تعطیلی‌ها بدون نظارت شیوع را بیشتر می‌کند/ بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بدون واکسیناسیون گسترده فاجعه است

احمد قویدل ضمن انتقاد از عملکرد ستاد کرونا در پیک پنجم از لزوم بازنگری در سیاست‌گذاری‌ها گفت‌.

احمد قویدل؛ مدیر روابط عمومی شبکه کمک (کارگروه غیردولتی مهار کرونا) در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص سیاست‌گذاری‌های کنترل کرونا گفت: اساسا من اعتقاد دارم که درک دقیقی از مهار کرونا در ستاد کرونا شکل نگرفته است. نوع سیاست‌گذاری‌ها درست نبوده و شروع این اشتباهات از جمله «ما کرونا را شکست می‌دهیم» شکل می‌گیرد؛ کرونا صدام حسین نیست که بتوان آن را شکست داد، کرونا را باید مهار کرد.

او افزود: کرونا مشکلی بهداشتی است و سیاست‌مداران باید قدرت را به کارشناسان بهداشتی واگذار کنند. در ریاست جمهوری روحانی هم او نقش بسیاری در سیاست‌گذاری‌های حوزه کرونا داشت. از نظر یک مسئول بهداشتی تعطیلی کامل با نظارت و قدرت فقط در زمینه بهداشتی است و مسائل دیگر را لحاظ نمی‌کند و موضوعات اقتصادی را باید سیاست‌مداران و دولت حل کنند.

قویدل توضیح داد: زمانی که تصمیم گیری به جای اینکه به سمت پیشگیری بهداشتی و اجرای توصیه‌های کارشناسان اپیدمیولوژی قرار گیرد در خدمت سیاست قرار می‌گیرد، چنین عاقبتی خواهد داشت. واقعیت این است که ما در هیچ کدام از تعطیلی‌ها نظارت نداشتیم و حتی تعطیلی به شیوع بیشتر انجامید.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه نتوانستیم در این فرصت طلایی واکسیناسیون عمومی را توسعه دهیم، چنین اتفاقاتی رخ داده و من نام روزهای سیاه کرونایی را در توصیف این روزها به کار می‌برم و از عنوان وضعیت قرمز استفاده نمی‌کنم. به سادگی منابع انسانی کشور به خطر افتاده و تک تک مردم نمی‌توانند کاری برای این وضعیت کند.

مدیر روابط عمومی ستاد مردمی مهار کرونا بیان کرد: امیدوارم از دعوت آقای رییسی برای بازبینی سیاست‌های ستاد کرونا با جدیت استقبال شود. من جمله فروپاشی را برای وضعیت فعلی سیستم درمانی قبول دارم. مراجعات به بیمارستان‌ها زیاد است و علی‌رغم فشار سنگین و مخاطرات جانی کادر درمانی مردم هم از سیستم درمانی ناراضی هستم. کادر درمان در این شرایط فرسوده می‌شود. باید در سیاست‌گذاری‌های این حوزه بازنگری صورت گیرد و سیاست‌مداران در دوگانه‌های تصمیم‌گیری به نفع سیستم بهداشتی تصمیم بگیرند.

او ضمن تسلیت آغاز ایام شهادت امام حسین (ع) ادامه داد: من اعتقاد دارم عزاداری اتفاقی بود که رهبری انجام داد. آن عزاداری دوگانه‌ای بین رعایت پروتکل‌ها و انجام مراسم به وجود نیاورد. ویروس دلتا قدرت انتشار بیشتری دارد و باید از تجمعات دوری کرد. به اعتقاد من برنامه‌های ستاد ملی کرونا تحقق پیدا نکرد و علی‌رغم وعده‌های حوزه واکسن دیرهنگام این کار آغاز شد.

قویدل تاکید کرد: باید تجربیات پاندمی‌های گذشته مطالعه شود. آبله آخرین پاندمی بود که کنترل شد. حقیقت تلخی در کنترل آبله وجود دارد که در قرن پیش و در واقع در دوران پیشرفت پزشکی هم رخ داد اما از تاریخ کشف واکسن تا ریشکنی ۱۸۲ سال طول کشید. ۳۰۰ میلیون نفر در قرن بیستم مردند و تا قبل از کرونا این رقم‌ها برایم باورپذیر نبود اما اگر همین آمار فوتی کرونا را به قرن حساب کنیم به همین عددها می‌رسیم. دنیا در برابر یک فاجعه بزرگ است و در کنار آن توجه‌ها به دیگر دلایل مرگ و میر کاهش پیدا کرده است. زمانی که سیستم درمان دچار چنین فروپاشی باشد مردمی که بیماری زمینه‌ای دارند به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

او در پایان عنوان کرد: بدون تصمیم‌گیری شجاعانه و نقد عملکرد گذشته نمی‌توان این شرایط را کنترل کرد. همه کشورها برای مدارس و دانشگاه‌ها برنامه دارند اما ما اینطور نیستیم. بدون واکسیناسیون گسترده بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها فاجعه است. باید مردم را برای رعایت پروتکل‌ها قانع کرد و در غیر این صورت اعمال حاکمیت شود. دولت در حوزه‌های دیگر به راحتی اعمال حاکمیت می‌کند اما در این حوزه باور کافی ندارد. تامین دارو برای مردم مشکل شده و جدا از این‌ها تامین هزینه‌های درمان بسیار دشوار شده است. در چنین فضایی سوداگری دارو هم شکل می‌گیرد. دسترسی به داروهای قاچاق به قدری راحت است که تعجب‌آور است و چطور دولت در جریان آن نیست؟!

کد خبر: 1106347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =