پویش را می‌توان به طرح قانونی تبدیل کرد/ نخبگان نسبت به رسالت اجتماعی حساس باشند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره قابلیت تصویب طرح پویش در قالب قانون گفت: طرح پویش را می‌توان از طریق قانون‌گذاری‌ها، سیاست‌گذاری‌های متناسب و شایسته در درون دانشگاه به طرحی قانونی تبدیل کرد تا منشا تاثیرات مناسب در تمامی اقدامات باشد.

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حمایت از قشر نخبه و دانشگاهی فعال در اقدامات پژوهشی و امکان تصویب طرح پویش و استفاده از ظرفیت‌های قانونی مجلس گفت: مجموع تجارب اجرایی کشور در زمینه‌های مختلف با یکدیگر جمع‌آوری شده و در نهایت مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذار به جمع‌بندی در زمینه تصویب قانون می‌پردازد.

وی افزود: طرح‌هایی همچون طرح پویش برای اشتغال تحصیلکردهای دانشگاه آزاد اسلامی در صنایع و بخش‌های مختلف جامعه در صورت ارائه این تجارب به استان‌های مختلف توان اقناع سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و قانون‌گذاران را دارد.

طرح پویش ظرفیت تبدیل شدن به قانون را دارد

نگاهداری ادامه داد: از طریق قانون‌گذاری‌ها، سیاست‌گذاری‌های متناسب و شایسته می‌توان این اقدامات را نهادینه کرد و از یک طرح درون دانشگاهی به طرحی قانونی تبدیل کرد تا منشا تاثیرات مناسب در تمامی اقدامات در سراسر کشور باشد.

نگاهداری درباره کم‌وکیف اختصاص بیمه  و دیگر مسائل مربوط به قانون کار به فعالان در این طرح گفت: نقش نهادهای قانون‌گذار جمع‌‍آوری تجربیات و ارائه پیشنهادات قانونی برای رفع موانع فراقانونی و حل مسائل است. در صورت بررسی تجربیات موفق طرح پویش نهادهای قانون‌گذار نسبت به اشائه آن اقدام می‌کنند.

امکان ادامه فعالیت دانشجویان در قالب خدمت سربازی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره چالش‌های طرح پویش همچون رهاسازی دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی یا اینکه دانشجویان بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی در صنعت خدمت سربازی خود را بگذرانند، ادامه داد: به باور بنده این طرح ایده مناسبی است و طرح‌های مشابه هم جای پیشرفت دارد، اما تصمیم‌گیری درباره خدمت سربازی برعهده ستاد کل نیروهای مسلح است و ارزیابی این گونه مسائل از سوی ستاد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان امر با ستاد کل نیروهای مسلح رایزی‌ها را انجام داده و بسترهای لازم برای گذراندن خدمت سربازی در قالب پویش در صنایع و بخش‌های دیگر جامعه را فراهم می‌کنند.

نهادهای قانون‌گذاری پشتیبان طرح پویش هستند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهادهای قانون‌گذاری پشتیبان طرح پویش هستند، تاکید کرد: اقدامات اصلی باید از سوی ستاد کل نیروهای مسلح انجام شود.

دلایل مهاجرت نخبگان بررسی شود

نگاهداری درباره عوامل مهاجرت نخبگان دانشگاهی گفت: باید دلیل مهاجرت یک فرد تحصیل کرده بررسی شود. احساس نیاز یک فرد تحصیل کرده از لحاظ امنیت شغلی، امنیت در زندگی، نیاز به دستیابی به یک جایگاه اجتماعی و منزلت در جامعه برای مهاجرت باید بررسی شود. برای قشر خاص نخبگان جامعه خودیابی، خودشکوفایی و به منحصه ظهور رساندن استعدادها است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین جامعه، دانشگاه‌ها، صنعت و سیاست‌گذاران باید نیازهای فرد تحصیل کرده از لحاظ امنیت اجتماعی، خودیابی و خودشکوفایی را تامین کنند.

نگاهداری با بررسی دلایل مهاجرت نخبگان از لحاظ فرهنگی افزود: نخبگان کشور از طریق بودجه کشور و بیت‌المال به تحصیل پرداختند و باید نسبت به جامعه رسالت داشته و خود را مسئول بدانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =