آماده‌سازی فضای روانی دانشگاه‌ها برای دوران پساکرونا

سرپرست حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: دانشگاه‌ها مکلف شده‌اند تا پایان آذر دوره‌هایی را برای آمادگی روانی دانشجویان و خانواده‌ای آنها برای بازگشایی‌ در دوران پساکرونا برگزار کنند که مرکز امین دانشگاه واحد تهران شرق هم برنامه‌ریزی لازم را برای این کار انجام داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از نیمه آبان ماه امسال، بافروکش کردن تب کرونا در کشور، دانشگاه‌های سراسر کشور به تدریج آمورش حضوری برای دانشجویان را از سر گرفتند؛ ولی با توجه به وقفه‌ای که دردوران کرونا برای دانشجویان و حضور فیزیکی آنها در دانشگاه‌ها بوجود آمد، در دوران پسا کرونا و بازگشایی تدریجی دانشگاه‌ها، قطعا برخی از دانشجویان به خصوص نوورودها با مشکلات روانشناختی ناشی از دوران کرونا همچون اظطراب، وسواس، افسردگی و غیره مواجه خواهند شد و این مشکلات که اغلب ریشه روانشناسی دارند،  بیش از گذشته خود را در میان دانشجویان بروز خواهد داد.

در همین راستا، مراکز مشاوره امین دانشگاه‌های آزاد کشور، اقدام به برگزاری مجموعه کارگاه‌های مهارت آموزشی دانشجویی و همچنین وبینارهای روانشناسی در فضای مجازی برای دانشجویان کرده تا در صورت نیاز دانشجویان بتوانند به صورت رایگان از خدمات این مراکر بهره ببرند و آسیب‌های روانی ناشی از دوران کرونا را به حداقل برسانند.

سیدعلی موسوی اصل، سرپرست حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق درباره  راهکارهای مقابله با مشکلات روانشناختی در دانشجویان به ارایه خدمات دفاتر مشاوره امین به دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد اسلامی اشاره کرد و در این باره گفت: به تازگی به همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه جدیدی ابلاغ شده که چندین دوره حول محور موضوعات روانشناختی همچون ارتقای اعتماد به نفس واختلال اضطراب، مشاوره خانواده، مشاوره دینی و مذهبی، خدمات روانپزشکی، خدمات روان‌سنجی، خدمات نوروفیدبک، خدمات پزشک عمومی، مشاوره ورزشی، مشاوره تغذیه، مشاوره گروهی، روان‌درمانی و مشاوره فردی، راهنمایی و مشاوره ازدواج، راهنمایی و هدایت تحصیلی برای دانشجویان نوورود و خانواده‌های آنها تا از سوی مراکز مشاوره امین در دانشگاه‌ها برگزار شود.

معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق افزود: اکنون دانشگاه‌ها مکلف شده اند تا پایان آذر این دوره‌ها را برگزار کنند که مرکز امین دانشگاه واحد تهران شرق هم در حال انجام این کار است و برنامه‌ریزی لازم را برای این کار انجام داده است.

وی گفت: همچنین مرکز مشاوره دانشگاه تهران شرق، برای دانشجویان جدید در بدو ورود به دانشگاه، فرم تست روانشناسی استاندارد در سامانه را راه‌اندازی کرده است.  دانشجویان نوورود با انجام این تست و تکمیل این فرم در گوگل، راهنمایی و جهت‌دهی شده‌اند و ازدانشجویانی که احیانا دچار مورد خاصی بودند برای مشاوره‌های روانشناختی به مراکز مشاوره دعوت خواهد شد. همچنین برای دانشجویانی که مورد خاصی هم ندارند، پرونده ایجاد خواهد شد.

بزگزاری وبینارهای فصلی و صدور گواهی برای شرکت‌کنندگان

موسوی افزود:  مرکز مشاوره امین واحد تهران شرق دانشگاه آزاد به صورت فصلی از بهار امسال وبینارهای فصلی در موضوعات مختلف روانشناسی، اجتماعی، حقوقی، اعتقادی، سیاسی و تغذیه برگزار و به شرکت‌کنندگان در پایان دوره گواهی صادر می‌کند.

او ادامه داد: مجموعه این کارها تاکنون به صورت مجازی انجام شده و با توجه به اینکه بخشنامه اعضای هیئت علمی نوالف و ب هم داریم، در مرکز مشاوره برای ارایه خدمات حضوری کاملا این خدمات ایجاد شده است. دانشجویان در زمان حضوری شدن دانشگاه‌ها می‌توانند از خدمات حضوری این مرکز استفاده کنند. همه این کارها پیش‌بینی شده تا برای دانشجویان ورودی جدید و خانواده‌های آنها توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه دنبال شود.

معاونت فرهنگی واحد تهران شرق دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: تست روانشناسی استاندارد هم از دانشجویان جدیدالورود به صورت مجازی گرفته شده و از دانشجویان مورد دار در فضای مجازی دعوت شده در مراکز مشاوره این مرکز حضور یابند تا در زمان حضور دانشجویان در دانشگاه بتوانیم خدمات روانشناختی به آنها ارایه دهیم.

ساخت مستند با موضوعات مختلف روانشناسی

موسوی افزود: از دیگر کارهای مراکز مشاوره امین این است که کانون‌های دانشجویی که با موضوعات روانشناختی مرتبط هستند، مستندی در چند قسمت در این خصوص تهیه کردند که به صورت نمادین بعضی ازدانشجویان نقش افرادی که دارای اختلال‌هایی مثل اختلال اضطراب اجتماعی بودند را بازی کردند و در آنجا پزشک یا روان درمانگر، این موضوع را تحلیل و درباره آن اختلال توضیح می‌دهد. این مستند در فضای مجازی برای دانشجویان منتشر شد که در حقیقت یک کار تبلیغاتی برای مراکز مشاوره هم بود که دانشجویان در جریان این کار قرار گرفته و انواع اختلالاتی را که به صورت خاص با آن مواجه هستند را در این مراکز مطرح و پیگیری کنند تا درمان شوند.

موسوی با بیان اینکه همه اساتیدی که در مراکز مشاوره امین فعالیت دارند، دارای پروانه سازمان نظام روانشناسی  و بیرون از دانشگاه کلینیک دارند ولی در دانشگاه همان خدمات را به صورت رایگان به دانشجویان و خانواده‌های آنها ارایه می‌دهند، ادامه داد: کلیپ‌هایی که در این زمینه ساخته شده برای ترغیب دانشجویان و نوورودها در استفاده از خدمات رایگان این مراکز مشاوره است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران شرق خاطرنشان کرد: در فصل‌های گذشته خیلی از این اختلال‌ها مثل اضطراب در قالب وبینار برای دانشجویان برگزار شد و بخشنامه جدیدی که سازمان مرکزی به ما ابلاغ کرده شامل ۹ بند است که ۶ مورد آن برای ورودی‌های جدید و ۳ مورد برای خانواده‌های آنها در نظر گرفته شده‌است.

سیدعلی موسوی اصل در پایان با بیان اینکه موضوعات وبینارها با نظرسنجی از خود دانشجویان انجام می‌شود، ادامه داد: زمینه‌های اصلی مشکلات دانشجویان مثل روانشناختی، مشکلات حقوقی و غیره نظرسنجی می‌شوند و دوباره این موضوعات کلی را به موضوعات کوچک‌تر تبدیل و در مورد موضوعات مورد توافق دانشجویان وبینار برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120164

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =