جستجوگران گوگل توهم باهوشی می‌گیرند

گوگل یک ابزار عالی برای تحقیقات و جستجوی محتواست، اما یافتن پاسخ با چند ضربه کلیک باعث می‌شود که کاربران توهم باهوشی بیش از حد بگیرند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مطالعات جدید محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا نشان می‌دهد هنگامی که کاربران از گوگل برای یافتن اطلاعات استفاده می‌کنند، به توانایی خود در ارائه پاسخ‌های صحیح حتی بدون استفاده از این ابزار جستجو هم اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند.

محققان در آزمایش‌های خود افراد را به دو دسته تقسیم کردند؛ گروهی که برای پاسخ به سوالات باید از حافظه خود استفاده می‌کردند و گروهی که پاسخ‌ها را در گوگل جستجو می‌کردند. آنها متوجه شدند که در برخی موارد، افراد باورشان می‌شد که اطلاعات را از حافظه‌شان به یاد آورده‌اند، در حالی که واقعا آنها را در گوگل جستجو کرده بودند.

آدریان وارد، نویسنده این مطالعه و استاد بازاریابی، در این مورد می‌گوید: وقتی ما دائما به دانش متصل هستیم، مرزهای بین دانش داخلی و خارجی مغز شروع به محو شدن می‌کنند و در نتیجه دانش اینترنت را با دانش خودمان اشتباه می‌گیریم.

یافته‌های این محققان در واقع اشاره‌ای به اثر دانینگ-کروگر دارد؛ پدیده‌ای روان‌شناختی که در آن افراد با درک محدودی از یک موضوع، اغلب دانش یا توانایی خود را در آن عرصه بیش از حد ارزیابی می‌کنند. در واقع به دلیل اینکه از عدم درک خود آگاه نیستند، تصور می‌کنند که همه چیز را می‌دانند. یا همانطور که چارلز داروین می‌گوید: جهل بیشتر از دانش باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود.

وارد می‌گوید: همانطور که انسان‌ها از ابتدای پیدایش خواندن و نوشتن، به کتاب‌ها و منابع نوشتاری دیگر برای کسب اطلاعات متکی بودند، هم‌اکنون نیز سرعت و یکپارچگی جستجو در گوگل باعث می‌شود که اطلاعات موجود در اینترنت را با محتواهایی که در ماده خاکستری مغز خود ذخیره کرده‌اند، اشتباه بگیرند.

محققان برای کشف این پدیده از داوطلبان خواستند که به ۱۰ سوال اطلاعات عمومی، خودشان یا با استفاده از جستجوی آنلاین پاسخ دهند. سپس از آنها پرسیده شد که چقدر به توانایی خود در به خاطر سپردن اطلاعات و یافتن آن اطمینان دارند. جای تعجب نیست که داوطلبانی که از گوگل استفاده کرده بودند، در مقایسه با افرادی که به قدرت مغز خود تکیه کرده بودند، پاسخ‌های درست بیشتری داشتند. اما جالب اینجاست که آنها در مورد توانایی حافظه‌شان هم اطمینان بیشتری داشتند.

در آزمون دوم، شرکت‌کنندگان بدون اینکه بتوانند پاسخ‌ها را جستجو کنند، پاسخ سوالات را دادند و از آنها خواسته شد حدس بزنند که چند سوال را درست پاسخ داده‌اند. نتیجه این بود که کسانی که در اولین آزمون پاسخ‌ها را در گوگل جستجو کرده بودند، مطمئن بودند که وقتی به حافظه‌شان تکیه کردند، به میزان قابل توجهی بیشتر می‌دانند.

محققان می‌گویند: وقتی اطلاعات در دسترس ماست، ممکن است به اشتباه فکر کنیم که از درون سر ما سرچشمه گرفته است.

کد خبر: 1116981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =