تحریم‌های اعمال شده علیه محور مقاومت ناشی از شکست‌های مفتضحانه آمریکاست / همکاری با ایران قدرت لبنان را افزایش خواهد داد

تحلیلگر لبنانی اعتقاد دارد که دخالت آشکار آمریکا در امور داخلی لبنان و نقشی که سفارت خبیث آن ایفا می‌کند، مانع تشکیل کابینه جدید می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته با انتشار یک بیانیه تحریم‌هایی علیه برخی گروه‌های مقاومت –از جمله حزب الله لبنان- و شرکت‌های همکار با آنان اعمال کرد. از طرف دیگر، بحران سیاسی در لبنان بر سر تشکیل کابینه دولت جدید و همچنین مشکلات اقتصادی در لبنان، موجب وخامت اوضاع این کشور و شکل‌گیری برخی اعتراضات مردمی شده است. از همین رو، مصاحبه‌ای با «دکتر سندس الاسعد» -روزنامه‌نگار و تحلیلگر لبنانی- با هدف بررسی اوضاع داخلی این کشور انجام شد.

به اعتقاد این تحلیلگر لبنانی، واشنگتن نمی‌خواهد یک دولت مستقل و قوی در لبنان ایجاد شود؛ به همین دلیل با دخالت در امور داخلی این کشور، در روند تشکیل کابینه اختلال ایجاد می‌کند. از نظر وی، اگرچه مقامات آمریکایی مدعی ترویج دموکراسی هستند، اما در عمل تلاش می‌کند دولت‌های دست نشانده خود را در کشورهایی مثل لبنان بر سر کار بیاورد. دکتر الاسعد پیش بینی می‌کند که احتمالا آمریکا با اعمال فشار اجازه تشکیل کابینه مستقل در لبنان را نخواهد داد اما وی امیدوار است گروه‌های سیاسی مختلف لبنانی با همکاری یکدیگر بتوانند به مقابله با سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا بپردازند.

دکتر الاسعد در ادامه راه برون رفت از بن‌بست سیاسی-اقتصادی لبنان را همکاری با کشورهایی از جمله ایران، روسیه و چین دانست که می‌تواند تسلط آمریکا بر این کشور را از بین ببرد. این تحلیلگر لبنانی در خصوص روابط ایران-لبنان نیز ضمن «استوار، درست و عادلانه» خواندن آن، جمهوری اسلامی را شریک پیروزی‌های بزرگ لبنان نامید. از نظر وی، روابط نزدیک لبنان با ایران می‌تواند ضمن تامین ثبات در این کشور، مانع تحقق اهداف آمریکا و توطئه‌های تکفیری‌ها به رهبری عربستان در این کشور شود.

متن گفتگو با «دکتر سندس الاسعد» بدین شرح است:

- ایالات متحده آمریکا اخیرا برخی گروه‌های محور مقاومت از جمله حزب الله را تحریم کرده است. به نظر جنابعالی هدف از این اقدام چه بوده است؟

اول از همه، ایالات متحده آمریکا یک قدرت استعماری است که هدفش اصلی آن تسلط و غارت ثروت مردم و بی‌ثبات کردن کشورها به صورت وحشیانه است. بنابراین، درست این است که آمریکا را دشمن صلح و آزادی توصیف کنیم. از این رو، تحریم‌های اعمال شده بر مردم «محور مقاومت» را تنها می‌توان یک جنگ سیستماتیک دانست که پس از تمام شکست‌های مفتضحانه آمریکا رخ داده است؛ شکستی که به دلیل استواری، بصیرت و صبر این مردم متحمل شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا نتوانسته بصیرت این مردمان آزاد را خدشه‌دار کرده و آن را به انحراف بکشد و آنها را به مردمی تسلیم شده و شکست خورده تبدیل کند که ذلت و سلطه را پذیرفته‌اند. ملت‌های صبور و استوار ما ثابت کرده‌اند که ارزش به دست گرفتن سرنوشت خود را دارند؛ مهم نیست چقدر تحت فشار هستند یا باید فداکاری کنند، این ملت‌ها از همه زرادخانه‌ها و نقشه‌های شرورانه قوی‌تر هستند. ایالات متحده آمریکا در حال مجازات کردن و انتقام گرفتن از ملت‌های محور مقاومت –به ویژه لبنان- است؛ زیرا مقاومت شجاعانه ما استکبار واشنگتن و تمام تلاش‌های دولت‌های قبلی این کشور و «سفارتخانه‌های شیطان» که هدفشان تقسیم لبنان به بخش‌های درگیر با یکدیگر به منظور حفاظت از تل آویو و دستیابی به پروژه صهیونیستی در منطقه غرب آسیا بود را فلج کرده است.

- در ماه‌های گذشته شاهد کش و قوس‌های فراوان در فرایند انتخاب نخست وزیر لبنان بودیم. عامل اصلی این موضوع از نظر شما چیست و فکر می‌کنید نخست وزیر جدید می‌تواند سایر گروه‌های سیاسی را با خود همراه کند؟

همانطور که قبلا اشاره کردم، ایالات متحده آمریکا در بی‌ثباتی لبنان نقش دارد. دخالت آشکار این کشور در امور داخلی لبنان و نقشی که سفارت خبیث آن در «عوکر» ایفا می‌کند، مانع تشکیل کابینه جدید می‌شود.  واشنگتن نمی‌خواهد یک دولت مستقل قوی در لبنان ایجاد شود. ایالات متحده می‌خواهد مقاومت را منزوی کند و بر محبوبیت مردمی آن که در انتخابات منعکس شد، سرپوش بگذارد. آمریکا تبلیغ دموکراسی می‌کند اما در جاهای دیگر مانند لبنان آن را زیر پا می‌گذارد و این امر سیاست جعلی و استانداردهای دوگانه آنها را مشخص می‌کند. واشنگتن نخست وزیری می‌خواهد که هژمونی و سیاست امپریالیستی این کشور را بپذیرد.

البته ما امیدواریم که در اولین فرصت دولت جدید تشکیل شود، اما مطمئن هستیم که واشنگتن از آن حمایت نخواهد کرد و به فشارها و تحریم‌های خود علیه لبنان ادامه می‌دهد. بنابراین، مقابله با این فشار مستلزم همکاری واقعی بین بلوک‌های سیاسی لبنان و ایستادن آنها در برابر این سیاست است؛ زیرا وضعیت کنونی دیگر قابل تحمل نیست و فساد در حال نابود کردن ستون‌های دولت ما است.

- چند روز پیش سالگرد انفجار بندر بیروت بود. در سالی که گذشت، کشور لبنان با مشکلات سیاسی و اقتصادی زیادی مواجه بود. فکر می‌کنید راه برون رفت از بن‌بست سیاسی و مشکلات اقتصادی لبنان چیست؟

تنها راه برون رفت از بن‌بست سیاسی و اقتصادی، مقابله با واشنگتن و پروژه‌های آن برای ممانعت از حرکت به سمت شرق، یعنی همکاری با ایران، چین و روسیه و دیگر کشورها است. محاصره و انحصار آمریکا باید شکسته شود و همچنین به منظور پیشبرد وضعیت اقتصادی، باید بر صنایع ملی و بهره‌مندی از تخصص گسترده جمهوری اسلامی ایران تمرکز کرد. بینی آمریکا باید به خاک مالیده شود و اجازه تداوم معاملات و پروژه‌های استعماری به این کشور داده نشود.

- روابط ایران و لبنان را چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما برای تقویت روابط دو کشور چه اقداماتی باید انجام شود؟

روابط ایران و لبنان استوار، درست و عادلانه است و هدف اصلی آن اتحاد دو ملت‌ برای مقابله با امپریالیسم و صهیونیسم است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران حمایت عظیم و بزرگی از مقاومت داشته است و در شکل‌گیری پیروزی‌های بزرگ و شرافتمندانه و در تدوین «مقاومت پایدار» لبنان شریک بوده است. ایران کمک‌های مختلفی از جمله نظامی، لجستیکی، تامین مواد اولیه، خدماتی و موارد دیگر به لبنان ارائه کرده است.

این ایران بود که جنوب را بازسازی کرد؛ جایی که اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی خود آن را نابود کرده بود. این ایران بود که از یک سیاستمدار فاسد حمایت نکرد و باعث سقوط رژیم در لبنان نشد. بنابراین، تقویت روابط صمیمانه با جمهوری اسلامی از طریق همکاری‌های استراتژیک در زمینه‌های مختلف، مصونیت و قدرت لبنان را به دنبال خواهد داشت و تحریم‌های آمریکا و توطئه‌های وهابی-تکفیری به رهبری عربستان سعودی و مزدورانش را ناکام می‌گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =