وام دوره پسادکتری بنیاد ملی نخبگان شامل چه کسانی می‌شود؟

تسهیلات ویژه‌ای توسط بنیاد ملی نخبگان به دانش‌آموختگان برتر برای ادامه تحصیل در دوره پسا دکتری ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بنیاد ملی نخبگان بر اساس آئین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی» تسهیلات ویژه‌ای را برای دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌ها به منظور ادامه تحصیل در دوره پسا دکتری در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰، اعطا می‌کند.

برگزیدگان چگونه انتخاب می‌شوند؟

کارگروهی متشکل ازمعاون آینده‌سازان یا یکی از مدیران حوزه معاونت آینده‌سازان به عنوان رئیس کارگروه و دست‌کم سه تن از صاحبنظران حوزه فعالیت‌های نخبگانی تشکیل می‌شود. این کارگروه از میان دانش‌آموختگانی که بر اساس بندهای شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان‌ برتر دانشگاهی‌ از تسهیلات دوره پسا دکتری، دست‌کم 100 امتیاز از فعالیت‌های پژوهشی و در مجموع 350 امتیاز از مجموع فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگی این شیوه نامه را کسب کرده‌باشند را ارزیابی و در نهایت دانش‌آموختگان را برای ارائه هر یک از طرح‌های «تقاضا محور» یا «اولویت محور» پیشنهاد می‌کند. معاونت آینده‌سازان با توجه به سقف سهمیه تعیین شده این شیوه‌نامه، برگزیدگان نهایی را انتخاب خواهد کرد.

امتیاز حاصل از میانگین کل دانش آموختگی هر یک از دوره‌های تحصیلی پس از اعمال ضرایب همسان سازی رشته موسسه‌های علمی کشور محاسبه می‌شود. برای دوره‌های تحصیلی که به صورت پژوهش محور طی شده‌اند، امتیاز حاصل از میانگین کل دانش آموختگی در نظر گرفته نمی‌شود.

ضریب حاصل از تعداد و ترتیب نویسندگان در محاسبه امتیاز هر مقاله، بر اساس آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی مصوب وزارت علوم محاسبه می‌شود. همچنین در محاسبه امتیاز طرح‌های پژوهشی، تعداد و ترتیب همکاران، مدت زمان اجرای طرح و مبلغ طرح نیز در نظر گرفته خواهد شد.

در مجموع امتیاز مقالات، صرفا امتیاز ۱۰ مقاله که بیشترین امتیازات را برای دانش آموخته دارند در نظر گرفته می‌شود. از طرفی امتیاز صرفاً برای طرح های پژوهشی که به طور کامل یا مرحله ای از آن خاتمه یافته باشد در نظر گرفته می‌شود.

امتیاز کتاب‌ها برای کتاب‌های علمی مرتبط با تخصص متقاضی لحاظ می‌شود. لازم به ذکر است بنیاد ملی نخبگان امتیازی برای کتاب‌هایی با موضوعات مجموعه پرسش‌ها و آزمون‌ها، حل المسائل و همانند آنها درنظر نمی‌گیرد، تعیین فهرست انتشارات مورد تایید بنیاد ملی با معاونت آینده سازان است.

سقف امتیاز دریافتی از جشنواره و مسابقه‌های مورد تایید بنیاد ملی که عنوان آن در شیوه نامه ذکر نشده، بر اساس مقررات مصوب بنیاد ملی تعیین در امتیازهای متقاضیان لحاظ خواهد شد.
امتیاز هر فعالیت پژوهشی با توجه به فاصله زمانی بین «تاریخ درخواست» و «بیشینه تاریخ دانش آموختگی» و تاریخ «انجام فعالیت» به ازای هر سال در ضریب دو سوم ضرب می‌شود.

اعتبارات و تسهیلات برگزیدگان شامل چه مواردی است؟

برگزیدگان می‌توانند دوره پسا دکتری را زیر نظر استاد میزبان در یکی از موسسه‌های پذیرنده بگذرانند. همچنین حق‌الزحمه معادل حقوق و مزایای استادیار پایه یک دانشگاه تهران/ علوم پزشکی تهران را دریافت کنند.

بیمه تکمیلی درمان مطابق مقررات بنیاد ملی از زمان شروع دوره پسا دکتری تا پایان آن برای فرد برگزیده به همراه همسر و فرزندان او لحاظ می‌شود. همچنین در صورت ازدواج در طول گذراندن دوره پسا دکتری از هدیه ازدواج برخوردار خواهند شد.

وام خرید یا ساخت مسکن تا سه سال پس از تاریخ برگزیدگی، دریافت کمک هزینه شرکت در یک مجمع داخلی یا خارجی تا شش ماه پس از اتمام دوره از جمله دیگر تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به دانش‌آموختگان پسا دکتری به شمار می‌رود.

برگزیدگان باید توجه داشته باشند مدت زمان پشتیبانی بنیاد ملی از پژوهشگر در دوره پسا دکتری حداکثر یکسال است. پژوهشگر برای بهره‌مندی از تسهیلات این شیوه‌نامه نباید در طول دوره پسا دکتری هیچگونه اشتغال دیگری اعم از قراردادهای پیمانی یا رسمی که منجر به پرداخت حق بیمه برای وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =