حذف رشته‌های بدون متقاضی شجاعت می‌خواهد/ ورود 90درصد فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای به بازار کار

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: متاسفانه برخی از مسئولان دانشگاهی گمان می‌کنند رشته‌هایی را که از گذشته در دانشگاه تدریس می‌شده است، باید حتما در دانشگاه باقی بمانند، حتی اگر دانشجو پذیرش نشود.

ابراهیم صالحی عمران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با بیان اینکه سالانه کد رشته‌هایی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه می‌شود، گفت: این رشته یا رشته محل‌های جدید در راستای نیازسنجی‌های بازار کار صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اجرای طرح آمایش آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: تلاش می‌شود تا در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آموزش‌های دانشجویان، متناسب با بازار کار باشد چراکه دانشجویان را به کسب شغل در آینده نزدیک‌تر می‌کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای باتوجه به زیرساخت و ظرفیت‌های خود اقدام به افزایش کد رشته نمی‌کند، گفت: نگاه گسترش در دانشگاه‌های  مهارتی باید به بیرون باشد یعنی متناسب با نیازهای بازار و جامعه رشته تحصیلی اضافه شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رشته‌های تحصیلی نیز در این دانشگاه حذف می‌شود یا خیر، گفت: رشته‌هایی که بازار کار بیشتری دارد، به دانشگاه اضافه می‌شود و رشته‌هایی که بازار کار ندارد یا دانشجویان تمایلی به ثبت نام در آن رشته‌ها را ندارند، حذف می‌شوند.

صالحی عمران اضافه کرد: متاسفانه برخی از مسئولان دانشگاهی گمان می‌کنند رشته‌هایی را که از گذشته در دانشگاه تدریس می‌شده است، باید حتما در دانشگاه باقی بمانند، حتی اگر دانشجو پذیرش نشود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطرح کرد: حذف برخی رشته‌های بدون متقاضی شجاعت می‌خواهد. رشته‌ای که در آینده بازار کار ندارد، مناسب تدریس در دانشگاه مهارتی نیست. 

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با اضافه کرد رشته‌ای جدید و متنوع، دانش آموزان را برای انتخاب رشته‌های فنی در آینده ترغیب کنیم. 

صالحی عمران درباره آمار رشته‌های حذف یا اضافه شده در دانشگاه فنی و حرفه ای عنو ان کرد: برای سال تحصیلی 1400 در دوره کاردانی ناپیوسته 84 رشته و در دوره کارشناسی  65 کد رشته محل و در کارشناسی ناپیوسته  122 رشته اضافه شده است. همچنین در دروه کاردانی پیوسته 17 رشته و دوره کاردانی ناپیوسته 40 رشته و کاشناسی ناپیوسته 14 رشته، صفر شده است. یعنی دیگر در این رشته‌ها پذیرش انجام نمی‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه موسسه پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جدیدترین آمار خود اعلام کرده است که تقریبا بیش از 90 درصد فارغ التحصیلان مقطع کاردانی، جذب بازار کار می‌شوند، گفت: بیشتر این افراد، فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای هستند.

وی درباره مرتبط بودن مهارت یا رشته تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاهی با شغل آینده آنها بیان کرد: ارائه آمار در این باره نیاز به پژوهش دقیق و کارشناسانه دارند. موضوعی که در حال حاضر در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار ندارد.

صالحی عمران ادامه داد: بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیشتر متناسب با نوع مهارت خود، وارد بازار کار می‌شوند و کمتر فردی شغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود دارد. 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: واحد پژوهش دانشگاه تلاش بسیاری برای رصد فارغ التحصیلان دارد؛ اما به دلیل ارتباط کم، اطلاعات دقیقی از آنها نداریم.

وی با تاکید بر اینکه تناسب به شغل و مهارت به فهم کارآمدی نظام آموزش کمک می‌کند، گفت: مرکز آمار ایران، موسسات آموزش و برنامه ریزی  داده های پژوهشی را باید به دستگاه های متول آموزش عالی کشور ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =