ماجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان از حرف تا عمل

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به عنوان مطالبه اصلی قشر بازنشسته کشور یکی از اقدامات مهم دولت دوازدهم است که مرداد ماه سال ۱۳۹۹ در شرایطی که جامعه با دشواری‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا روبه‌رو بود، اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هشت سال پیش تحت عنوان «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و سرانجام در مرداد سال ۹۹ حقوق ماهانه بازنشستگان را در مرحله اول از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش داد، حمایتی که برای دستیابی به هدف اصلی طرح یعنی ترمیم حقوق جامعه بازنشسته کشور باید تکمیل می‌شد و سرانجام پس از گذشت هشت ماه در فروردین ۱۴۰۰ توانست حقوق بازنشستگان را به بیش از چهار میلیون تومان رساند.

لایحه دوفوریتی «دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به هیئت دولت ارائه شد و سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، هیأت وزیران با هدف استمرار متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، این لایحه را در تاریخ 9 تیرماه 1400 به تصویب رساند.

منابع مالی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از کجا تامین می‌شود؟

طی چند روز گذشته روزنامه جام‌جم در گزارشی با عنوان «۸ سال دردسرسازی برای دولت جدید» نوشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پس از تصویب در هیأت‌وزیران با قید دو فوریت به مجلس تقدیم خواهد شد. محمدباقر نوبخت به مصوبه تبصره ۱۴ قانون بودجه۱۴۰۰ و تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی اشاره کرده و از ابلاغیه دولت برای ثبت‌نام از یارانه‌بگیران جدید خبر داده است. خبرهای خوبی که این روزها محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور به اطلاع عموم می‌رساند تکالیفی است که دولت طی سال‌های گذشته باید انجام می‌داد، اما اکنون یک‌ماه مانده به تحویل قدرت به دولت سیزدهم، مسئولان دولت دوازدهم اقداماتی انجام می‌دهند که بار مالی آن متوجه دولت مستقر نیست.

سازمان برنامه و بودجه نیز در واکنش به این گزارش تاکید کرد که اجرای متناسب‌سازی در سال گذشته و تداوم آن در سال ۱۴۰۰، بر اساس منابع مندرج در قانون بودجه بوده و تعهد مازاد بر اعتبار نبوده است. این سازمان اعلام کرد: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مطالبات ۱۰ ساله این قشر از جامعه بود که در سال ۱۳۹۹ از محل منابع مندرج در بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ اجرایی شد که رشد حدود ۴۵ درصدی حقوق بازنشستگان رضایت جدی آنها را در پی داشت.

برای همسان‌سازی دائمی حقوق بازنشستگان از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم

در همین راستا، حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به عزم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس برای تصویب لایحه دولت مبنی بر «دائمی کردن قانون همسان‌سازی بازنشستگان لشکری و کشوری» اظهار داشت: برای تصویب این قانون تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم و از همه ظرفیت ها در این راستا بهره برداری می کنیم. وی با اشاره به ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور افزود: براساس مفاد این قانون، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، از ابتدای برنامه ششم باید اجرا می‌شد و در سال گذشته هم قدم های مثبتی برداشته شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه به عنوان یک سند لازم‌الاجرا که باید نقشه راه دستگاه های اجرایی کشور در تدوین برنامه ها و تحقق اهداف برنامه باشد، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از اساسی‌ترین مصوبات بوده است. حاجی بابایی گفت: اعتبارات لازم در بودجه سنواتی برای اجرای این قانون پیش‌بینی و مصوب شده و حتی برای تداوم همسان‌سازی منابع مورد نیاز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند (و) تبصره ۲ منظور شده که با تغییراتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. وی افزود: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و با لحاظ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در جزء (۱) بند (۲) تبصره (۲) تداوم متناسب‌سازی نیز از محل بخشی از منابع مذکور در حال اجراست و هیچ تعهدی برای دولت و مجلس ایجاد نمی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بازنشسته IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      آقای مهندس حاج بابایی امیدوارم که درکشور چند صد هزار نفر انسان کاردان فهمیده و دلسوز کشور ملت ولایت مدار بودند که نگویند افزایش حقوق بازنشستگان تورم زاست انشاءالله که همیشه موفق باشید بحق فاطمه الزهرا س