مقاومت اشرف غنی در عمل به تعهدات توافق دوحه باعث شکل‌گیری بحران شد

کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه اشرف غنی حاضر به کناره‌گیری از قدرت بر اساس توافق دوحه نشد اظهار کرد: در نتیجه طالبان وارد فاز نظامی شده و به سمت مراکز استان‌ها حرکت و آن‌ها را تصرف کردند.

«پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره دلایل به وجود آمدن بحران افغانستان گفت: ابهامات بسیار زیادی در شرایط افغانستان وجود دارد اما پرسش اصلی این است که آیا آنچه اتفاق افتاده خارج از چارچوب توافقی است که میان «زلمی خلیل‌زاد» و «ملا برادر» در دوحه شکل گرفته است؟

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بخشی از نیروها در قالب این چارچوب حرکت کردند اما برخی دیگر خیر. بر اساس این توافق قرار بود یک ماه بعد از دستیابی به توافق یک دولت موقت تشکیل شده و دولت افغانستان و طالبان با همدیگر بر سر مسئله صلح به جمع‌بندی برسند اما با وجود صحبت‌های هیئت‌های صلح نتیجه‌ای به دست نیامد.

ملازهی با بیان اینکه قرار بود طالبان نیز در دولت موقت حضور داشته باشند افزود: با این وجود بخشی از توافق عملیاتی نشد و هر دو طرف همچنان بر مواضع خود پافشاری کردند؛ در نتیجه کار به جایی رسید که نیاز به فشار نظامی به دولت افغانستان به وجود آمد تا «اشرف غنی» از مسئولیت کناره‌گیری کند زیرا غنی در مقابل تشکیل دولت موقت مقاومت می‌کرد.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: در نتیجه طالبان بر اساس توافق، با یک اقدام نظامی بخشی از ولسوالی‌ها و مناطق مرزی و گمرکات را در اختیار گرفتند تا از این طریق به دولت برای کناره‌گیری از قدرت فشار وارد کرده و بتوانند دولت موقت تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه با وجود پیشروی طالبان همچنان اشرف غنی حاضر به کناره‌گیری از قدرت نشد افزود: پس از آنکه دولت افغانستان تعهدات خود را اجرا نکرد، طالبان وارد فاز نظامی شده و به سمت مراکز استان‌ها حرکت و آن‌ها را تصرف کردند و در نهایت به کابل رسیدند.

ملازهی درباره امکان دخالت ایران در این مسئله گفت: نیاز به دخالت نظامی از سوی ایران در این درگیری‌ها نبود اما زمانی که «محمد اسماعیل خان» در هرات در حال مقاومت بود ایران می‌توانست با در اختیار قرار دادن سلاح به وی کمک کند.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه طالبان قابل اعتماد نیستند افزود: هرچند در هرات ملایم‌تر برخورد کرده و به سفارت ایران حمله نکردند و برای حفظ کنسول‌گری ایران تعهد دادند اما زمانی که به طور کامل قدرت را در دست بگیرند معلوم نیست که به وعده‌های خود عمل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =