دانشگاه‌های استرالیا در انتظار بحران مالی‌ هستند

وزیر آموزش و جوانان استرالیا به تاثیر منفی کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل و افت بازارهای جهانی در بودجه دانشگاه‌ها اعتراف کرده و معتقد است؛ دانشگاه‌های استرالیا در انتظار بحران مالی‌ خواهند بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، کاهش دانشجویان بین‌الملل، دانشگاه‌های استرالیا را بحران روبرو خواهد کرد. با وجود این که دولت استرالیا ادعا می‌کند بسته شدن مرزهای کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، باعث کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل نمی‌شود؛ اما آلن تاچ (Alan Tudge) وزیر آموزش و جوانان این کشور معتقد است؛ تنها با کمک دولت فدرال است که می‌توان این روزهای سخت را پشت سر گذاشت. 

تاچ در اجلاس بررسی مالی آموزش عالی استرالیا، تاکید کرد که تعداد دانشجویان بین‌المللی جدید ،۳۶ و پنج دهم درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. برای مثال، تعداد دانشجویان هندی ۵۵ درصد و دانشجویان نپالی ۴۰ درصد کمتر شده است.

تاچ تصریح می‌کند؛ کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل در دو سال گذشته به حدی آسیب‌زننده بوده است که حتی اگر تعداد این دانشجویان در سال ۲۰۲۲ چندین برابر شود، باز هم دانشگاه‌ها تا سال‌ها شاهد تاثیرات منفی مالی خواهند بود. به طوری که بدون شک، دوسال آینده از نظر مالی به مراتب دشوارتر از امسال خواهد بود.

وی معتقد است: دانشگاه‌های استرالیا هنوز در شرایط بحرانی قرار نگرفته‌اند. چون بیشتر دانشگاه‌ها موفقیت مالی خوبی در سال ۲۰۲۰ داشته اند. به طوریکه پنج دانشگاه استرالیایی بهترین عملکرد مالی را در پنج سال گذشته داشته‌اند، ۲۵ دانشگاه دیگر هم علیرغم چالش‌ها، موفقیت مالی داشته، حتی ۱۰ دانشگاه بیش از ۳۰ میلیون دلار مازاد بودجه داشتند و تنها ۱۷ موسسه آموزش عالی استرالیا کسری بودجه ثبت کرده‌اند.

وزیر آموزش و جوانان استرالیا از افزایش ۲ درصدی دارایی‌های خالص در بخش آموزش خبر داد و تاکید کرد؛ همچنین دارایی‌های نقد شده مانند پول نقد و سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ درصد رشد کرده است. بیشترین ضربه به منابع مالی دانشگاه تاکنون از محل درآمد سرمایه‌گذاری بوده است نه کاهش دانشجویان بین‌الملل، چون یک و سه دهم میلیارد دلار استرالیا در بازارهای جهانی از دست رفته است.

تاچ به حمایت‌های دولت فدرال و در نتیجه آسیب مالی کمتر دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: دولت تضمین می‌کند که کمک‌های آموزشی داخلی اعطا کند. تامین بودجه دوره‌های کوتاه آنلاین و یک میلیارد دلار استرالیا کمک اضافی برای تحقیقات از جمله کمک‌های دولت به بخش آموزش است. البته دولت در تلاش است قوانین منعطف‌تری برای حفظ ارتباط با دانشجویان بین‌الملل مانند تسهیل شرایط ویزا در نظر بگیرد.

دانکن ماسکل معاون دانشگاه ملبورن احساس بحران را قابل لمس توصیف کرد و گفت: کارکنان ما تحت فشار هستند و بسیاری از آن‌ها کاملا خسته شده‌اند.

آینده آموزش عالی در استرالیا

اگر دولت از دانشگاه‌ها حمایت نکند یا کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل ادامه داشته باشد، دانشگاه‌ها تا سال ۲۰۲۴ هر سال در شرایط بدتری نسبت به سال قبل قرار خواهند گرفت.

به همین دلیل، وزیر آموزش و جوانان استرالیا برنامه ملی کشورش را بازگشت به زندگی عادی دانست و گفت: در این راستا، با افزایش نرخ واکسیناسیون، توانایی خود را برای استقبال از دانشجویان بین‌الملل افزایش خواهیم داد. وقتی به آمار ۷۰ درصد واکسیناسیون برسیم، شرایط را برای بازگشت دانشجویان فراهم می‌کنیم.

کاترین لیوینگستون (Catherine Livingstone) رئیس دانشگاه سیدنی معتقد است دولت و دانشگاه‌ها باید یک بار دیگر نقش و اهداف آموزش عالی را بازنگری کنند. پاندمی فرصت خوبی فراهم کرد تا دانشگاه‌ها این بازنگری را انجام دهند، دوباره تصمیم‌گیری کنند و سپس برای تامین بودجه آن برنامه‌ریزی کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1107100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =