سرنوشت وصول مطالبات شستا همچنان در هاله ای از ابهام

بررسی گزارشات حسابرسان شرکت های زیر مجموعه شستا نشان می دهد محمد رضوانی فر که ملاکش انتصاب و سهم دادن به جریانات سیاسی است( طبق گفته ایشان در لایو ایسنتاگرامی) نشان می دهد که در زمینه وصول مطالبات هم مانند سایر موارد ضعف شدید عملکردی داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، ​حدود دو سال از اعلام میزان مطالبات وصول نشده به دعوا رسیده شستا توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گذرد، 11 خرداد 98 و همزمان با دادگاه رسیدگی به جرائم هادی رضوی داماد وزیر کار، محمد شریعتمداری ادعا کرد اگر بدهکاران اقدام نکنند آنها را با نام افشا و اقدامات قضائی شدیدی علیه آنها انجام خواهد شد. ادعایی که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

13، 15یا 20 هزار میلیارد تومان/ وقتی مدیران وزارت کار از میزان مطالبات شستا خبرندارند

دوم شهریور سال 98 مصطفی سالاری مدیر عامل تامین اجتماعی که البته از دخالت در امور شستا توسط وزیر کار نهی شده است و هیچ تسلطی بر این زیر مجموعه اش ندارد، درباره میزان این مطالبات گفت: مطالبات ما حدود 20 هزار میلیارد تومان است که البته همه آن قطعی نشده است و مطالبه و ادعای ماست و طرف مقابل هم حق دفاع از خود را در دادگاه تجدید نظر یا بدوی دارد.

رضوانی فر هم در گفتگو با ایلنا رقم دیگری عنوان کرده و گفته بود: مطالبات شستا رقمی نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است که البته هر پرونده در مراحل مختلفی است.

بین رقم اعلامی از طرف وزیر کار ، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و مدیرعامل شستا اختلاف چند هزار میلیاردی وجود دارد و مشخص نیست این اختلاف از کجا نشات گرفته و چرا سه مسئول این وزارتخانه هر کدام رقم متفاوتی عنوان می کند.

طبق اطلاعات موجود میزان مطالبات شستا 13 هزار و 267 میلیارد تومان است که به تفکیک هلدینگ های زیر مجموعه شستا در زیر مشخص شده است.

شستا

مروری بر پرونده های مهم مطالبات شستا

پرونده 60 میلیون درهمی مطالبات شرکت نفت ایرانول از شرکت نگین ستاره تارا یکی از این پرونده هاست. در گزارش حسابرسی شده 12 ماهه منتهی به 29/12/98 حسابرس طلب 60.745706 درهمی مطالبات ناشی از فروش محصول با واسطه گری شرکت نگین ستاره تارا و مبلغ 14.118.091 درهمی فروش صادراتی به شرکت MES به نمایندگی آقای ممدوف را مشکوک الوصول اعلام کرده و مشخص است بعد از چند سال این مطالبات وصول نشده است.

پیشتر خبرگزاری فارس در این باره نوشته بود:  شرکت نگین ستاره تارا به مدیریت آقایان مهرداد و احمد مهرابی به نمایندگی از شش شرکت اماراتی محصولات این شرکت را خریداری و از پرداخت 60 میلیون درهم باقی مانده بهای خریدها به بهانه کاهش قیمت ها خودداری کرده اند.

هنوز از وصول مطالبات 20 میلیون درهمی نفت ایرانول از شرکت Bobpars دبی و طلب 40 میلیون درهمی این شرکت از شرکت های ADEL MOHD HASSAN و Bayviw General Tradimg  هیچ خبر امیداور کننده ای نیست.

شستا

شستا

یکی دیگر از پرونده های سنگین مطالبات، بدهی شرکت برایت سیتی(باوی جنرال تریدینگ) به پتروشیمی فن آوران است. پتروشیمی فن آوران مبلغ 53 میلیون درهم از شرکت برایت سیتی(باوی جنرال تریدینگ) بابت فروش محصول طلب دارد که این رقم طبق گزارش هیئت مدیره تاکنون وصول نشده و البته طبق گزارش هیئت مدیره قرار بود این بدهی با مالکیت 53 درصد از هتل نیمه کار پویا کیش تهاتر پیدا کند.

همچنین پتروشیمی فن آوران مبلغ 110 هزار یورو از شرکت آنهویی چین و 2 میلیون و 900 هزار دلار از شرکت "جوو "مطالبات دارد. طبق گزارش حسابرس طلب این شرکت از شرکت "هازل و پوتنزا" و "لیکید کیمیا" هنوز به سرانجام نرسیده است.

شستا

شستا

بدهی 2 میلیون دلاری سیمان بجنورد از شرکت کوثر صنعت یادآوران به مدیریت آقای حسین ملائی ندیکی یکی دیگر از پرونده های مهم شستاست. حسابرس مستقل در گزارش منتهی به 29 اسفند 98 در این خصوص عنوان کرده : وصول مطالبات از شرکت کوثر صنعت یادآوران به مدیریت آقای حسین ملائی از طریق مراجعه به مراجع قضائی پیگیری و در این خصوص بر اساس ارای صادره، شرکت کوثر صنعت یادآوران و آقای حسین ملائی به صورت تضامنی به پرداخت 2.280.465 دلار در وجه سیمان بجنورد و یک سال حبس آقای ملائی محکوم و ایشان در سال 95 به دلیل عدم پرداخت بهدی به زندان اعزام گردیده است. این بدان معنی است که بیش از دو میلیون دلار هوا شده است.

مطالبات 2 میلیون و 402 هزار یورویی ذوب از شرکت استکمور استرالیا نیز سرنوشتی نامشخص دارد.

مطالبات نجومی کشتیرانی و سرانجام نامعلوم اموال بازنشستگان

در گزارش حسابرسی صورت گرفته منتهی به 31/3/98 حسابرس مبلغ 8 هزار و 547 میلیارد ریال از مطالبات و وجوه نزد اشخاص خارج کشور ( عمدتاً نمایندگی خارج از کشور) و شرکت های آرک بونکرینگ، پترومار، اوسیس ماریتایم سرویسز، کسپی نفت و گاز، کلوپ های بیمه ای و شرکت فجر امید ایرانیان را به علت شرایط خاص بین المللی مشکوک الوصول اعلام کرده است

شستا

در حالی شرکت کشتیرانی پرونده ای به ارزش 580 میلیون دلار با اتحادیه اروپا دارد که با توجه به مناسبات بین المللی و تحریم ها مشخص نیست سر انجام این پرونده نیز چه می شود.

عملکرد ضعیف رضوانی فر در وصول مطالبات شستا

بررسی گزارشات حسابرسان شرکت های زیر مجموعه شستا نشان می دهد محمد رضوانی فر که ملاکش انتصاب و سهم دادن به جریانات سیاسی است( طبق گفته ایشان در لایو ایسنتاگرامی) نشان می دهد که در زمینه وصول مطالبات هم مانند سایر موارد ضعف شدید عملکردی داشته است.

کاش محمد رضوانی فر به جای اینکه وقت خود را دیدار با نمایندگان مجلس و راهروهای مجلس بگذراند به فکر بازپس گیری مطالبات شستا بود، مطالباتی که در صورت دریافت تحولی عظیم می تواند ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      سلام . وقتی که مدیریت یک شرکتی سود آور که به شدت نیاز به یک نفر کلیدی داشت به این آقا زاده ها داده شده است . که سرجمع سوابق شون رزومه سازی و اسم و رسم های تعریفی بوده و شاق ترین کاری که از دستش بر میاد در مجموعه بزرگ شرکت ایرانول همین عکس گرفتن هاست ! نتیجه اش این میشه که قیمت سهم درجا میزنه و گند کاری مثل طلب 60.745706 درهمی از شرکت نگین ستاره تارا و مبلغ 14.118.091 درهمی از شرکت MES به نمایندگی آقای ممدوف که ساخته و پرداخته و مورث مدیرانی هست که سود سهم سهامداران خرد را نابود کردند و به جای دفاع از این حقوق از دست رفته و بازگرداندن بیت المال خوشان به علت نظارت های ضعیف و سیستم بازرسی ناکارآمد به این زنجره پیوستن . امیدوارم هرچه زودتر ایرانول به مسیر اصلی خودش برگرده و عملکرد سازی جایگزین رزومه سازی بشه .