سهم ۹۰ درصدی خدمات دانشجویی از هزینه‌های آموزش عالی/ ۴۰ درصد آموزش‌ مقطع کارشناسی باید مهارتی شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های آموزش عالی کشور صرف خدمات دانشجویی می‌شود. در منطق حکمرانی باید برای این موضوع تعیین تکلیف شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور که ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شهید بهشتی افتخار دارد که امروز میزبان همایش مهارت‌افزایی باشد. شعار دانشگاه شهید بهشتی این است که (هر دانشجو، یک مهارت). این شعار سال‌هاست که سرلوحه کار دانشگاه است.

وزارت علوم به مهارت‌آموزی در رشته‌ها توجه کند

وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی به صورت جدی در زمینه تربیت نیروی مهندسی مشغول به کار است و قوی‌ترین پشتیبانی‌کننده وزارت نیرو در این زمینه است. مرکز آموزش‌های مهارتی پردیس شهید عباس‌پور برای ۳۳ هزار نفر دوره تعریف کرده و آموزش داده است. این دوره‌ها شامل دوره‌های جوشکاری و تراشکاری، بهره‌برداری از انواع تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، تاسیسات حرارتی و برودتی و ... است.

آقامیری گفت: دانش در سطح کارشناسی حتما باید با مهارت همراه باشد. 

سهم ۹۰ درصدی خدمات دانشجویی از هزینه‌های آموزش عالی

عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از آغاز دولت سیزدهم برنامه‌های متعددی را برای حکمرانی آموزش مهارتی آغاز کردیم، اظهار کرد: این دانشگاه میزبان ۱۸۰ هزار دانشجو بوده و متولی تربیت تکنسین در کشور است. خدمات آموزش عالی این دانشگاه کاملا رایگان و دولتی ارائه می‌شود. چالش‌های بسیاری در این مسیر وجود دارد.

وی افزود: سهم بودجه آموزش مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود یک سوم سایر دانشگاه‌هاست که لازم است افزایش یابد. البته این بودجه از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های آموزش عالی کشور صرف خدمات دانشجویی می‌شود. در منطق حکمرانی باید برای این موضوع تعیین تکلیف شود. 

خسرویان گفت: سه چالش دیگر در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای این است که لازم است برطرف شود. منابع انسانی مورد نیاز برای تربیت تکنسین در دانشگاه کاستی‌هایی دارند. آموزش فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش جدا شده است و به همین دلیل برخی اعضای هیئت علمی توان نظری بیشتری در مقایسه با مهارتی دارند. از منظر سیاستی باید در وزارت علوم تصمیم گرفته شود که آموزش‌های مهارتی قرار است از چه الگویی پیروی کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای یادآور شد: ما از ترکیه و عربستان در زمینه آموزش مهارتی عقب هستیم چون نتوانسته‌ایم تربیت تکنسین را به خوبی انجام دهیم. تکنسین مرتبط و بهره‌ور فناوری در کشور ما رو به کاهش است و تنها راهکار حل آن تربیت استادان توانمند است. چالش دوم این است که پروژه‌های عمرانی به تناسب تعداد دانشجو نیست‌. 

وی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته بیش از ۹۰ پروژه عمرانی کلنگ خورده است؛ اما به سرانجام ۲۴ هزار پروژه عمرانی را تکمیل کردیم و ۲۰ هزار صندلی برای آموزش مهارتی به کشور اضافه شد. امیدواریم ۷۰ پروژه دیگر هم تا پایان سال تکمیل شود. از ظرفیت خیرین در این زمینه استفاده کرده‌ایم. آموزش مهارتی با دو بازیگر مردم و دولت در حال فعالیت است و جای بخش خصوص خالی است.

خسرویان افزود: چالش سوم در زمینه تجهیزات است. ما برای هر ترم در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای نیاز به ۲۵۰ میلیارد تومان مواد اولیه داریم. به روز رسانی تجهیزات را در برنامه داریم. ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول برای به روزرسانی نیاز داریم.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: ۲ درصد منابع مالی وزارت آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس است. باید آموزش و پرورش را ترغیب کنیم که به سمت ساخت هنرستان برود. ساخت دبیرستان به افزایش بیکاری و تشدید مهاجرت نخبگان می‌انجامد. بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد آموزش‌های حوزه کارشناسی دانشگاه‌ها باید مهارتی شوند.

وی اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و متاورس برای شبیه‌سازی کارگاه‌ها هم بسیار مورد نیاز است.
چالش‌ها شامل تربیت منابع انسانی، زیرساخت‌های عمرانی و کمبود تجهیزات بود.

تعدد نهادهای سیاست‌گذار در حوزه آموزش مهارتی مشکل‌ساز است

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان این که بازیگران و ذی‌نفعان متعددی در زمینه مهارت‌آموزی فعالیت دارند، اظهار کرد: این مسیر باید به گونه‌ای پیش برود که نظرات ذی‌نفعان شنیده شود. معاونت پژوهشی سعی کرده است که نخ تسبیح بشود در بین بازیگران عرصه مهارت‌آموزی.

وی افزود: نهادهای سیاست‌گذار متعددی در زمینه آموزش‌های مهارتی وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این نهادها شامل وزارت علوم، وزارت فرهنگ، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان مدیریت صنعتی و ..‌. است.

صالحی خاطرنشان کرد: انگیزه‌های ورود به آموزش عالی مواردی مانند مدرک، دانش، شغل و مهارت است. این انگیزه‌ها باید به سمت اولویت‌های کشور جهت‌دهی شوند. نکته قابل توجه این است که نمی‌توان آموزش عالی آکادمیک را از آموزش عالی مهارتی جدا کرد. 

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: برای حل مشکلات آموزش مهارتی باید سه دستگاه اجرایی شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت تعاون همکاری داشته باشند. حوزه وظایف هر کدام از این دستگاه‌ها متفاوت است.

وی افزود: شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای در راستای حل مشکلات آموزش مهارتی در وزارت علوم تشکیل شد و وظایف مشخصی را برای زیرمجموعه‌های وزارت علوم مانند دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی‌-کاربردی تعریف کرد. معاونت پژوهشی در سال ۱۴۰۱ از ۵۰ دانشگاه برای ایجاد و خدمات کاریابی حمایت کرده است. هشت هزار دوره در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و ۳۲۸ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. ۱۰۸ دوره‌های مهارت‌افزایی به طور متوسط در سال ۱۴۰۱ در دانشگاه‌ها برگزار شده است.

صالحی تصریح کرد: لازم است که عدالت آموزشی در کشور برقرار شود. معاونت پژوهشی وظایفی در مورد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دارد. همچنین بخشی از پایش اشتغال دانش‌آموختگان هم به معاونت پژوهشی واگذار شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: نظام جامع مهارت شامل نظام اطلاعات بازار کار، نظام آموزش مهارت و نظام صلاحیت حرفه‌ای است. این مدلی یکی از چندین الگویی است که در زمینه مهارت‌آموزی می‌توان اتخاذ کرد. تحقق نظام جامع مهارت نیازمند تقسیم کار ملی است. پنجم تیرماه قرار است نشستی در این راستا برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =