سهمیه‌ چه تاثیری در انتخاب رشته کنکور ارشد پزشکی دارد؟

اگر داوطلب کنکور ارشد پزشکی هستید و از تاثیر سهمیه‌ها در انتخاب رشته خود اطلاعی ندارید، این گزارش را بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال  در ۱۴۰۰ در روز گذشته، بسیاری از داوطلبان نفس راحتی کشیده و یک قدم به رویایی که سال‌ها برایش تلاش کرده‌اند، نزدیک‌تر شدند. برخی از داوطلبان هم سر دوراهی «پشت کنکور ماندن» و «انتخاب رشته کردن» ایستاده‌اند و نمی‌دانند کدام مسیر به موفقیتشان ختم می‌شود. 

کنکور ارشد پزشکی در چهار نوبت صبح و عصر در روزهای ۳۱ تیر و یک مرداد در ۳۵ دانشگاه علوم پزشکی در قالب ۴۳ رشته و ۱۰ مجموعه رشته برگزار شد. ۴۶ هزار و ۳۱۶ نفر از داوطلبان در جلسه آزمون حاضر و ۲۶ هزار و ۴۹۹ نفر هم غایب بودند. ۴۵۳ داوطلب کنکور ارشد پزشکی هم کرونایی بودند که آزمونشان در محیط‌های جداگانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

قرار بود نتایج  آزمون ارشد پزشکی در اوایل دهه سوم مرداد ماه اعلام شود اما با توجه به تعطیلی چند روزه کشور به دلیل پیک پنجم کرونا، اعلام نتایج به ۳۱ مرداد ماه و آغاز انتخاب رشته داوطلبان نیز به ۲ شهریور ماه موکول شد. ایسکانیوز در نظر دارد یک روزمانده به آغاز انتخاب رشته، تاثیر سهمیه‌ها و معدل را به همراه جزئیات کارنامه برای کنکوری‌های ارشد پزشکی بازگو کند.

جزئیات کارنامه داوطلبان ارشد پزشکی

کارنامه کنکوری‌های ارشد پزشکی شامل مشخصات فردی، سهمیه، نمره خام دروس امتحانی به درصد، نمره کل تراز به درصد، رتبه در سهمیه، رتبه کل داوطلب در بین کلیه داوطلبان همان رشته بدون اعمال سهمیه (رتبه آزاد) و معدل است.

ممکن است برخی داوطلبانی که در دو گروه مختلف در جلسه آزمون شرکت کرده باشند، این افراد دارای دو پاسخنامه با شماره داوطلبی متفاوت هستند که می‌توانند هر دو مورد را در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی رویت کنند.

کارنامه بر اساس نمرات اکتسابی داوطلب صادر می‌شود و صدور آن به معنی احراز شرایط آن رشته یا پذیرفته شدن داوطلب نیست.

داوطلبانی که در اعلام نتایج اولیه ارشد پزشکی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند باید از ۲ تا ۴ شهریورماه نسبت به  انتخاب رشته محل تحصیل خود اقدام کنند.

تاثیر معدل دانشگاهی در کارنامه داوطلبان

براساس بند ۱-۱۳ دفترچه راهنمای ثبت‌نام، معدل مقطع کارشناسی، به میزان ۲۰ درصد در نمره کل تراز موثر است. با توجه به اختلاف سطح معدل فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مختلف سراسرکشور، ابتدا نمره معدل داوطلبان با استفاده از روش علمی تراز می‌شود. در صورتی‌که معدل تراز شده داوطلب از معدل واقعی داوطلب کمتر باشد، همان معدل واقعی مبنای عمل قرار می‌گیرد. در نهایت نمره کل تراز هر داوطلب با مجموع معدل تراز شده (حداکثر بیست) و نمره علمی تراز شده داوطلب(حداکثر هشتاد) برابر است.

تاثیر انواع سهمیه در کنکور ارشد پزشکی ۱۴۰۰

بر اساس مصوبه پانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ۲۶ آبان ۹۹، ظرفیت هر یک از سهمیه‌ها در هر کدرشته محل، در صورتی به داوطلب اختصاص می‌یابد که امکان گرد کردن ریاضی حاصل ضرب سهم در ظرفیت وجود داشته باشد و مقدار اعشاری حاصل بزرگتر از ۰.۵ باشد. به عبارت دیگر اگر مقدار اعشار کمتر یا مساوی نیم باشد به عدد صحیح کوچکتر گرد خواهد شد.

از جمله انواع سهمیه می‌توان به سهمیه آزاد (فاقد سهمیه رزمندگان و ایثارگران)، سهمیه رزمندگان و ایثارگران، پذیرش استعداد درخشان اضافه بر ظرفیت پذیرش کل و سهمیه بومی مناطق محروم در راستای قانون برقراری عدالت آموزشی اشاره کرد.

پذیرش دانشجوی استعداد درخشان (اضافه بر ظرفیت پذیرش کل) به ۲ شیوه با آزمون و بدون آزمون صورت می‌گیرد. در پذیرش با آزمون ورودی، کسب حدنصاب ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته آزاد و ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش کل به صورت اضافه بر ظرفیت کلی لحاظ خواهد شد. پذیرش بدون آزمون ورودی براساس امتیاز اکتسابی براساس‌ آیین‌نامه مربوطه و ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش کل به صورت اضافه بر ظرفیت کلی صورت می‌گیرد.

داوطلبان متقاضی سهمیه بومی باید حائز شرایط بند ۵-۳ دفترچه راهنمای ثبت‌نام بوده و در زمان ثبت‌نام گزینه مربوط به سهمیه بومی را انتخاب کرده باشند. بر اساس اطلاعیه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ مرکز سنجش آموزش پزشکی پذیرش سهمیه بومی فقط در رشته روانشناسی بالینی ۱۷ دانشگاه کشور صورت می‌گیرد.

داوطلبان باید توجه داشته باشند محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد در هنگام پذیرش، هیچ ارتباطی به دانشگاه محل اخذ تعهد ندارد. داوطلب واجد شرایط سهمیه بومی، می‌تواند هر یک از دانشگاه‌های پذیرنده دانشجو اعلام شده را انتخاب کرده و در صورت پذیرش ادامه تحصیل دهد ولی بعد از پایان تحصیل، باید دوره تعهد خود را در دانشگاهی که متعهد خدمت سهمیه بومی شده، بگذراند.

گزینش داوطلبان برای سهمیه رزمندگان و ایثارگران، براساس ضوابط مجلس شورای اسلامی، قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن و ماده ۹۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صورت می‌گیرد. سنجش و پذیرش دانشجو در این سهمیه به شرط کسب حدنصاب علمی بوده و در هر مرحله از آزمون اعمال می‌شود.

این سهمیه شامل رزمندگان با کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد هر رشته محل و ایثارگران و کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد هر رشته محل توسط ایثارگران است. همچنین ۲۵ درصد از ظرفیت پذیرش کل به افرادی اختصاص می‌یابد که خودر فرد رزمنده دارای حضور داوطلبانه در جبهه باشد یا از ایثارگران شامل  آزاده، جانباز، فرزند و همسر شاهد، مفقود الاثر، آزاده، فرزند و همسر جانباز بالاتر از ۲۵ درصد تلقی شود.

از طرفی ۵ درصد از ظرفیت پذیرش کل داوطلبان در رشته‌های پزشکی مقطع کارشناسی ارشد، به جانبازان کمتر از ۲۵ درصد، فرزند و همسر جانباز کمتر از ۲۵ درصد و همسر و فرزندان رزمندگانی که دارای حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه هستند، تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =