سید حسن نصرالله: میزان استقبال از گازوئیل ایران، بیش از حد انتظار بود / آمریکا مسئول انفجار قندوز

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه امروز دوشنبه به بررسی تحولات لبنان و منطقه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در اظهارات امروز ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم موضوع انتخابات را به عنوان محور اول سخنرانی خود معرفی و تاکید کرد که اجرا کردن انتخابات در تاریخ مشخص خود از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

وی ابراز داشت: البته در فضای سیاسی لبنان همواره این ادعا مطرح می شود که حزب الله به دنبال تعویق زمان انتخابات است اما من از همه مسئولان درخواست می کنم که انتخابات در زمان مقرر خود برگزار شود. ما فعلاً کسی را به تلاش برای تعویق زمان انتخابات متهم نمی‌کنیم و تصور می‌کنیم در حال حاضر همه تلاش می‌کنند انتخابات در زمان مقرر خود برگزار شود و ما نیز چنین خواسته ای را داریم.

دبیر کل حزب الله لبنان به قانون انتخابات کنونی لبنان که در سال 2018 تصویب شد اشاره و تاکید کرد: ما پذیرفتیم که در آن قانون مجموعه ای از موضوعات را در نظر بگیریم. الان مسائل زیادی در میان احزاب مختلف و پارلمان مطرح شده و آنها درخواست دارند که قانون کنونی تغییر کند. حقیقت موجود این است که در سال 2018 نیز این درخواست ها مطرح بود، اما در حال حاضر این موضوع شدیدتر شده است.

وی افزود، در مورد لبنانی های خارج از کشور باید گفت که هیچ عدالتی در مورد نحوه حضور مردم در انتخابات و تبلیغات کاندیداهای مختلف وجود ندارد. به عنوان مثال امروز همه می دانند که حزب الله در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس امکان ندارد که بتواند تبلیغاتی در این مناطق داشته باشد. این می‌تواند یک ناعدالتی قابل توجه در انتخابات باشد. لذا لبنانی هایی که در خارج از کشور زندگی می کنند نمی توانند به صورت عادلانه در انتخابات حضور داشته باشند.

نصرالله ادامه داد: به این ترتیب ظلم و بی عدالتی علیه ما صورت می‌گیرد و ما فرصتی نخواهیم داشت که بتوانیم به صورت عادلانه و برابر تبلیغ کنیم و حتی آزادی برای انتخاب برای طرفداران ما وجود نخواهد داشت. با این وجود از آنجا که این بی‌عدالتی تنها متوجه ما است و در طرف مقابل منافع لبنان در این است که انتخابات در کشورهای خارجی نیز برگزار شود، ما این موضوع را می پذیریم و مشکلی با آن نداریم. ما امیدواریم که تمامی لبنانی های خارج از کشور در انتخابات شرکت کنند و از این فرصت حقیقی خود برای رای دادن استفاده کنند.

وی به سن قانونی شرکت در انتخابات که 18 سالگی هست، اشاره و تاکید کرد که همواره در روزهای اخیر قبل از انتخابات این موضوع مطرح می شود. از سال 1990 میلادی و ابتدای حضور ما در روند انتخابات ما بر این باور بود ایم که جوانان بالای 18 سال ما باید حق حضور در انتخابات را داشته باشند. گروه‌های حاضر در انتخابات نیز به صورت ظاهری این موضوع را می‌پذیرند. در سال 2009 نماینده های ما در مجلس این قانون را مطرح کردند و به رای گیری گذاشتند و اجماع نماینده قرار بر این قانون ایجاد شد.

دبیر کل حزب الله تصریح کرد:اما بعد از انتخابات پارلمانی در سال 2010 در جلسه ای که بیش از 100 نماینده در آن شرکت کردند، تنها 34 نماینده به این قانون رای دادند که بیشتر این افراد عضو حزب الله لبنان و جنبش عمل بودند که این یک اتفاق عجیب بود. بیشتر احزاب لبنانی در ظاهر موافقت خود را با این موضوع اعلام می کنند اما در عمل و در هنگام تصویب قانون با آن مخالفت می کنند. ما درخواست می‌کنیم که همانگونه که ما حق مردم در خارج از لبنان برای شرکت در انتخابات را پذیرفتیم، این حق جوانان بالای 18 سال است که در انتخابات شرکت کنند و کسانی که با این موضوع مخالفت می‌کنند تنها بر اساس منافع حزبی و سیاسی این موضوع را نمی پذیرند.

دومین محور سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان،  موضوع انرژی و برق بود. وی به  بحران سوخت و اتمام گازوئیل نیروگاه های لبنان اشاره کرده و گفت که  ارتش لبنان یک قدم بسیار خوب برداشت و ما از این اقدام  تشکر میکنیم. ارائه برق باید یک اولویت مهم برای دولت باشد.  باید یک جلسه فوق العاده در دولت تشکیل می شد  که از صبح تا شب راهکارهای حل این مشکل ارائه شود.  چه معنی دارد که کشوری به صورت کامل در خاموشی مطلق فرو برود. این به معنای مرگ کامل است.

وی  ابراز داشت که اتفاقات لبنان باعث اعتراض مردم این کشور شده و همه به دنبال یک راه حل حقیقی هستند. اما این اتفاق  باعث شده گروه‌های زیادی مسئولیت‌ها را به دوش یکدیگر بیاندازند و از مسئولیت خود در این رابطه فرار کنند. این موضوع  باعث تنش در میان مردم در رسانه های ارتباط جمعی شده است.

نصرالله تاکید کرد:  معمولا دولت لبنان چهارشنبه‌ها جلسه برگزار می‌کند  ما از دولت می‌خواهیم که این هفته این موضوع را بررسی کنند و  بودجه ای را برای حل این بحران اختصاص دهند.  امروز لبنان نمی تواند با چین یا روسیه و تیم ایران وارد گفتگو برای حل این بحران شود؛ چرا که آمریکا با آن مخالفت می کند پس راه حل این بحران چیست؟

وی  خطاب به برخی گروه‌های  لبنانی گفت اگر آمریکا را دوست خود می دانید، از این دوست خود که  تصور می‌کنید انسانیت دارد، استثنائی را در زمینه  تحریم‌های اعمال شده ضد لبنان  درخواست کنید.

نصرالله افزود وقتی وزیر خارجه ایران پیشنهاد  داد که لبنانی‌ها این استثنا را از آمریکا درخواست کنند، برخی  مسئولان لبنانی گفتند که شما این استثنا را از آمریکا برای ما بگیرید تا برای ما نیروگاه برق بسازید یا گازوئیل به ما بفروشید. این  سخن بسیار عجیبی است.

وی گفت: این حق  مردم لبنان است که مشکل برق در اولویت دولت لبنان باشد و باید در چهارشنبه بعد مورد بررسی قرار بگیرد و راهکاری واقعی برای آن ایجاد شود.

دبیرکل حزب الله اشاره کرد، من  این احساس را دارم که یک بازی سیاسی در حال طراحی است که مانند بنزین و گازوئیل و مواد غذایی باشد. دولت می داند که به جایی خواهد رسید که باید تمام  یارانه های خود را  از این فرآورده ها بردارد. اما  نتیجه این اقدام چه بود؟  مردم در صف‌های طولانی بنزین و گازوئیل ایستادند و با یکدیگر درگیر شدند. مردم به جایی رسیدند که حاضر شدند قیمت بنزین و سوخت بالا برود اما این فرآورده ها تأمین شود. حالا باید دید که  در موضوع برق نیز چنین سیاستی مطرح است.

نصرالله در ادامه افزود هروقت در مورد خصوصی سازی برخی نیروگاه‌های برقی در دولت صحبت می شود همیشه این ادعاها مطرح می شود. معلوم نیست که  خصوصی سازی نیروگاه های برق  بر اساس منافع چه کسی است اما به نظر میرسد یک بازی سیاسی  دنبال می شود تا دولت را ناتوان نشان دهد تا  نتیجه آن این باشد که مردم به خصوصی‌سازی نیروگاه‌های برق تن بدهند.

سید حسن نصرالله در ادامه تصریح کرد: ما  تمام تلاشمان را با دوستان و متحدان خود در این رابطه انجام می‌دهیم. امروز جمهوری اسلامی چه کاری می تواند بیش از این برای لبنان انجام دهد.  حتی سوریه نیز پذیرفت که گاز از مصر و اردن وارد این کشور شود.  دوستان ما در حل این بحران به ما کمک می کنند.  اما دوستان شما چه کار کردند؟  از طرف آنها هیچ اقدامی را شاهد نیستیم آنها نیز باید به ملت لبنان کمک کنند.  اگر آنها بخواهند به بهانه  وجود حزب الله  این کمک ها را قطع کنند،  می‌توانند به مناطقی که حزب الله در آنها حضور ندارد کمک کنند.  چرا این کار را نمی کنند؟

سومین موضوع مورد توجه سید حسن نصرالله در این سخنرانی سوخت‌های وارده شده از ایران بود.

وی  تاکید کرد: ما در این زمینه در مرحله اول قرار داریم و چند نفتکش ایرانی رسیده و  ما در حال انتقال محموله های آن به لبنان هستیم.  ما در مرحله اول اعلام کردیم که مجموعه‌ای از موسسه ها هستند که  باید به صورت رایگان  سوخت آنها تامین شود.  برخی از موسسات نیز باید با فروش گازوئیل، سوخت  خریداری کنند. ما به دنبال رقابت در بازار نفت یا دریافت سود نیستیم. ما فعلا  با همین رویکرد پیش خواهیم رفت و گازوئیل مجانی به مدت یک ماه به برخی موسسات می‌دهیم و بقیه باید سوخت خود را خریداری کنند. ‎

نصرالله گفت: این مدت  در حال حاضر تمام شده و ما  یک ماه دیگر نیز این هدیه را به برخی  موسسات تمدید می کنیم. موسسات سالمندان، نگهداری ایتام، توربین های آب، آتش نشانی ها و صلیب سرخ و هلال احمر لبنان از  سوخت مجانی حزب‌الله برخوردار خواهند بود و یک ماه دیگر نیز  این سوخت را دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد، از ماه آینده موضوع تامین گرمایش خوانواده ها  مطرح می شود. ما همچنان در حال بررسی این موضوع هستیم که معیار ما در مشخص کردن این آمار چگونه خواهد بود. برخی از مردم که خیلی به ما نزدیک هستند از ما خواهش می کنند که به آنها کمک کنیم اما ما اصرار داریم که طبق تقسیم بندی و معیارهایی که قرار داده ایم پیش برویم. امروز  یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید بررسی شود بحث گرمایش  خانواده ها است. در خیلی از مناطق که سرما شدید خواهد بود باید معیار متفاوتی در نظر گرفته شود. تا  قبل از ماه بعدی تلاش خواهیم کرد به صورت مفصل در این رابطه صحبت کنیم و  حتماً بررسی ها در این زمینه کامل خواهد شد.

نصرالله افزود، با توجه به درخواست زیادی که مردم در مناطق مختلف لبنان از ما برای تامین سوخت داشتند و همچنین آغاز فصل سرما  که با افزایش درخواست مردم مواجه خواهد شده، ما اولویت خود را در دریافت فرآورده های نفتی از ایران با  محوریت گازوئیل دنبال می کنیم و فعلا بنزین دریافت نمی کنیم و گازوئیل از ایران وارد خواهیم کرد.

دبیر کل حزب الله ادامه داد: البته برخی صحبت‌ها مطرح شده که چرا دولت لبنان به صورت مستقیم گازوئیل و بنزین از ایران خریداری نمی کند. ما  از این موضوع استقبال می‌کنیم و تضمین می‌کنیم که ایران تسهیلات خاصی را برای دولت لبنان در نظر خواهد گرفت و اگر این اتفاق بیفتد ما  به صورت کامل خود را کنار خواهیم کشید. ما از دولت می‌خواهیم که در این زمینه پیش قدم شود و استثنائاتی را برای خود نسبت به تحریم‌های ایران دریافت کند.

وی  در ادامه اظهارات خود به تحقیقات دنبال شده در زمینه انفجار بندر بیروت اشاره و تاکید کرد که ما از انجام کامل تحقیقات در این رابطه حمایت کردیم  و گفتیم که حتی اگر خانواده های شهدا نیز  تحقیقات را پیگیری نکنند ما این موضوع را دنبال خواهیم کرد. این موضوع  تنها به علت وجود شهدا و جانبازان نیست،  بلکه این موضوع یک بحث انسان دوستانه است و ما به دنبال تحقق عدالت و واقعیت هستیم. حزب الله می‌خواهد واقعیت در این رابطه کاملاً روشن شود و  باید عدالت در این زمینه برقرار شود.

نصرالله افزود: قاضی سابق که پرونده را در دست داشت کاملا مشخص بود که به صورت سیاسی با این قضیه تعامل می‌کند و در نهایت هم کنار گذاشته شد اما قاضی که الان پرونده را در دست دارد به جای اینکه از اشتباهات قاضی سابق درس بگیرد در همان مسیر حرکت کرده و  حتی بدتر از وی عمل کرده است.  ‎

وی تصریح کرد: عملکرد قاضی کنونی تحقیقات یک عملکرد کاملاً سیاسی است و هیچ ارتباطی با واقعیت و حقیقت ندارد. من این موضوع را به صورت مشخص به تمامی خانواده های شهدا می گویم که بدانند با این قاضی نمی‌توانند هرگز به ابعاد حقیقت و عدالت در این انفجار  دست پیدا کنند. این قاضی تنها  رفتارهای سیاسی خود را دنبال می کند و می خواهد خون شهدا را با این رفتارها هدر دهد. من  این موضوع را قبلا هم مطرح کردم اما الان به شرایطی رسیده ایم که دیگر قابل تحمل نیست.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: اگر می‌خواهید ما را متهم کنید که در کار قاضی دخالت می کنیم،  پاسخ این است که کار قاضی  رفتاری کاملاً سیاسی است و ارتباطی با قضاوت عادلانه ندارد.  میشل عون ، رئیس جمهوری کشور کاملاً  واضح اعلام کرد که آمادگی این را دارد که  قاضی پرونده صحبت های او را در این زمینه بشنود اما قاضی پرونده به این موضوع اهمیتی نداد. قاضی حتی  اظهارات رئیس جمهور وقت لبنان در  پرونده ذخیره نیترات آمونیوم در بندر بیروت را نیز گوش نکرده است. از آن زمان  چندین نخست وزیر در لبنان سر کار آمده اند، شما تنها به حسان دیاب توجه کردید که  ضعیف ترین مهره بود و حکم جلب او را صادر کردید، چرا سراغی از  نخست وزیران سابق  نگرفتید؟ شاید  این ادعا مطرح شود که در زمان حسان دیاب این اتفاق افتاده است.  من نمی‌خواهم از  کسی حمایت کنم بلکه خواهشم این است که از همه در این رابطه پرس و جو شود.

دبیر کل حزب الله ادامه داد: از سال  2013 تاکنون شما باید از تمامی وزرا و نمایندگان مجلس و نخست وزیران  پرس و جو می کردید اما چرا تنها به سراغ وزار و نمایندگان ما رفتید؟ چرا از  وزرای دفاع و مسئولان نظامی در این رابطه هیچ سوالی نپرسیدید؟  شما سراغ افراد مشخص در پست های مشخص می روید.  شما به دنبال نخست‌وزیر مشخص می روید و مشخص است که رفتار شما کاملاً سیاسی است. ما  همواره بر این نکته تاکید داریم که سیاست را وارد مسائل قضایی  نکنید اما این اتفاق انجام نشده است.

وی گفت که از قاضی تحقیقات انفجار بیروت خواست تا  به خانواده های شهدا در زمینه تحقیقات صورت گرفته گزارش دهد و واقعیت ها را برای آنها روشن کند. اما این قاضی  این کار را انجام نداده بلکه تنها به دنبال منافع و رفتارهای سیاسی خود است.  خانواده‌های شهدا نیز باید از قاضی این پرونده موضوع را پیگیری کنند؛ چرا که قاضی نمی خواهد واقعیت‌ها را در این زمینه بگوید چون این موضوع به نفع خط سیاسی مورد حمایت او نیست. مقصران این پرونده باید مجازات شوند. این  یک اتفاق کوچک و یک جرم  جزئی نیست لذا  باید در این زمینه دقت شود.

دبیر کل حزب الله اظهار داشت، مسئولیت  قاضی در این زمینه از مسئولیت وزرا و نخست وزیر بالاتر است. تمام قضاتی که اجازه ورود این کشتی‌های حامل نیترات آمونیوم را به لبنان را داده‌اند باید مسئولیت خود را بپذیرند.  ممکن است کوتاهی نخست وزیر یا فلان مسئول در این زمینه مطرح باشد اما قضاتی که اجازه این موضوع را دادند نیز  باید مسئولیت خود را بپذیرند. قاضی  تحقیقات اگر این قضات را محاکمه نکند، روشن است که رفتار و عملکرد سیاسی دارد.

سید حسن نصرالله  تاکید کرد که اگر گروهی از مردم و مسئولان  تصور کنند که این قاضی به آنها ظلم می کند به کدام مرجع قانونی می توانند بروند و  شکایت خود را مطرح کنند؟ ممکن است شکایت‌هایی  در این زمینه مطرح شده باشد اما این شکایت ها به صورت خیلی سریع و عجیب رد شده است. در این زمینه شکایت‌ها را باید از کدام مرجع دنبال کرد؟

دبیر کل حزب الله ادامه داد: ما به دنبال توقف تحقیقات نیستیم بلکه می خواهیم یک قاضی منصف و عادل این پرونده را در دست بگیرد. ما  نسبت به این ابهامات پاسخی می خواهیم مبنی بر اینکه  مرجع مسئول در شکایت از قاضی این پرونده کجاست؟ این یک پرونده ملی است. ما از شورای عالی دادگستری می‌خواهیم که در این زمینه وارد عمل شود و  اگر نمی خواهد در این زمینه انجام وظیفه کند،  دولت وارد عمل شود.

وی  در پایان اظهارات خود به انفجار شهر قندوز در افغانستان  اشاره و تاکید کرد که در این انفجار ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. دل انسان از دیدن این صحنه ها آزرده می شود.  ما از دور  با خانواده‌های مظلوم افغانستان همدردی خود را اعلام می‌کنیم اما مهمتر از آن این است که مسئولان این انفجار باید  مجازات شوند.   داعش رسما مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است.  داعش یک جنبش کاملاً وهابی است. ما باید این جنبش را جنبش وهابیت داعش بنامیم، چون تفکر آنها وهابیت است و  رفتارهای آنها تنها بر اساس تکفیر کردن و اختلاف نظر نیست، بلکه  خون مردم دیگر را حلال کرده است.

سید حسن نصرالله اظهار داشت، آمریکا  مسئول اصلی این انفجار است. من  قبلاً و پیش از خروج آمریکا از افغانستان هم به این نکته اشاره کرده‌ام که ما آمار و اطلاعاتی داریم که آمریکا داعش را از شرق فرات و عراق به افغانستان منتقل می‌کند.  در آن زمان خیلی ها سوال می کردند که چرا باید آمریکا چنین کاری انجام دهد. در آن زمان هم داعش  هیچ اقدام ضد آمریکایی در افغانستان انجام نداد، اما امروز  مشخص شد که آنها چه انگیزه‌ای داشتند. اگر می گویید من  دشمن آمریکا هستم و چنین ادعایی را مطرح می‌کنم، پس وزیر خارجه ترکیه چه می گوید؟  او نیز اذعان کرد که آمریکا داعش را از شرق فرات به افغانستان منتقل کرده است. ‎

وی افزود، آمریکا  در عین حال پیش از این در دوحه با طالبان مذاکره می کرد، اما  یک دوره خروج خود از این کشور برنامه‌ریزی می‌کرد نقشه آنها بروز جنگ داخلی در افغانستان است. آنها  عملیات های تروریستی زیادی را علیه غیر شیعیان نیز انجام داده‌اند.  اما هدف از انفجار اخیر ضد شیعیان این است که کشور را به سمت جنگ داخلی پیش ببرند.  آمریکا در زمینه این اقدامات مسئول است و دولت آمریکا و سازمان سیا و تمام کسانی که در حمایت از داعش دست دارند دربرابر تمام خون هایی که بر روی زمین ریخت مسئول هستند.

نصرالله گفت: نکته  دیگری که به آن اشاره می کنم، حادثه ای بود که مدتی پیش در فلسطین اتفاق افتاد و شهید نزار بنات در فلسطین دستگیر و شهید شد. شاید تعجب آور باشد که چرا من الان این موضوع را مطرح می‌کنم.  من ترجیح دادم که کمی صبر کنم، چون  این موضوع کاملا داخلی است. اما امروز می خواهم چند دقیقه به این موضوع اشاره کنم که حق این شهید ادا شود. من از کسانی هستم که  کلیپ هایی از این شهید را  به یاد می آوردند و در جریان اظهارات و صحبت های او قرار گرفته بودم و خیلی به اندیشه‌ها و  تفکر او در برابر مقاومت و رژیم اشغالگر صهیونیستی علاقه‌مند بودم. از شجاعت او خیلی تعجب می کردم،  البته فکر نمیکردم که کسی از میان فلسطینی ها او را بکشد و تصور می‌کردم که اسرائیلی ها این کار را انجام دهند.

دبیر کل حزب الله تصریح کرد، من وظیفه خود دانستم که این صحبت ها را در مورد این شهید انجام دهم. من  همدردی خودم را با خانواده این شهید اعلام می‌کنم. ما در سوگواری شما شریک هستیم و دولت فلسطین باید  عدالت را در زمینه شهادت این شهید فلسطینی محقق کند و همه کسانی که در این جریان دست داشتند محاکمه شوند و این خون نباید هدر برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =