فوت و فن اجتناب از سرقت ادبی در پژوهش چیست؟

متهم شدن به سرقت علمی، اعتبار پژوهشگر را از بین می‌برد و به همین دلیل لازم است هر پژوهشگری راهکارهای گریز از سرقت ادبی آثار علمی دیگر محققان را بداند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، سرقت علمی در پژوهش، هم به اعتبار پژوهشگر لطمه می‌زند و هم در موارد زیادی سبب رد شدن آن اثر پژوهشی می‌شود. به خصوص که اخیرا وزارت علوم و دانشگاه‌ها با استفاده از سامانه همانندجویی، صداقت علمی پژوهشگران را بررسی می‌کنند.

طبیعی است که در هر پژوهشی از داده‌ها و اطلاعات پژوهش‌های دیگر برای ارائه شواهد قوی‌تر استفاده شود؛ اما استفاده از یک پژوهش با سرقت علمی و کپی کردن متفاوت است. به همین دلیل، پژوهشگران باید مفهوم سرقت ادبی و راهکارهای اجتناب از آن را بشناسند.

هر گونه استفاده از کلمات یا ایده‌های نویسنده یا محققان دیگر، یک جرم دانشگاهی است و می‌تواند به رد مقاله و از دست رفتن اعتبار نویسنده منجر شود. سرقت ادبی هم اکنون اصلی‌ترین دلیل رد مقالات علمی است.

پیشگیری بهتر از درمان است

تنها راه اجتناب از سرقت ادبی این است که از ابتدای نگارش، مقاله، پایان‌نامه یا کتاب دیگران مستقیما در اثر جدید کپی نشود، بلکه تلقی نویسنده از آن مطلب نوشته شود. بهترین راهکار هم این است که هر نکته‌ای که از منبع دیگری برمی‌دارید، بازنویسی کنید و فقط مفهوم آن را در اثر خودتان بیاورید.

بازنویسی کردن یعنی کوتاه یا بلند کردن جملات با ادبیات جدید که باعث می‌شود جمله از ساختار قبلی خارج شود. بازنویسی شیوایی مطلب را افزایش می‌دهد و علاوه بر رفع همانندی، کیفیت مقاله و شانس انتشار آن را هم بالا می‌برد.

از نقل قول استفاده کنید

نقل قول نشان می‌دهد که متن از مقاله دیگری گرفته شده و شائبه سرقت ادبی را از بین می‌برد. نقل قول‌ها باید دقیقا به همان شکلی باشد که در مقاله اصلی آمده است. می‌توان از نرم‌افزارهای نقل ‌قول مانند EndNote یا Reference manager برای مدیریات نقل ‌قول‌های استفاده شده در مقاله استفاده کرد.

از کلمات مترادف استفاده کنید

یکی از راه‌های کاهش همانندی، استفاده از کلمات مترادف است. با استفاده از چند کلمه مترادف، ساختار جمله تغییر می‌کنند و جمله از همانندی خارج می‌شود. البته پژوهشگران باید دقت کنند که حتما مترادف درست را به کار ببرند چون ممکن است یک کلمه چندین مترادف داشته باشد؛ اما فقط یکی از آن‌ها مترادف دقیق علمی آن باشد.

ساختار جملات را تغییر دهید

ساختارهای جملات را بشناسید و آن‌ها را تغییر بدهید. آشنایی پژوهشگران با انواع ساختار جمله در زبان، می‌تواند با تغییر جزئی در ساختار جملات مانند تبدیل جمله معلوم به مجهول، مقاله را از همانندی خارج کند.

انتهای پیام/

   

کد خبر: 1111030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =