معاونان فرهنگی با چه تخصصی سکاندار فرهنگ دانشگاه ها شده‌اند؟

نگاهی کوتاه به چند دانشگاه مطرح کشور نشان می‌دهد که مدرک تحصیلی و رزومه علمی معاونان فرهنگی این دانشگاه‌ها، ارتباط چندان زیادی با مقوله فرهنگ ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شایان دنیادیده: سالهاست که از فرهنگ و تحولات فرهنگی سخن می‌‎گوییم اما تا امروز فقط در حد همان سخن گفتن باقی مانده و هنوز اندرخم یک کوچه قرار داریم. سخنانی زیبا که ورد زبان مسئولان و زینت بخش مراسم‌ها و سمینارهای پرزرق برق به اصطلاح فرهنگی است که انتهایش با آب میوه و پای سیب کامِ کف کرده مهمانان را شیرین می‌کنند؛ اما خروجی آن‌ها تقریبا «هیچ» است.

البته اینکه در زمینه تحولات فرهنگی حرف خاصی برای گفتن نداریم، شاید یکی از دلایش این باشد که به تمام معنا هیچ چیز سرجای خودش نیست؛ جمله‌ای که شاید در طول روز چندین بار از رانندگان تاکسی و اسنپ بشنویم که واقعا هیچ چیز در این مملکت سرجای خودش نیست. نمونه بارزش همین دانشگاهی که قرار بود روزی کارخانه انسان سازی و مبدا تحولات فرهنگی باشد، اما امروز به کارخانه مدرک سازی و محفلی برای برهم خوردن ناگهانی جزوه‌ها و وصلت جوانان تبدیل شده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان فرهنگی، دانشگاه‌‎ها هیچ درک خاصی از سیاست گذاری فرهنگی و برنامه ریزی برای بهبود اوضاع فرهنگی کشور ندارند. به بیان دقیق‌تر، به جای آنکه دانشگاه به عنوان مبدا تحول بر جامعه اثرگذار باشد، این جامعه است که بر وضعیت فرهنگی دانشگاه اثرگذار است. موضوعی که در وضعیت عفاف، حجاب، استعمال دخانیات در محیط دانشگاه و برنامه‌های کارت پستالی دانشگاه‌ها کاملا مشهود است و موضوعی نیست که از چشم کسی پوشیده باشد.

ماجرا زمانی دردناک‌تر می‌شود که معاونان فرهنگی که مسئولیت مدیریت فرهنگ و ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را برعهده دارند، نه تنها دغدغه چندانی برای فرهنگ ندارند، بلکه رشته‌های تحصیلی آن‌ها به هیچ وجه با حوزه فرهنگ مرتبط نیست. اینجاست که بار دیگر باید تاکید کنیم که واقعا هیچ چیز سرجای خودش نیست و هنوز در جست و جوی این پرسش قرارداریم که معاونی با دکتری شیلات، چگونه می‌تواند درک درستی از مقوله فرهنگ داشته باشد؟!

با بررسی چند دانشگاه مطرح و بزرگ کشور متوجه شدیم که وضعیت از آن که تصور می‌کردیم که خراب‌تر است متولیان فرهنگی دانشگاه‌ها، رشته تحصیلی شان حتی کوچک ترین ارتباطی با فرهنگ ندارد.

از دکتری شیلات تا متخصص اطفال!

به سراغ دانشگاه تهران می‌رویم که محمدعلی زارع چاهوکی سکاندار معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه است. او کارشناس و کارشناسی ارشد منابع طبیعی و دکتری مرتع داری از دانشگاه تهران است. وی تالیفاتی با عناوینی از جمله «فضای سبزروستایی»، «بوم شناسی مرتع» و «اصلاح مراتع» را درکارنامه خود دارد. علاوه بر این، عضویت در انجمن مرتع داری ایران و مدیریت و کنترل منابع بیابانی نیز برخی از رزومه او محسوب می‌شود.

مسعود رضایی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس است. او کارشناسی خود را در رشته شیلات از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد و دکتری خود را هم در همان رشته شیلات از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده است. در علایق پژوهشی او نیز موضوع «فرآوری آبزیان» ذکر شده است.  رضایی عضویت در شورای هماهنگی کانون فراوری آبزیان کشور، تدوین استاندارد گوشت و فرآورده‌های کشاورزی کشور و کمیته ارزیابی و تدوین راهبردهای بهره‌وری در سازمان شیلات را در کارنامه دارد.

حمیدرضا طاهری تربتی معاون فرهنگی و دانشجویی  دانشگاه فردوسی مشهد و استاد گروه آموزشی رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی این دانشگاه است. قائم‌مقام اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، معاونت طرح و توسعه ورزش دانشگاه‌های کشور، ریاست دانشکده علوم ورزشی دانشگاه، مدیریت تربیت‌بدنی دانشگاه فردوسی مشهد، عضویت در شورای راهبردی ورزش دانشگاه‌های کشور، از جمله روزمه کاری او محسوب می‌شود. وی مدرک دکتری خود را سال ۱۳۸۴ در رشته «رفتار حرکتی» از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرده است. از جمله مقالات او می‌توانیم به مقاله «بررسی تاثیر تمرین های نوروفیدبک بر ثبات وضعیتی و خطر سقوط بیماران مبتلا به پارکینسون» اشاره داشته باشیم.

محمد فرشی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یزد، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه یزد، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضی محض از دانشگاه شیراز و دکتری خود را در رشته علوم کامپیوتر از  دانشگاه صنعتی «آیندهوون» گرفته است. مدیریت مرکز اطلاع‌رسانی و خدمات رایانه‌ای دانشگاه یزد، مدیرگروه علوم کامپیوتر و دبیر سومین همایش ملی پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، از جمله سوابق کاری فرشی محسوب می‌شود. از برنامه‌های پژوهشی او می‌‎توانیم به  هندسه محاسباتی، الگوریتم (تصادفی؛ موازی و تقریبی)، بررسی تجربی کارایی الگوریتم‌ها- مصورسازی الگوریتم‌ها و الگوریتم پردازش داده‌های حجیم اشاره داشته باشیم.

امیر کمال حردانی معاون فرهنگی دانشگاه جندی شاپور اهواز، متخصص اطفال و فوق تخصص نوزادان است. ریاست بیمارستان ولی عصر(عج) خرمشهر و معاون آموزش دستیاری دانشکده پزشکی از جمله سوابق کاری او محسوب می‌شود.

وحید شالچی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی است. از مقالات علمی او می‌توانیم به سرکوب نشانه شناختی خانواده سنتی در سینمای ایران، شکل‌گیری نظام وظیفه در ایران و طرح ملت سازی در دوره پهلوی و  عطش منزلت در جامعه ایرانی اشاره داشته باشیم.  «بایسته های سیاست گذاری فرهنگی در ارتباط با سبک زندگی در تهران» و «جوان، شهر و زندگی روزمره» از جمله کتب‌های تالیف شده از سوی او محسوب می‌شود. 

یونس علی علی جو معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه است که دکتری خود را در حوزه علوم دامی کسب کرده است. از مقالات او می‌توانیم به «اثر متقابل فرآوری دانه جو و نوع روغن بر قابلیت هضم و توازن نیتروژن در گوسفند» اشاره داشته باشیم. «اثرات اسانس مرزه بر تخمیر شکمبه و عملکرد در بزغاله های بومی آذربایجان غربی» نیز یکی از پایان‌نامه‌های وی در سال 1391 محسوب می‌شود. از رزومه کاری و سوابق اجرایی و مدیریتی او، اطلاعات چندانی در دسترس نیست.

مجتبی واعظی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز، مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی خود را تا مقطع دکتری در رشته حقوق عمومی گذرانده است. معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز و قائم مقام معاونت دانشجویی-فرهنگی دانشگاه شیراز، سوابق کاری او محسوب می‌شود.  از مقالات علمی او می‌توانیم به «تأملی بر استثنائات مسئولیت مدنی دولت در نظام حقوقی ایران» و «قوه قضاییه و چالش های مربوط به حقوق و آزادی های فردی»، اشاره داشته باشیم.

دست آخر باید گفت اینکه برخی از معاونان فرهنگی با نداشتن سوابق فرهنگی مشخص و دیدگاه فرهنگی دقیق، چگونه می‌توانند دانشگاه را به مبدا تحولات فرهنگی تبدیل کنند، مسئله‌ای است که شاید به بررسی بیشتر نیاز داشته باشد. افزایش روز افزون مشکلات فرهنگی و نبود عزم جدی در متولیان فرهنگی کشور برای بهبود اوضاع را می‌توانیم زنگ خطری برای حال و اوضاع بیمار گونه فرهنگ کشور قلمداد کنیم. بیماری که هنوز داروی مشخصی برای آن پیدا نشده و البته دغدغه‌ای هم برای درمان وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =