به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سند سیاستی آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی در هشتادمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی ابلاغ شد.
بر اساس این سند مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی جمهوری اسلامی یک مرکز ملی است که به منظور بهرهوری حداکثری از ظرفیتهای موجود در کشور در بخش دولتی و غیردولتی (اعم از خصوصی، تعاونی، نهادهای غیردولتی و سازمان های مردم نهاد) برای پیشبرد اهداف نظام آموزش مهارتی و حرفه ای در حوزه سلامت تشکیل شده است.
ماموریت راهبری وظایف ستادی و اعتباربخشی نظام آموزشی مهارتی حرفه ای سلامت بر عهده این مرکز ملی است.
موسساتی که مجری آموزش های مهارتی و حرفهای، سنجش و ارزیابی مهارت آموزان و اعتباربخشی دورهها و مراکز آموزش دهنده، تامین کننده زیرساخت های لازم برای مراکز مجری هستند باید مطابق ضوابط مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی فعالیت کنند.
اهداف و وظایف مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی شامل ساماندهی آموزش های مهارتی و حرفه ای نظام سلامت از طریق تدوین و تصویب استانداردهای مراکز مجری و دوره های مهارتی و حرفهای، استفاده از ظرفیت های موجود در کشور برای توانمندسازی نیروی انسانی ماهر در حوزه سلامت با بهره گیری از تجربیات موفق بینالمللی، نیازسنجی مستمر مبتنی بر آمایش سرزمینی بهمنظور توسعه آموزش های مهارتی و حرفه ای در راستای نیازهای واقعی جامعه با نگاه به افق آینده، استقرار نظام اعتباربخشی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم سلامت در جهت ارتقای مستمر کیفیت، صدور و لغو مجوز مراکز مجری و دوره ها بر اساس ضوابط نظام اعتبار بخشی و سیاستگذاری و هدایت مهارت آموختگان به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیر دولتی و بر اساس ظرفیتها و فرصتهای شغلی شناسایی شده و توانمندی مهارت آموختگان است.
سیاست های مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی شامل تهیه و تصویب ضوابط ارزشیابی و اعتباربخشی سطح بندی و رتبه بندی موسسات و دوره ها با هدف بهبود مستمر کیفیت با استفاده از مشارکت حداکثری در طراحی، استقرار و بازنگری نظامهای فوق، جلب همکاری حداکثری انجمنهای علمی، صنفی و بخش خصوصی با اهتمام جدی به برونسپاری برنامه ها و کاهش تصدیگری برای چابک سازی دولت و تقویت کیفیت با رعایت قوانین بالادستی، اهتمام به رشد متوازن موضوعی و جغرافیایی با توجه به مفاهیم آمایش سرزمینی و نقشه های بالادستی در حوزه سلامت، جهتگیری کلان آموزشی معطوف به پاسخ به نیازهای واقعی جامعه بر اساس نیازسنجی و تحلیل بازار کار آینده و همگرایی علوم و مهارت ها و ابر روند های ملی و جهانی، تقویت جایگاه دورههای مصوب و استفاده از ابزارهای لازم برای بالا بردن اعتبار گواهی های صادر شده در سطح ملی و بینالمللی با تاکید بر کاربردی بودن محتوای آنها و تضمین دستیابی به توانمندیهای حرفهای، اهتمام ویژه در استقرار مدیریت جامعه کلیه فعالیتها در بستر دولت الکترونیک، بهبود و ارتقای تربیت نیروی انسانی و مربیان مورد نیاز نظام آموزش مهارتی و حرفهای حوزه سلامت، بهبود و اصلاح فرآیندهای موجود برای ارتقای کیفیت و پوشش کلیه آموزش های مهارتی و حرفه ای حوزه سلامت از طریق کسب شایستگی ها اعم از فنی و غیر فنی توسط مهارت آموزان با هدف جلب رضایت ذینفعان، توجه و تاکید بر رعایت اخلاق حرفهای در آموزش مهارت آموزان، طراحی دوره های آموزش مهارتی مبتنی بر شایستگی حرفه ای تغییرات سریع و متنوع دنیای کار در حوزه سلامت و ایجاد ارتباط منطقی بین آموزش مهارتی و بازار کار و حمایت از تولید و اجرای بستههای آموزشی استفاده از فناوریهای روز، ظرفیت های آموزش مجازی و شبیه سازی آموزشها است.
گفتنی است سند سیاستی آموزش مهارتی و حرفهای علوم پزشکی در هشتاد و دومین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به تصویب رسیده است.
انتهای پیام/
نظر شما