واکسن‌های موجود در برابر ویروس جدید کرونا موثر هستند؟

ویروس‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد معتقد است که ممکن است واکسن‌های موجود در دنیا نتوانند در مقابل جهش جدید ویروس کرونا «اومیکرون» ایمنی ایجاد کنند.

شقایق یزدانی نیشابوری در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونای جدید را «اومیکرون» نامیده است، اظهار کرد: این ویروس نزدیک به ۵۰ جهش داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با اشاره به این که بیشتر جهش‌های جدید در ناحیه لیگاند ویروس اتفاق افتاده است، افزود: یعنی همان ناحیه‌ای که به سلول میزبان میچسبد و آلودگی ایجاد می‌کند. به همین دلیل، گفته می‌شود که ممکن است واکسن‌های موجود در دنیا، موثر نباشند.

این ویروس‌شناس با تصریح بر این که ممکن است حتی افراد واکسینه‌شده هم به ویروس کرونای جدید آلوده شوند، گفت: البته این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و لازم است مطالعات کامل‌تر و جامع‌تری انجام شود. همچنین باید تغییرات ویروس از جوانب مختلف سنجیده شود تا بتوان نتیجه‌گیری کرد که آیا واکسن‌های موجود برای ایمنی از جهش جدید ویروس موثر هستند یا نه؟

وی با تاکید بر این که قدرت سرایت و انتقال ویروس به احتمال زیاد افزایش یافته است، یادآور شد: البته این که قدرت سرایت بیشتر الزاما سبب عفونت‌زایی بیشتر شود، نامشخص است. به همین دلیل، باید زمان داده شود و اطلاعات جدید بررسی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: احتمال دارد که علایم بیماری در مقایسه با قبل متفاوت نباشد. البته این جهش جدید، نگرانی‌هایی در همه دنیا ایجاد کرده است. ذات ویروس تغییر کردن است و تا وقتی که ۸۰ درصد جهان واکسینه نشده باشند، باید انتظار جهش‌های دیگری هم داشته باشیم.

این ویروس‌شناس با بیان این که تا وقتی واکسیناسیون کامل نشده باشد، احتمال جهش‌های بیشتری وجود دارد، گفت: به همین دلیل، تاکید اصلی ما بر واکسیناسیون است. واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد نوعی ایمنی جمعی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود گردش ویروس در افراد و طبیعت کمتر شود.

وی با بیان این که واکسیناسیون سبب می‌شود که ویروس فرصت تکثیر در بدن یک فرد و انتقال به فرد دیگری را نداشته باشد، افزود: وقتی گردش ویروس پایین بیاید، میزبان‌های کمتری خواهد داشت و بستری برای تکثیر نخواهد داشت. پس احتمال ضعیف شدن ویروس بالا خواهد رفت. این فرآیند ویروس را کنترل و ضعیف می‌کند. به همین دلیل، کسانی که واکسن نمی‌زنند به کل جامعه آسیب می‌زنند.

انتهای پیام/                                                         

کد خبر: 1120010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =