طولانی‌ترین تونل کشور و خاورمیانه افتتاح می شود

باند رفت تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر و ۲.۵ کیلومتر جاده دسترسی برای عبور ضروری و در شرایط پیک ترافیک،امروز افتتاح می شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، آزادراه تهران شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت آغاز می‌شود و در امتداد دره کن پس از گذشتن حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند.

این مسیر از طریق تونل تالون رشته کوه البرز را فتح کرده و در دامنه‌های شمالی البرز در منطقه دوآب شهرستانک امتداد می‌یابد و سپس به موازات جاده قدیم کرج به چالوس امتداد دارد و در پیچ سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6458 متر شده و در محدود پل زنگوله خارج می‌شود و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده چالوس تا شهر چالوس ادامه دارد و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس - تنکابن متصل می‌شود

۷۰ درصد مسیر منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را تونل و پل تشکیل می‌دهد، این مسیر ۵۹ دستگاه تونل به طول ۳۷.۵ کیلومتر در باند رفت و برگشت و ۳۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳.۴ کیلومتر در باند رفت و برگشت دارد، در این مسیر طولانی‌ترین پل 330 متر طول دارد.

منطقه 2 آزادراه تهران-شمال 22 کیلومتر طول دارد و دارای چهار خط عبوری شامل 2 خط رفت و 2 خط برگشت است، این طرح با مشارکت 50 درصدی بنیاد مستضعفان و پیمانکاری شرکت‌های بنیاد در حال اجرا است.

منطقه 2 آزادراه از انتهای منطقه یک در سه راهی شهرستانک آغاز و در محدوده پل زنگوله وارد جاده چالوس می‌شود، با تکمیل منطقه دو آزادراه، مسیر کل آزادراه تهران-شمال نسبت به محور موجود کرج - چالوس، 6 کیلومتر دیگر کوتاه‌تر می‌شود و با افتتاح این تونل زمان سفر به شمال کشور حدود 40 دقیقه کاهش پیدا میکند.

طولانی‌ترین تونل آزادراهی کشور و شامل تونل‌های سه قلوی البرز هر یک به طول 6.4 کیلومتر است.

مجموعه تونل البرز شامل سه رشته تونل هر یک به طول 6400 متر است که در انتهای منطقه 2 آزادراه تهران - شمال حد فصل پیچ پل سرهنگ در جنوب تا پل زنگوله واقع شده است.

تونل اصلی دارای دستک عرضی نفررو جهت کمک به تهویه، جانمایی تأسیسات، تخلیه اضطراری مسافران است و دستک عرضی ماشین‌رو جهت انتقال بار ترافیکی به تونل مجاور و تسهیل در تخلیه خودروها در صورت بروز حوادث است، در این تونل 12 پارکینگ با فاصله 500 متر جانمایی شده است.

سقف دوم تونل در محدوده تاج تونل برای جداسازی هوای آلوده از هوای پاک تعبیه شده است، همچنین این تونل دارای سیستم زهکش تخلیه آب در طول مسیر، 50 دستگاه جت‌فن تخلیه تونلی، 1754 چراغ تونلی، 24 دستگاه درب ضد حریق و 136 دستگاه دوربین کنترلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =