طراحی سیستم نمک‌زدایی نفت در جهاد دانشگاهی

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاددانشگاهی علم و صنعت با اشاره به پروژه طراحی و ساخت سیستم نمک زدایی الکترواستاتیکی نفت در این واحد جهاددانشگاهی گفت: پس از ساخت موفقیت‌آمیز یک نمونه‌ی صنعتی، این طرح فناورانه به بلوغ کامل خود رسیده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز؛ علیرضا غلامی مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاددانشگاهی علم و صنعت و یکی از محققان جوان جهاددانشگاهی که مدیریت پروژه طراحی و ساخت سیستم نمک زدایی الکترواستاتیکی نفت در جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت را برعهده دارد در رابطه با این پروژه گفت: طرح فناورانه نمک‌زدایی از نفت خام را که در حضور رهبر انقلاب معرفی کردم از سال ۱۳۹۰ مراحل تحقیقات اولیهٔ آن شروع شد؛ پس از سپری شدن تحقیقات اولیه شبیه‌سازی‌های مختلفی از جنبه‌های گوناگون مهندسی بر روی موضوع صورت گرفت. سپس با انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمک مالی این معاونت موضوع با جدیت بیشتری دنبال شد و به ساخت یک سیمولاتور نمک‌زدایی در ابعاد کارگاهی منتهی شد.

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاددانشگاهی علم و صنعت با اشاره به این که ساخت موفقیت‌آمیز این سیمولاتور راه را برای حضور جهاددانشگاهی در عرصهٔ صنعت بیش از پیش باز کرد، افزود: با تلاش‌های بسیار و بر مبنای توانمندی ایجاد شده پروژهٔ فرآورش پیش ساخته در میدان نفتی مشترک غرب کارون به جهاددانشگاهی واگذار شد.

وی در رابطه با ضرورت اجرای این طرح در کشور توسط جهاددانشگاهی اظهار کرد: پیر شدن چاه‌های نفت ایران سبب شده است که آب و نمک همراه نفت افزایش یابد، بنابراین نمک‌زدایی از نفت خام علاوه بر آنکه برای صادرات نفت امری ضروری است برای جلوگیری از خوردگی در تجهیزات پایین‌دستی نفت هم بسیار مهم و حیاتی است.

غلامی به مشکلات و موانع پیش روی به سرانجام رسیدن اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مانع عدم اعتماد صنعت به دانش و فناوری بومی شده است. همچنین ممکن است برخی از مقاومت‌ها برای استفاده از محصول داخلی مربوط به منتفع شدن مادی برخی افراد از خرید خارج باشد.

این پژوهشگر ادامه داد: برای عبور از این مشکلات اول قوانین حمایت از تولید داخل که البته در سال‌های اخیر حرکت خوبی در این زمینه صورت گرفته است باید ادامه یابد. دوم باید مشوق‌هایی برای مدیران و شرکت‌های کارفرمایی که ریسک استفاده از دانش و فناوری بومی را می‌پذیرند در نظر گرفته شود. سوم با استفاده از صنعت بیمه ریسک استفاده از دانش و فناوری بومی باید کاملا پوشش داده شود. چهارم برای مجموعه‌های فناور نظیر جهاددانشگاهی یک کرسی در بخش‌های تصمیم گیر در صنایع مهم نظیر صنعت نفت اختصاص یابد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی درباره زمان اتمام این طرح تصریح کرد: پس از ساخت موفقیت‌آمیز یک نمونه صنعتی می‌توان گفت که این طرح فناورانه به بلوغ کامل خود رسیده است. پس از آن باید در زمینهٔ بازاریابی این طرح چه در داخل کشور و چه در منطقه تلاش‌های منطقی و اصولی انجام شود.

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاددانشگاهی علم و صنعت درپاسخ به این سوال که به نظر شما شرایط فعالیت، اعتماد و باور به جوانان در جهاددانشگاهی چگونه است، گفت: جهاددانشگاهی علم و صنعت در طول این سالیانی که بنده در آن فعالیت دارم بسیاری از فعالیت‌های مهم خود را به جوانان واگذار کرده است و نتایج بسیار خوب و خیره کننده‌ای را کسب نموده است.

وی در رابطه با نقش جهاددانشگاهی در حل مشکلات کشور بیان کرد: جهاددانشگاهی خیلی بیشتر از این می‌تواند در بخش‌های مختلف و در حل مشکلات کشور نقش داشته باشد و باید توانمندی‌های آن معرفی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =