افزایش ۵ برابری سرایت در جهش جدید کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد از افزایش حداقل پنج برابری سویه اومیکرون کرونا ویروس نسبت به ویروس دلتا خبر داد.

منیژه دزفولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که جهش جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی کشف شده است، اظهار کرد: بر اساس سکانس یا توالی ویروسی انجام شده، ویروس جدید بین ۶۰ تا ۱۰۰ جهش دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با اشاره به این که شاید مدتی است که این ویروس در دنیا در حال گردش است؛ اما به تازگی در آفریقای جنوبی کشف شده، افزود: ویرس دلتا که کرونای هندی نامیده می‌شد و ویروس آلفا که به نام کرونای انگلیسی شناخته می‌شد هم پس از مدتی شناسایی شدند. 

وی با تصریح بر این که منظور از توالی ویروس این است که در آزمایشگاه تمام ژن‌های ویروس به طور کامل شناسایی شود و مشخص می‌شود نوع ویروس کروناست یا آنفولانزا یا سرخک، گفت: ژن‌های ریزتر هم مشخص می‌کنند که کرونای جهش‌یافته است یا توالی ویروس آن مانند ۶ ماه پیش است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دیدن ریز ژن‌ها بسیار هزینه‌بر است و شاید در کشور ما تاکنون کمتر از۱۰۰ بار توالی ویروس انجام شده باشد؛ اما برای ویروس کرونا بیش از ۱۰۰ بار در دوران پاندمی در کشورهای پیشرفته توالی ویروس انجام شده است.

دزفولی‌زاده با تاکید بر این که سازمان جهانی بهداشت در مورد ویروس جدید که نام آن را اومیکرون گذاشته‌اند، هشدار داده است، یادآور شد: مرکز بیماری‌های کشورهای آفریقای جنوبی گزارش داده است که تعداد موارد بیماری افزایش زیادی داشته است یعنی سرعت سرایت ویروس افزایش یافته است؛ اما دیده نشده که این ویروس بیماری‌زایی شدیدی ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با بیان این که سرایت سویه اومیکرون حداقل پنج برابر از ویروس دلتا بیشتر است، افزود: بالا رفتن سرعت سرایت می‌تواند تعداد بیماران را تا حد زیادی افزایش دهد، به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی نگران فشاری است که به دلیل افزایش تعداد بیماران بر کادر درمان وارد خواهد شد.

وی با اشاره به این که همه کشورها توصیه کرده‌اند که افراد بالای ۱۸ سال، با توجه به جهشی که به وجود آمده و این که ویروس جدید است، دوز سوم واکسن را تزریق کنند، گفت: مهم نیست که بیماری‌زایی ویروس بیشتر نشده، مهم این است که ویروسی کاملا جدید است و همه در برابر آن حساس هستند.

دزفولی‌زاده تاکید کرد: پس اگر واکسن زده شود و دوباره آنتی‌بادی ساخته شود در بدن افراد، شانس خطرناک شدن پاندمی را کمتر خواهد کرد. این ویروس  مشابه آنفولانزاست و همانطور که هر چند سال یکبار یک آنفولانزای جدید و جهش‌یافته ایجاد می‌شود و بدن انسان کاملا نسبت به آن حساس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد در پایان اظهار کرد: درست است که ویروس جدید شده؛ اما بر اساس حدس و گمان گفته می‌شود که واکسن‌های قبلی هم می‌تواند موثر باشد، چرا که پادتن‌های بدن را فعال می‌کنند و شاید بتوانند تا حدی مانع ویروس شوند.

گفتنی است؛ سویه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون برای نخستین در آفریقای جنوبی شناسایی شد و به دلیل تعداد بالای جهش در این سویه، سازمان جهانی بهداشت ابراز نگرانی کرده است که ممکن است دوباره موج جدیدی از بیماری در سراسر جهان ایجاد شود.

انتهای پیام/    

کد خبر: 1119267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =