ماجرای رتبه بندی معلمان ختم به خیر می‌شود؟ / تعارض منافع پای وزیر بهداشت را به مجلس کشید

هر هفته سعی بر این داریم تا با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهیم که قطعا باید شنیده و خوانده شوند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، بسته سیاسی هفته ایسکانیوز سعی بر این دارد تا با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخبار مهم و اثرگذار هفته قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات سیاسی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

درخواست ۱۹۰ نماینده برای در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌ بندی معلمان

مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: بیش از 190 تن از نمایندگان طبق ماده 100 آیین‌نامه داخلی مجلس از هیئت رئیسه درخواست کرده‌اند تا رسیدگی به لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان در اولویت دستورکار مجلس قرار گیرد. وی افزود: در صورت موافقت اعضای هیئت رئیسه مجلس با این موضوع، احتمالا لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان در اولین جلسه هفته آینده مجلس در دستورکار جلسه علنی قرار می‌گیرد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معلمان حدود 10 سال است که منتظر اجرایی شدن رتبه‌ بندی هستند، اظهار کرد: لایحه مذکور اسفند ماه سال گذشته به دست مجلس رسید و رسیدگی به آن بنا به دلایلی از جمله رسیدگی بودجه سالیانه ، زمان برد و از طرفی هم دولت قبل عنوان کرد که لایحه رتبه‌ بندی معلمان از فروردین سال 1400 اجرایی می‌شود که این مسئله انتظاراتی را ایجاد کرد اما متاسفانه تا کنون اجرایی نشده و لذا نمی‌شود که این انتظار ادامه داشته باشد. اسماعیلی در همین راستا ادامه داد: لذا با توجه به اینکه رسیدگی به این طرح به طور عادی زمان بر است، جمعی از نمایندگان خواستار این شدند که لایحه رتبه‌ بندی معلمان در اولویت رسیدگی در جلسه علنی قرار گیرد، تا این لایحه هر چه سریعتر تبدیل به قانون شده و انتظار معلمان هم به پایان برسد.

اعتراف بزرگ ظریف درباره برجام

ظریف طی اظهاراتی در یک شبکه اجتماعی گفت: من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی "تعلیق" وجود ندارد. اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ی "تعلیق" در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده‌ی ما به من اطلاع نداده بود.

ظریف در این گفت و گو در خصوص سوالی در مورد کلمه ساسپند گفت: من در مجلس گفتم کلمه ساسپنشن نیست و این اشتباه از من بود. علتش هم این بود که ما دستور العمل داده بودیم به همه دوستانی که داشتند ضمائم برجام رو مذاکره میکردند که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخر یک ضمیمه برجام داشت مذاکره میشد نماینده اروپا گفته بود ما تحریم های ایران را برمیداریم، لغو میکنیم یا همان لیفت میکنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزای دیگه ای هم است نمیتوانیم لیفت کنیم تا زمانی که کل تحریم ها برداشته بشود یعنی مثلا تحریم های نظامی تحریم های دیگه ای که بر اساس قطعنامه شورای امنیت که تا 5 سال یا 8 سال بعد هم بود لذا ما اینا رو ساسپند می‌کنیم و بعدن لیفت میکنیم. اینجا بود که به آمریکا هم ربطی نداشت 4 بار یا 3 بار در ضمیمه کلمه ساسپند در ضمیمه آمده بود و مذاکره کننده ما به من اطلاع نداده بود.

ظریف در ادامه می گوید: برخی به خاطر همین یک ذره به ما می گویند ظریف برجام را نخوانده است و این ظلم بزرگی بود به کشور و هم ظلم بزرگی بود به واقعیت و حقیقت و حتما دروغ گفتند.

طرح جدید مجلس: جزای نقدی و حبس برای وارد نکردن ارز حاصل از صادرات

به تازگی طرحی با عنوان «طرح جرم‌انگاری وارد نکردن ارز حاصل از صادرات» در نوبت بررسی در پارلمان قرار گرفته است که درصورت تصویب نهایی آن، کلیه صادر کنندگان کالاها موظف خواهند شد پس از فروش کالای خود در خارج از کشور حداکثر ظرف مدت سه ماه از دریافت بهای کالا ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی ارائه نمایند خودداری از وارد کردن ارز حال از صادرات برای بار اول جریمه نقدی معادل دو برابر بهای کالاهای صادر شده را در پی خواهد داشت و برای بار دوم علاوه بر لغو کارت بازرگانی متخلف به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

با عنایت به تحریم نفت، صادرات کالاهای غیر نفتی مهم ترین منبع تامین ارز می‌باشد و باز گشت ارز حاصل از صادرات کالاها به کشور می‌تواند در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای ارزهای بین المللی و کاهش قیمت دلار تاثیر مهمی داشته باشد با این حال برخی صادر کنندگان با استفاده از تسهیلات ایجاد شده توسط مجلس و دولت محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی و مواد اولیه کشور را به قیمت مناسب تهیه و به خارج از کشور صادر می‌کنند اما از وارد کردن درآمد حاصل از فروش این کالاها به چرخه اقتصادی کشور خودداری می‌نمایند لذا در راستای تمهید مقدمات کاهش قیمت دلار، یورو و سایر ارز های بین المللی در ایران و حمایت از تولید ملی طرح ذیل به مجلس محترم ارائه می‌گردد.

عنوان طرح:

طرح جرم انگاری وارد نکردن ارز حاصل از صادرات

ماده واحده:

کلیه صادر کنندگان کالاها موظفند پس از فروش کالای خود در خارج از کشور حداکثر ظرف مدت سه ماه از دریافت بهای کالا ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی ارائه نمایند خودداری از وارد کردن ارز حاصل از صادرات برای بار اول جریمه نقدی معادل دو برابر بهای کالاهای صادر شده را در پی خواهد داشت و برای بار دوم علاوه بر لغو کارت بازرگانی متخلف به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. هیات دولت موظف است ظرف مدت سه ماه از تصویب این قانون آئین نامه اجرائی آنرا تهیه نماید.

آقاتهرانی: فیلتر کردن دروغ محض است

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به منظور بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی اظهار داشت: قرار است یکشنبه هفته آینده (19 مهرماه) کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها اولین جلسه خود را برگزار کند، ضمن اینکه در همین نشست هیأت رئیسه این کمیسیون مشخص شده و نواب رئیس و سخنگو انتخاب خواهند شد. وی افزود: 23 نماینده از کمیسیون‌های مختلف مجلس بر اساس رای‌گیری صورت گرفته در کمیسیون های مختلف و بر اساس تعداد مشخص شده از سوی هیأت رئیسه مجلس در کمیسیون مشترک حضور خواهند داشت، البته نام این 23 نفر چندی پیش از سوی کمیسیون‌های مجلس به هیأت رئیسه معرفی شده بودند. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: یکشنبه 19 مهر ساعت 12 اولیه جلسه کمیسیون مشترک است که حدود 2 ساعت به طول می‌انجامد و می‌کوشیم اقدامات اولیه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و پیام‌رسان‌های اجتماعی را داشته باشیم.

آقاتهرانی گفت: مقرر شده است که رسانه‌ها حضور فعال‌تری در کمیسیون مشترک داشته باشند و تمامی نشست‌های آن علنی است؛ چراکه ما به مردم قول داده‌ایم که آنها را از جزئیات بررسی طرح مذکور مطلع کنیم. این در حالی است که شایعه کرده بودند که بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مخفی است، اما این حرف دروغ محض است؛ چراکه عده‌ای می‌کوشند مردم را در باره این طرح بترسانند. نماینده تهران در مجلس گفت: فیلتر کردن فضای مجازی و پیام‌رسان‌های اجتماعی دروغی است که عده‌ای با مطرح شدن طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و پیام رسان‌ها آن را مطرح کردند؛ مقرر شده که تمام نشست‌های کمیسیون مشترک علنی باشد و حتی ما از صدا و سیما خواسته‌ایم در این نشست حضور فعال‌تری داشته باشد و جلسات را به صورت علنی پخش شود.  آقاتهرانی گفت: قرار است از کاربران فضای مجازی حمایت کنیم و به دلیل همین صیانت باید تمامی نشست‌های کمیسیون مشترک علنی باشد؛ چراکه بنا داریم از پلتفرم‌ها حمایت جدی کنیم.

دیدار برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب با یکی از سران فتنه 88

برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب در منزل غلامحسین کرباسچی با مهدی کروبی از سران فتنه 88 دیدار و گفتگو کردند. مهدی کروبی در مراسم عزاداری ایام سالروز رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در منزل غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی حضور یافت. در این مراسم برخی چهره‌های سیاسی از جمله معادی خواه، امام جمارانی، عباسی فرد، آشتیانی، علی جنتی، اسماعیل دوستی، محسن هاشمی، محمد عطریانفر، حسین مرعشی، یدالله طاهر نژاد، محمد قوچانی، غلامرضا انصاری، حسین کروبی و جهانبخش خانجانی حضور داشتند که با مهدی کروبی دیدار و گفتگو کردند.

طرح سوال از وزیر بهداشت به دلیل انتصابات غیرقانونی

مسعود پزشکیان، عضو کیمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از طرح سوال از وزیر بهداشت و درمان در مجلس خبر داد و اظهار داشت: علت اصلی طرح سوال ما، انتخاب و انتصاب‌های است که در حال حاضر توسط وزیر بهداشت و درمان صورت می‌گیرد. وی افزود: به هرحال کسانی که مدیر می‌شوند باید افرادی باشند که تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشند و در بیرون منافعی نداشته باشد، اما متاسفانه کسانی که وزیر انتخاب می‌کند، افرادی هستند که بیرون کار و مرکز دارند و طبیعی است که این افراد نمی‌توانند در دانشگاه به هیئت علمی‌ها و افراد بگویند بمانید، وقتی خودشان بیرون می‌روند چطور می توانند بگویند بمانید و کار کنید؟ حتی اگر این افراد خوب و کارشناس هم باشند اما در بیرون کار می‌کنند و منافع دارند؛ لذا در دانشگاه باید کسانی در مسند قرار بگیرند که دلشان می‌سوزد و برای دانشگاه کار می‌کنند نه کسانی بیرون کار می‌کنند و نتوانند در دانشگاه حضور پیدا کنند. وی در پاسخ به اینکه سوال شما از وزیر بهداشت در مجلس چه زمانی مطرح می‌شود،‌ گفت: ما سوال را طراحی کردیم و هر زمان که نوبت آن شود مطرح خواهد شد؛ البته در حال حاضر سوال از وزیری وجود ندارد و فقط من سوال کردم و قاعدتا باید در اسرع وقت در دستور قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1113981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =