تاکید رهبران گروه ۲۰ بر ارسال مستقیم کمک ها به مردم افغانستان

کاخ سفید اعلام کرد رهبران گروه ۲۰ در نشستی مجازی بر تعهد خود برای ارسال مستقیم کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد  جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به صورت مجازی با رهبران کشورهای گروه ۲۰ دیدار کرد تا در مورد افغانستان بحث کند  و در این دیدار رهبران کشورهای گروه ۲۰ به همراه کشورهای مهمان این گروه و موسسات مالی بین المللی حضور داشتند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رهبران گروه ۲۰ در مورد ضرورت حفظ تمرکز دقیق بر تلاش های پایدار در مبارزه با تروریسم از جمله مقابله با تهدید های شعبه خراسان داعش و اطمینان از خروج امن اتباع خارجی و شرکای افغان که مدارک معتبر دارند، از افغانستان گفت و گو کردند.

کاخ سفید افزود: رهبران همچنین بر تعهد جمعی خود برای ارائه مستقیم کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان از طریق سازمان های مستقل بین المللی و ترویج حقوق بشر اساسی برای همه افغان ها از جمله زنان، دختران و اعضای گروه های اقلیت تاکید کردند.

کاخ سفید ادعا کرد آمریکا همچنان متعهد به همکاری نزدیک با جامعه بین المللی و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک، بشردوستانه و اقتصادی برای رسیدگی به وضعیت افغانستان و حمایت از مردم این کشور است.
به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحران های مختلف در افغانستان حداقل بر ۱۸ میلیون نفر جمعیت افغانستان تاثیر می گذارد، گفت اگر به افغان ها برای عبور از این طوفان کمک نکنیم نه تنها افغان ها بلکه تمام جهان هزینه سنگینی را پرداخت خواهند کرد.
وی تاکید کرد: بدون غذا، شغل و رعایت حقوق مردم افغانستان، ما بیشتر و بیشتر آنها را در جستجوی زندگی بهتر مجبور به مهاجرت خواهیم کرد. جریان مواد مخدر، شبکه های جنایی و تروریستی نیز احتمالا افزایش خواهد یافت. این نه تنها بر خود افغانستان، بلکه بر منطقه و بقیه جهان نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.
گوترش افزود: در حال حاضر، با مسدود شدن دارایی ها و توقف کمک های توسعه ای، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است. بانک ها تعطیل می شوند و خدمات اساسی مانند مراقبت های بهداشتی در بسیاری از نقاط تعلیق شده است. ما باید راهی  پیدا کنیم که اقتصاد افغانستان دوباره نفس بکشد.
وی با بیان اینکه کمک اقتصادی به افغانستان می تواند بدون نقض قوانین بین المللی و یا به خطر انداختن اصول انجام شود، اظهار داشت که مردم افغانستان نباید به خاطر گروه طالبان توسط جامعه بین المللی به طور دسته جمعی مجازات شوند.
وی تصریح کرد نمی گویم پول نقد به طالبان یا مقامات کنونی بدهید بلکه ما باید پول نقد به اقتصاد تزریق کنیم برای این امر باید ابزاری پیدا کنیم تا به مردم عادی افغان کمک کنیم.

 آمریکا ۲۰ سال پیش به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی به افغانستان حمله و در طول این مدت، آن کشور را اشغال کرده بود.
دو دهه حضور  نظامیان آمریکایی در افغانستان در حالی به پایان رسیده است که نه تنها اثری از بازسازی ادعایی آمریکا در این کشور آسیب ‌دیده مشاهده نشده است بلکه هزینه‌های گزاف و بیهوده این کشور با عناوینی چون «هدررفت، کلاهبرداری و سوء استفاده» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

در واقع این افغانستان بود که هزینه جنگ‌طلبی‌های کاخ سفید را در طول دو دهه پرداخت. جان باختن هزاران کودک و زن و مرد غیرنظامی، آوارگی و ویرانی و شرایط فاجعه‌بار جنگی و تشدید همه‌گیری تنها گوشه‌ای از این زخم‌های ناسور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =