: بزرگانی چون آیت الله حسینی شاهرودی به ما الگوهای معنا، الگوهای فهم اینکه چرا و چگونه باید زندگی کرد را ارائه می کنند و باید از شخصیتی که یک قرن حیات پر برکت داشته است، بیاموزیم که چگونه بامعناتر زندگی کنیم.

صالحی ادامه داد: بخش دیگری از این مجالس برمی گردد به الگوهای اجتماعی که از بزرگان یاد می گیریم.

وی با برشمردن برخی ویژگی های آیت الله حسینی شاهرودی در کتاب فرزند علامه امینی، ابراز کرد: رفتار آیت الله بی پیرایه، بی تکلف و بی تصنع بود و از ریا فاصله داشت و هیچ دوچهرگی در این شخصیت نبود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه مرحوم آیت الله حسینی شاهرودی در حوزه اخلاق اجتماعی سادگی و ساده زیستی و پارساییِ واقعی داشت و در رفتار و گفتار صادق بود، افزود: مرحوم آیت الله از تبلیغات و هیاهو دوری می کرد و زندگی او از هرآنچه که اشاعه منیّت باشد، فاصله داشت و صد سال در عزت و ساده‌زیستی زندگی کرد، عزیز بود و عزیز ماند.

صالحی همچنین در خصوص برگزاری همایش نکوداشت نیز اظهار داشت: از مدتی قبل پیشنهاد اینکه شخصیتی مثل ایشان باید در حافظه تاریخی جهان اسلام و به طور خاص مردم این منطقه بماند، مطرح شد و تأکید بر این بود که وقتی وارد حریم بزرگان می شویم باید کاری کنیم که درخور شأن آن ها باشد و کار ما موجب نشود درخشندگی آن ها در حاشیه کار ما لکه ای و یا تیرگی پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در موارد مشابه نکوداشت ها هرگاه خدمت رهبر معظم انقلاب می رسیدیم ایشان تأکید داشتند کاری کنیم که این همایش ها محدود به اهل علم و حوزه نباشد و اعتقاد داریم شخصیت های علمی و دینی فقط الگوهای علمی برای حوزه های علمیه نیستند بلکه الگوی معنوی و زیست اجتماعی هستند.

صالحی افزود: به همین دلیل فرآیند عمومی‌سازی کنگره با نگارش رمان، نمایشنامه رادیویی و ثبت قالب های گوناگون زندگی نامه آیت الله حسینی شاهرودی رخ داد و برگزاری کنگره در سه شهر شاهرود، مشهد و قم نیز فضاهای علمی مختلفی را در بر می گیرد.

علیرضا آشناگر استاندار سمنان نیز با بیان اینکه آیت‌الله‌العظمی شاهرودی (ره) یکی از مراجع پیشرو جهان اسلام و از سرشناس‌ترین عالمان سده گذشته در جهان تشییع بودند، ابراز داشت: ایشان به عنوان شخصیتی برجسته و عالمی کامل در حیات پر برکت خویش محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دارالمؤمنین شاهرود از سال‌ها پیش خواستگاه عالمان و عارفان و خطیبان بزرگی بوده است، افزود: نکوداشت و معرفی این مفاخر به جامعه کنونی و جوانان و نوجوانان پاک‌نهاد امری ضروری است.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی از کلاس درس عالمانی همچون میرزای نائینی، ضیاءالدین عراقی و ابوالحسن اصفهانی، بهره برده است، ابراز داشت: شخصیت ایشان همچون خورشیدی درخشان بر پهنه سینه علاقمندان، روحانیون، فرهیختگان و جوانان و نوجوانان ماندگار شد.

آشناگر با بیان اینکه خدمات آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی (ره) در امور خدماتی به حوزه‌های دینی نیز از دیگر اقدامات بی نظیر ایشان است، تصریح کرد: یادگار ماندگار این مرجع عالی قدر در احیای سنت حسنه پیاده‌روی اربعین حسینی و اثرگذاری این اقدام انقلابی در تاریخ تشیع، بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

وی افزود: وجوه شخصیت ایشان نه تنها در ابعاد زندگی شخصی، بلکه در عرصه‌های حساس و تاریخ‌ساز اسلام و حمایت همه جانبه از نهضت امام خمینی (ره) به‌ویژه واکنش به واقعه فیضیه و استقبال از امام خمینی (ره) در نجف اشرف پس از تبعید توسط رژیم دژخیم شاه، بر همگان مشخص است.

استاندار سمنان اضافه کرد: ایشان ژرف‌اندیشی و نگاه جامع و بروز این عالم نستوه و تلاش برای گسترش علوم علمی و اسلامی، ده‌ها چهره علمی و اسلامی به تاریخ بشر ارائه کرده است.

حجت السلام والمسلمین حسن نظری دبیر کمیته علمی نکوداشت آیت الله العظمی شاهرودی (ره) در این مراسم باشکوه با بیان این مطلب که از مجموعه آثار این عالم بزرگ ربانی 5 عنوان آنها در شهرستان شاهرود رونمایی می شود، اعلام داشت: آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی فرزند سیدعلی، در سال ۱۳۰۱ ق/۱۲۶۲ ش در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد. وی خواندن و نوشتن را در زادگاه خود فرا گرفت سپس علم صرف و نحو را در بسطام نزد فاضل بسطامی آموخت و برای آموختن سایر دروس مقدماتی از اساتید مدرسه بیدآباد شاهرود بهره برد.

دبیر کمیته علمی کنگره با بیان اینکه یکی از آثار مهم کنگره مرحوم آیت‌الله العظمی شاهرودی ۵۰ سال تدریس وی در حوزه علمیه نجف است، تصریح کرد: این مهم به دست نمی‌آمد مگر به شکل مکتوب و کتاب لذا این کنگره توانست تا ۵۵ جلد کتاب از آثار و زندگی آیت‌الله‌العظمی شاهرودی را منتشر کند.

آیت‌الله حسن نظری با ذکر اینکه پیش ‌از این آثار مکتوب اندیشه فقهی وجود نداشت، افزود: هر چه بود توسط شاگردان وی به‌صورت سینه‌به‌سینه نقل می شد که امکان داشت به ‌مرور زمان به فراموشی سپرده شود و طالبان علم نمی‌توانستند از آن استفاده کنند درنتیجه برکت اصلی این کنگره آن است که آثار علمی آیت‌الله‌العظمی شاهرودی را می‌تواند در اختیار طالبان علم و مردم قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =