کشف یک روش جدید برای درمان پوسیدگی دندان

رییس انجمن دندانپزشکی اندودانتیکس از کشف روشی جدید برای درمان پوسیدگی دندان خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، نشست خبری نیل به آرمان مرجعیت جهانی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حیطه درمان‌های پالپ زنده با حضور علیرضا زالی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، حق‌دوست معاون آموزشی، زرقی معاون پژوهشی و چند تن از محققان این طرح برگزار شد. در این نشست در مورد دستاورد مهمی که برای اولین بار محققان ایرانی به آن دست پیدا کردند و حتی محققان آمریکایی هم از آن استفاده می‌کنند، صحبت شد.

سعید عسگری رییس انجمن دندانپزشکی اندودانتیکس در این مراسم گفت: یکی از شایع‌ترین چالش‌های دهان و دندان پوسیدگی دندان است که به پالپ دندان آسیب می‌زند و فقط دو راه درمانی دارد؛ یکی عصب‌کشی و دیگری کشیدن دندان، اما در یک روش تحقیقی جدید، با حفظ پالپ به درمان پوسیدگی دندان کمک می‌شود و از این به بعد سه روش درمانی برای پوسیدگی دندان وجود دارد.

رییس انجمن دندانپزشکی اندودانتیکس ادمه داد: بیماری پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری بشری است و تمام انسان‌ها وقتی دندانشان به عصب می‌رسد یا باید با روش‌های هزینه‌بردار، عصب کشی کنند یا دندانشان را بکشند.

او گفت: از ۱۵ سال پیش در مورد امکان درمان پالپ زنده به عنوان ایمن‌ترین روش، تحقیقاتی را آغاز کردیم. در این تحقیق می‌توان دندان‌های زنده را با استفاده از پالپ زنده و با کمترین هزینه و با یک پوشش مختصر درمان کرد.

عسگری افزود: روش‌های پالپ زنده یکی نیستند و روش‌های مختلفی وجود دارد. روش درمانی پالپ زنده مزایایی نسبت به معالجه ریشه درمان دارد اعم از ارزان بودن، استرس کمتر، نیاز به درمان‌های جانبی کمتر، تهاجم کمتر و ایمنی بیشتر.

او ادامه داد: بازسازی بافت در اعضای بدن یکی از آرزوهای پزشکی است که ما با این روش درمانی به این آرزو دست پیدا کرده‌ایم و این افتخار بزرگی است.

رییس انجمن دندانپزشکی اندودانتیکس گفت: مرجعیت علمی نوعی قدرت مشروع است که به واسطه سیادت در حوزه‌های علم و فناوری حاصل می‌شود و سه مصداق بارز دارد که عبارتند از: پیشگامی در توسعه مرزهای دانش، دارا بودن سهم بیشتر از محصولات دانشی و تاثیرگذاری مهم بر جایگاه آینده یک رشته علمی

او افزود: این طرح رتبه اول کیفیت پتنت‌های ایرانی ثبت‌شده در usptp را دارد. همچنین نام این ماده ایرانی در mesh کتابخانه ملی آمریکا ثبت شده و در مطلعات جهانی به استفاده از این ماده برای درمان پالپ زنده توصیه شده است. این طرح اولین و بزرگترین مطالعه کارآزمایی بالینی اثبات اثربخشی درمان پالپ زنده با استفاده از ماده ایرانی cem cement در دندان‌های مبتلا به پوسیدگی غیرقابل بازگشت است.

عسکری ادامه داد: همچنین این طرح از سال ۱۳۸۸ به بسته خدمات دندانپزشکی مراکز بهداشتی درمانی ورود پیدا کرده و این ماده ایرانی در آخرین کتب علمی رشته اندودانتیکس، معرفی شده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1104497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =