اعلام برندگان جوایز نوبل فیزیک و پزشکی

مراسم جایزه نوبل از روز دوشنبه گذشته شروع شده و تاکنون برندگان جوایز نوبل فیزیک و پزشکی اعلام شده‌اند. این مراسم تا دوشنبه آینده ادامه خواهد یافت.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ فصل نوبل بار دیگر از راه رسید و کمیته‌هایی از سوئد و نروژ در حال اعلام برندگان این جایزه بزرگ علمی در زمینه‌های علوم، ادبیات، اقتصاد و صلح هستند.

هر سال ۶ جایزه توسط بنیاد جایزه نوبل اهدا می‌شود و کمیته نوبل اعلام کرد که امسال 329 نامزد دریافت جایزه صلح نوبل وجود داشته است.

مراسم امسال هم مانند تمام رویدادهای دیگر جهان تحت‌الشعاع شرایط قرنطینه با تغییراتی مواجه بود. سال گذشته نیز برخی از رویدادهای مربوط به برندگان جایزه کنسل و به شکل دیجیتال برگزار شد. مراسم اسلو برای دریافت جایزه صلح نیز با حضور مخاطبان بسیار کمی به کار خود به پایان داد.

مراسم امسال نیز ترکیبی از رویدادهای دیجیتال و فیزیکی بود. به گفته بنیاد نوبل، برندگان جایزه خود را در ماه دسامبر در کشورهای خود دریافت خواهند کرد.

نوبل پزشکی

دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان مشترکا موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی امسال شدند. عرصه کار این دو پژوهشگر حسگرهای طبیعی بدن است. این دو زیست‌شناس مولکولی موفق به کشف دریافت‌های حسی بدن در برابر محرک‌های بیرونی شده‌اند. در واقع کار علمی آنها در راستای پاسخ به این سوال است که سرما و گرما چگونه باعث انگیزش واکنش در سلول‌های عصبی بدن می‌شود.

اعلام برندگان جوایز نوبل فیزیک و پزشکی

دیوید جولیوس ۶۵ ساله، زاده آمریکاست. او فیزیولوژیست و استاد دانشگاه کالیفرنیاست که به طور ویژه روی مکانیسم‌های مولکولی لامسه و احساس مرتبط با درد کار می‌کند. او پیشتر جایزه «بریکترو در علوم زیستی» سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده بود.

آردم پاتاپوتیان 54 ساله، متولد لبنان است که در سنین نوجوانی همراه با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده است. او در موسسه پژوهشی بزرگ «اسکریپس» در کالیفرنیا مشغول به کار روی گیرنده‌های حسی و دمایی بدن است. غالبا از موسسه اسکریپس با عنوان موثرترین موسسه تحقیقاتی جهان یاد می‌شود.

گفته می‌شود که کشف این دو دانشمند می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها و از جمله درمان دردهای مزمن موثر واقع شود و به گفته کمیته نوبل، این دو دانشمند از یکی از رازهای طبیعت پرده برداشته‌اند.

در توضیح کمیته نوبل درباره اهدای جایزه نوبل پزشکی به این دو پژوهشگر آمده است: کشف این دو پژوهشگر به ما برای فهم این موضوع که سرما، گرما و نیروهای مکانیکی چگونه محرک‌های عصبی در بدن موجودات زنده را برمی‌انگیزند، کمک کرده است. دانستن این موضوع می‌تواند فهم این موضوع را ممکن سازد که ما چگونه می‌توانیم جهان پیرامون خود را دریابیم و خود را با آن سازگار سازیم.

این دو دانشمند موفق به کشف نوع جدیدی از حسگرها در بدن انسان شدند که به واسطه آنها درک تاثیر محرک‌های خارجی روی پوست بدن توسط اندام‌های داخلی ممکن می‌شود. به عنوان نمونه، دیوید جولیوس از کپسایسین برای شناسایی حسگری جدید در پایانه عصبی موجود در پوست بدن بهره گرفته است. کپسایسین، یک ماده شیمیایی تند موجود در فلفل‌های چیلی است که علت اصلی تند بودن فلفل‌ها محسوب می‌شود و خوردن آن باعث افزایش دمای بدن و احساس گرمی می‌شود.

جولیوس با استفاده از این ماده دریافت که حسگرهای موجود در انتهای سول‌های عصبی چگونه در برابر گرما از خود واکنش نشان می‌دهند. از سوی دیگر، آردم پاتاپوتیان موفق شد با استفاده از سلول‌هایی که در برابر فشار حساس هستند نوع جدیدی از حسگرها را کشف کند که قادر به حمل تاثیر محرک‌های مکانیکی روی پوست بدن به اندام‌های داخلی هستند.

نوبل فیزیک

روز گذشته سه فیزیکدان ژاپنی، آلمانی و ایتالیایی به دلیل کارهای علمی موثر در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین برنده نوبل فیزیک شدند. کلاوس هاسلمان از آلمان، سیوکورو مانابه از ژاپن که در آمریکا کار می‌کند و جورجیو پاریسی، فیزیکدان ایتالیایی برندگان نوبل فیزیک امسال هستند.

اعلام برندگان جوایز نوبل فیزیک و پزشکی

هیات داوران نوبل می‌گوید پژوهش‌های دو فیزیکدان آلمانی و ژاپنی زمینه شناخت وضعیت آب و هوایی کره زمین و تاثیر انسان بر تغییرات اقلیمی را فراهم کرده‌اند. این دو از طریق مدل‌سازی آب و هوای کره زمین با درجه قابل اعتمادی تغییرات و گرمایش آن را پیش‌بینی کرده‌اند.

فیزیکدان ایتالیایی هم به خاطر کشفیاتش در مورد تاثیر متقابل پدیده‌های بهنجار و نامنظم و به ظاهر اتفاقی در سامانه‌های فیزیکی که قابل تعمیم به ذرات اتم تا منظومه‌های کهکشانی است توسط داوران انتخاب شده است.

سیوکورو مانابه ۹۰ سال دارد و استاد هواشناسی و اقلیم‌شناسی در دانشگاه پرینستون آمریکاست. کلاوس هاسلمان ۹۰ سال دارد و استاد اقلیم‌شناسی، اقیانوس‌شناسی و ژئوفیزیک در دانشگاه‌های آلمان بوده است. جورجو پاریسی ۷۳ سال دارد و استاد نظریه کوانتوم در دانشگاه ساپینزای رم در ایتالیاست.

مبلغ نقدی جایزه نوبل امسال که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار است به طور مساوی بین فیزیکدان ایتالیایی و دو فیزیکدان آلمانی و ژاپنی تقسیم می‌شود.

بقیه جوایز چه زمانی اعلام می‌شوند؟

از روز دوشنبه گذشته تا جمعه آینده هر روز یک جایزه توسط انجمن نوبل در استکهلم و اسلو اعلام می‌شود و به طور زنده از کانال‌های دیجیتال رسمی این جایزه پخش می‌شود.

برندگان جایزه شیمی امروز، جایزه ادبیات پنجشنبه و جایزه صلح روز جمعه آینده اعلام خواهند شد. جایزه علوم اقتصادی نیز روز دوشنبه 11 اکتبر اعلام می‌شود.

برندگان چه دریافت می‌کنند؟

برندگان جایزه نوبل یک دیپلم افتخار، یک مدال جایزه نوبل و یک سند با جزئیات مبلغ جایزه نوبل دریافت می‌کنند که از سال گذشته به 10 میلیون کرون سوئد یا معادل 1/1 میلیون دلار با نرخ فعلی مبادلات رسیده است.

کد خبر: 1113843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =