رشد اندک چک برگشتی طی یک سال/ بیشترین و کمترین رقم چک برگشتی در استان‌ها

آمارهای بانک مرکزی از رقم و مبلغ چک‌های برگشتی طی یک سال گذشته نشان از افزایش آمار چک‌های برگشتی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، آنطور که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌‍دهد، تعداد چک‌های برگشتی در شهریور ماه امسال، معادل ۷۰۹ هزار فقره به ارزش بیش از ۳۱۴ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۴.۴ درصد کاهش و از نظر مبلغ ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در واقع مبلغ چک برگشتی طی یکسال از ۱۰.۱ به ۱۲.۶ درصد و تعداد چک‌برگشتی‌ها هم از ۹.۲ به ۹.۷ درصد رسیده است. این درصدها نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده است. طبق این آمار، از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در شهریور، ۹.۷ درصد و ۱۲.۶ درصد برگشت داده شده است.

در همین مدت ۱۹۷ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۱۴۶ هزار میلیارد ریال در استان تهران برگشت داده شده که از نظر ارزش ۱۱.۵ درصد کل چک‌های برگشت خورده است. بیشترین تعداد چک‌های برگشتی در شهریور ۱۴۰۰ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ۱۴.۹ درصد و کمترین میزان مربوط به گیلان با ۷.۱ درصد است.

رشد اندک چک برگشتی طی یک سال/ بیشترین و کمترین رقم چک برگشتی در استان‌ها

طبق این آمار، درصد توزیع تعداد چک‌های برگشتی بر حسب استان و مناطق آزاد در شهریور ۱۴۰۰ به گونه‌ای است که تهران در میان دیگر استان‌ها سهم بالاتر و در حدود ۲۷.۸ درصدی را به خود اختصاص داده است.

اما در تفکیک این آمار و علت‌یابی چک‌های برگشتی، رقمی معادل ۶۸۶ هزار فقره چک به ارزش ۳۰۲ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است. این دلیل برگشتی چک‌ها ۹۶.۱ درصد ارزش چک‌های برگشتی را به خود اختصاص داده است.

در نگاهی به آمار چک‌های برگشتی و دلیل کسری موجودی، آمارهای استان تهران هم قابل توجه است. در شهریور امسال ۱۸۹ هزار فقره چک به ارزش ۱۴۰ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی برگشت خورده است. در مجموع و با مقایسه آمارهای چک برگشتی در شهریور امسال و سال قبل می‌توان دریافت که تعداد و مبلغ این چک‌ها با افزایش روبرو شده است.

کد خبر: 1120119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =