ضرورت نمایه کردن ۵ درصد از مجلات علمی کشور در سال

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم در راستای رسیدن به مرجعیت علمی در نظر دارد ۵ درصد از مجلات علمی کشور در سال نمایه شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فرهاد یزدان دوست رئیس اسبق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی  در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی که بعد از ظهر امروز در این دانشگاه برگزار شد، از جمله دستاوردهای دانشگاه به تالیف رشته‌های جدید و گرایش‌های میان رشته‌ای اشاره کرد و گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا توانستیم در آموزش مجازی عملکرد خوبی داشته باشیم، سخت‌افزارها و نرم افزارهای لازم در دانشگاه وجود داشت. علی‌رغم دورکاری‌هایی که وجود داشت، دانشگاه در زمینه انجام پژوهش ایفای نقش داشت، به طوری که چرخه پژوهش متوقف نشد. 

وی ادامه داد: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی توانست در حوزه اقتصاد مقاومتی، رتبه ۱ یا ۲ کشور را به دست آورد. در زمینه اقدامات فرهنگی دانشجویی، خدمات مشاوره‌ای و فرهنگی متنوعی توسط دانشگاه صورت گرفت.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه در زمینه مباحث بین‌الملل، در حوزه آموزش مشترکا با ۴ دانشگاه خارجی همکاری کرده و در حاضر در کشورهای کره جنوبی، هلند، فرانسه و روسیه دانشجویان فعال و در حال تحصیل داریم که منجر به صدور مدرک و انجام فعالیت‌های پژوهشی می‌شود. دانشگاه ما در رتبه بندی ISC بین ۱۵ دانشگاه برتر کشور و در رتبه بندی دانشگاه‌های صنعتی جزو ۵ دانشگاه برتر کشور قرار دارد.

وی افزود: دانشگاه خواجه نصیر از جمله اولین دانشگاه‌هایی بود که توانست طرح همسان سازی حقوق اساتید را اجرا کند. تا امروز بخش زیادی از این طرح اجرایی شده و امیدواریم مابقی آن در دستور کار دوستان قرار گیرد. دانشگاه ما برای نخستین بار سال گذشته دانشجوی کارشناسی نوبت دوم یا شهریه پرداز در قالب آزمون سراسری جذب کرد.

یزدان دوست بیان کرد: اقدامات لازم در زمینه راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی خواجه نصیر صورت گرفته و در حال حاضر اقدامات اولیه آن آغاز شده است. این صندوق قرار است پشتیبان پژوهش‌های خطرپذیر باشد. این صندوق به عنوان یک بانک می‌تواند فعالیت های دانشگاه را به بازار سرمایه نزدیک کند.

وی بیان کرد: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در زمینه جانمایی با مشکل مواجه بود و علیرغم همه فشارهایی که روسای این دانشگاه آوردند، این موضوع به نتیجه نرسید. در حال حاضر برخی پردیس های این دانشگاه با خطراتی از جمله ریزش سقف مواجه است و این موضوع از طریق آتش نشانی و شهردای به ما ابلاغ شده است.

بالاترین نرخ اشتغال درصنایع کشور مربوط به دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی است

حسن کریمی مزرعه شاهی در ادامه این مراسم اظهار کرد: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از جمله ۵ دانشگاه صنعتی برتر کشور به شمار می‌رود و در رتبه‌بندی‌های بین المللی خوش درخشیده است. 

وی ادامه داد: بالاترین نرخ اشتغال درصنایع کشور مربوط به دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی است از رویکرد آموزش‌های کاربردی و صنعتی دانشگاه حکایت دارد. 

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: تلاش می‌کنیم یک دانشگاه جامعه محور و کارآفرین باشیم و به پژوهش و آموزش توجه بیشتری داشته باشیم. امیدواریم دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مسیر خلق ثروت و ارزش گام‌های خوبی بردارد و  در زمینه توسعه و ارتقای گروه‌های آموزشی کاربردی به سمت دانشگاه‌های نسل جدید حرکت کند. 

وی‌ افزود: یکی از اهداف ما در دانشگاه توسعه میان رشته‌ای‌ها، چند رشته‌ای‌ها و فرارشته‌ای‌ها است. در آینده فضای دانشکده‌ای به مرور کمرنگ شده و تا چند سال بعد برچیده می شود. در همین راستا  توسعه چنین رشته‌هایی را در دستور کار خود قرار خواهیم داده و می‌کوشیم در ارتقای شیوه‌های آموزش تحرک ایجاد کنیم. 

کریمی گفت: گسترش زیرساخت‌های نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی  را در حوزه پژوهشی دنبال خواهیم کرد. باید بخش خصوصی را برای مشارکت در پژوهش و نوآوری فعال کنیم. 

وی از توسعه دوره‌های مشترک با کشورهای دیگر خبر داد و گفت:  ارتقای کمی و کیفی دانشجویان خارجی مورد توجه قرار خواهد گرفت، در این راستا در نظر داریم دوره‌های مشترک را توسعه دهیم. 

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یکپارچه سازی دانشگاه منجر به ایجاد آسیب‌های جدی شده است، در این راستا می‌خواهیم دانشگاه نسل جدید با الگوی ایرانی اسلامی را در تهران پایه ریزی کنیم.

ضرورت نمایه کردن سالیانه ۵ درصد از مجلات علمی کشور 

محمدعلی زلفی گل در ادامه این مراسم گفت: ایران رتبه اول علمی منطقه را کسب کرده است و با کشور ترکیه ۲۰ هزار سند علمی اختلاف دارد.  ۳۰ درصد تولیدات علمی دانشگاهی ما حاصل همکاری‌های بین‌المللی بوده و این امر بیانگر آن است که تلاش‌های جامعه علمی واقعا موثر بوده است. عملکردمان در عرصه دیپلماسی خوب است، اما کافی نیست و باید هدفمان این باشد که هر هیئت علمی با یک دانشمند خارجی مشارکت علمی داشته باشد. 

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های علم این است که در علم مالکیت مطرح نیست و ارزش آن به انتشار آن است. در همین راستا وزارت علوم مجلات علمی فارسی را به زبان بین‌المللی تبدیل کنیم. مجلات علمی در پایگاه های استناد علمی به ۳۲ زبان نمایه می شود در دیپلماسی علمی علاوه بر مشارکت علمی با محققان بین‌المللی و پذیرش دانشجویان خارجی باید بکوشیم که مجلات ما بین‌المللی شود.

به گفته وزیر علوم؛ بیش از ۱۸۰۰ مجله علمی در کشور وجود دارد. برای داشتن مرجعیت علمی برنامه ریزی کردیم که سالی ۵ درصد از مجلات ما نمایه شود. وقتی از کشورهای دیگر تقاضای پسادکتری دارند یعنی آن دانشگاه مرجعیت علمی پیدا کرده است. 

وی بیان کرد: اگر می خواهیم اشتغال دانشجویان و جوانان را حل کنیم به ساز و کار خاصی نیازمندیم، در این راستا باید به نوآوری و فناوری توجه ویژه داشته باشیم.  معضل عمده امروز کشور ما اشتغال است. اگر مسئولان بر این باورند که نخبگان ما بخاطر نداشتن مهاجرت می کنند و می‌خواهند جلوی خروج نخبگان را بگیرند، باید نسبت به سرمایه‌گذاری زمینه فناوری و نوآوری در پارک‌های علم و فناوری اقدام کنند. در این مسیر نیازمند توجه ویژه‌ دانشگاهیان و دست نیاز دراز کردن به دانشمندان کشور هستیم.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: ما در وزارت علوم به این باور رسیده‌ایم که معاونت فناوری تاسیس کنیم و حمایت وِیژه از پارک‌های علم و فناوری را در دستور کار خود قرار دهیم. در این راستا تاسیس سامانه جامع تحقیقات نیازمحور در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =