سناریوی انتقال آموزش پزشکی به وزارت علوم/ دانشجویان پزشکی باید با وزارت بهداشت خداحافظی کنند؟

موضوع انتقال آموزش پزشکی در طرح «اصلاح نظام آموزش پزشکی کشور» به وزارت علوم مطرح شده؛ اما بعید به نظر می‌رسد مخالفان این طرح اجازه اجایی شدن این طرح را بدهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، این روزها طرح «اصلاح نظام آموزشی پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی» مورد انتقاد جامعه پزشکی کشور قرار گرفته است و نمایندگان و مسئولان نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

این طرح توسط ۹۷ نفر از نمایندگان مجلس به امضا رسیده و ۲۵ مهر ماه با هدف خدمت‌رسانی بهتر و با کیفیت‌تر در حوزه بهداشت و درمان کشور در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است. 

22 آبان ماه زلفی گل وزیر علوم بار دیگر موضوع ادغام آموزش پزشکی و غیرپزشکی را در جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مطرح کرد. سخنان زلفی گل که نشان می داد وی برای تصدیگری آموزش پزشکی توسط وزارت علوم، قاطعانه ایستاده است و به مخالفان سرسخت طرح اعتنایی ندارد گفت: «هر چه زودتر دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزاتخانه علوم با هم ادغام شوند، جلوی ضررهای بیشتر گرفته خواهد شد.» همین جملات کافی بود تا خانواده پزشکی کشور در هر سطحی واکنش‌های شدیدی نشان دادند.

بعد از صحبت‌های وزیر علوم، رسانه‌های رسمی پر شد از بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی که در پاسخ به زلفی‌گل و در مخالفت با نظرات او بود.

از رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گرفته تا رئیس سازمان نظام پزشکی و معاون وزیر بهداشت واکنش‌های تندی به وزیر علوم داشتند و نظرات وی را غیرکارشناسانه دانستند.

دانشجویان علوم پزشکی نیز با این طرح مخالف کردند و با اقداماتی همچون طوفان توئیتری، ارسال نامه به رئیس مجلس و رئیس کمیسیون بهداشت، تشکیل کمپین و جمع‌آوری امضا خواهان خروج این طرح از دستور کار مجلس شده‌اند. 

انجمن دندانپزشکی ایران نیز در نامه‌ای به رئیس و نمایندگان مجلس ۱۳ دلیل برای مخالفت طرح اصلاح آموزش پزشکی کشور مطرح کرده است و چاره کمبود نیروهای متخصص را در افزایش ورودی‌های کنکور نمی‌داند. در این نامه تاکید شده است که باید خروجی‌های دانشگاه‌ها را مدیریت کرد و با ارائه طرح‌های مناسب تشویقی موجبات تمرکززدایی نیروهای متخصص را از مراکز استان فراهم کرد. 

مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف خواستار توقف طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی کشور شد و اعلام کرد: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های غیر قابل جبران مواجه نکنند. وی همچنین نامه دیگری خطاب به وزیر علوم نوشت و از نظرات وی درباره ادغام آموزش پزشکی و غیرپزشکی گلایه کرد واین نظرات را خلاف نظر مقام معظم رهبری دانست.

طرح اصلاح آموزش پزشکی از دستور کار مجلس خارج می‌شود؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که این طرح از گذرگاه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی عبور نکرده است و اعضای این کمیسیون با این طرح چندان موافق نیستند. البته محمدرضا میرتاج‌الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که از حامیان و امضا کنندگان این طرح به شمار می‌رود، بر این باور است که طرح‌هایی که در حوزه پزشکی به کمیسیون بهداشت ارائه می‌شود، عموما به تصویب نمی‌رسد. اخیرا طرحی در زمینه طب سنتی-ایرانی به مجلس ارائه شد که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تصویب نرسید. امکان به تصویب نرسیدن این طرح در کمیسیون بهداشت وجود دارد.

مجید محمدیان مشاور اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر این ادعا دامن زده و از احتمال طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی از دستور کار مجلس خبر داد و گفت: برآورد نظر نمایندگان نشان می‌دهد که احتمالا طرح از دستور کار خارج می شود. در این راستا ایسکانیوز با تمامی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تماس گرفت و تنها نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پاسخگو بود. جلیل میرمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره خارج شدن یا نشدن طرح اصلاح آموزش نظام پزشکی از دستور کار مجلس اظهار بی‌اطلاعی کرد.

ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم برخلاف نظر رهبری است

ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم یکی از پر بحث‌ترین مواردی است که در طرح «اصلاح نظام آموزش پزشکی کشور» بر اساس ماده یک این طرح «آموزش و پژوهش پزشکی» از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با هدف افزایش کیفیت آموزش و پژوهش پزشکی و افزایش ظرفیت آموزش پزشکی در راستای ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی در کشور، باید به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شود.

موضوع ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم در سال ۹۸ نیز بین نمایندگان مجلس مطرح شد و واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. در نهایت وزارت بهداشت موضوع ادغام را شایعه‌ای بیش ندانست و مخالفت جدی اعضای کمیسیون بهداشت مجلس وقت، باعث شد ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم منتفی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: اگر این طرح بخواهد منجر به انتزاع آموزش پزشکی از وزارت بهداشت شود، آموزش و بهداشت و درمان کشور متضرر خواهد شد.

حال این ادغام دوباره در سال ۱۴۰۰ در طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی مطرح شده است، ادغامی که ادعا می‌شود بر خلاف نظر مقام معظم رهبری است. بهرام عین‌اللهی پیش از اینکه به عنوان وزیر بهداشت دولت سیزدهم منصوب شود، در جریان انتخابات 1400 در دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: «ادغام به هیچ وقت نباید دست بخورد، بموضوع ادغان توسط اساتید وزارت علوم در مراسم افطار و ماه رمضان با رهبری مطرح شد، اما رهبری معتقد هستند آموزش باید به همین شکل در وزارت بهداشت باقی بماند.این نوع آموزش به هیچ عنوان در دولت حجت‌الاسلام رئیسی نیز تغییر نخواهد کرد.»

جلیل میرمحمدی  نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این‌باره انتقال آموزش پزشکی به وزارت علوم به ایسکانیوز گفت: اگر این طرح بخواهد منجر به انتزاع آموزش پزشکی از وزارت بهداشت شود،آموزش، بهداشت و درمان کشور متضرر خواهد شد. پاک کردن صورت مسئله به حل مشکل کمکی نمی‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من بهترین اقدام آن است که کارشناسان با تشکیل جلسه، آموزش پزشکی را مورد نقد و بررسی قرار داده و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند.

اینطور به‌نظر می‌رسد که «اصلاح نظام آموزشی پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی» یا به‌طور کامل از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج می‌شود یا با اصلاحاتی همراه خواهد بود. باید منتظر ماند تا مجلس شورای اسلامی درباره این طرح تعیین تکلیف کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =