انبوه فارغ‌التحصیلان بی‌کیفیت، مشکل اصلی آموزش عالی است

استاد سرآمد علمی گسترش بی‌رویه دوره‌های تحصیلات تکمیلی را مشکل اصلی آموزش عالی دانست و گفت: نتیجه این گسترش، انبوه فارغ‌التحصیلان بی‌کیفیت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشگاه‌های ایران برنامه‌ای برای فارغ‌التحصیلان خود ندارند. به طوری که آمارها نشان‌دهنده بیکاری ۳۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست. به همین دلیل، لازم است این مشکل آسیب‌شناسی شده و راهکاری برای آن اندیشیده شود. 

محمدرضا ستاره در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که گسترش بی‌رویه دوره‌های تحصیلات تکمیلی، بزرگترین مشکل آموزش عالی در همه رشته‌هاست، اظهار کرد: متاسفانه ارزیابی درستی صورت نگرفته که هر رشته تحصیلی، به چه تعداد متخصص نیاز دارد و چه تعداد جای خالی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با اشاره به این که افراد وارد دانشگاه می‌شوند، صرفا مدرک می‌گیرند در حالی که هیچ شغلی برای آنها در نظر گرفته نشده، افزود: به عبارت دیگر،  اصلا بررسی نشده این افرادی که کارشناس ارشد و دکتر می‌شوند، می‌خواهند چه دردی از جامعه درمان کنند.

وی با تصریح بر این که قرار بود فارغ‌التحصیلان مشکلی از جامعه را حل کنند اما خودشان مشکل شده‌اند، گفت: نیروهای آماده برای کار از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ اما کاری برایشان وجود ندارد.

ستاره بی‌کیفیت بودن فارغ‌التحصیلان را مشکل دیگر آموزش عالی دانست و بیان کرد: رشته من فیزیک است و در این رشته تعداد زیادی فارغ‌التحصیلان وجود دارد که متاسفانه بسیاری از آن‌ها هم بی‌کیفیت هستند.

این استاد سرآمد علمی درباره کیفیت استادان رشته فیزیک گفت: متاسفانه بسیاری از استادانی که دانشجوی دکتری فیزیک تربیت می‌کنند، خودشان در حد کارشناسی فیزیک سواد ندارند. یعنی اگر در امتحان فیزیک پایه شرکت کنند، نمی‌توانند نمره قبول بگیرند و هیچ نظارتی هم بر سطح علمی استادان وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که امروز بیش از ۴۰ موسسه علمی در کشور وجود دارد که در رشته فیزیک دانشجو می‌پذیرند، افزود: در این شرایط نه دانشجو علاقه و انگیزه لازم برای انتخاب این رشته را دارند و نه فارغ‌التحصیلان کیفیت لازم را.

ستاره با بیان این که راهکار حل این مشکل حذف برخی رشته فیزیک از برخی دانشگاه‌ها و افزایش نظارت‌هاست، تصریح کرد: مثلا در آمریکا ۶ هزار و ۵۰۰ دانشگاه وجود دارد؛ اما مگر همه این دانشگاه‌ها دانشجوی دکتری پذیرش می‌کنند. وظیفه خیلی از این دانشگاه‌ها تربیت کارشناس زبده یا معلم است.

مشکل پژوهش در ایران؛ پژوهش‌ها هدایت شده نیستند

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان، هدایت نشدن پژوهش‌ها را به عنوان مشکل اصلی پژوهش در کشور مطرح کرد و گفت: در بهترین کشورهای دنیا، پژوهش‌ها در راستای حل مشکلات کشور اتفاق می‌افتد. حتی دانشگاه پرینستون هم که تا حد زیادی تئوری است، به مشکلات جامعه خود بی‌توجه نیست. 

وی در پایان اظهار کرد: البته برخی رشته‌ها مانند فیزیک نظری هستند که تئوری محض هستند؛ اما ۹۰ درصد رشته‌ها باید در زندگی مردم ملموس باشند. دانشگاه در تعریف مدرن خود یعنی نهادی مدنی که پاسخگوی نیازهای جامعه است. به همین دلیل، این سوال مطرح می‌شود که چرا باید پول داده شود به کسی که بدون توجه به نیاز جامعه برای خودش پروژه تعریف می‌‎کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1103504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =