پایان‌نامه‌ها در طرح پایش تقاضا محور شده است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با بیان اینکه از طریق طرح پایش پایان‌نامه‌های دانشجویان تقاضا محور شده و  آینده این طرح درخشان است، گفت: از طریق مذاکره با صنایع و ارائه راهکارها در سال ۱۴۰۱ می‌توان مشکلات موجود در طرح پایش را حل و فصل کرد.

علیرضا صیداوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند اجرای طرح پایش گفت: پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی جزو با ارزش‌ترین داده‌های علمی هستند. امروزه کارکرد پایان‌نامه‌ها متناسب با نیازسنجی، شناخت مسائل، چالش‌ها و پاسخ‌دهی به حل آنها، دغدغه جدی نهادهای علمی است. از آنجایی‌که طرح پایش به بیان چالش‌ها و زمینه‌های پژوهشی در راستای حل مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تنظیم می‌شود. بی‌شک مدیریت و هدفمندکردن پژوهش، تحولی در کارآمدی نظام علمی و اداره کشور پدید آورده است. در قالب طرح پایش پایان نامه‌ها و مقالات دانشجویی در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: ایده طرح پایش متناسب با نیاز صنایع کشور، جامعه و مخاطبان ایجاد می‌شود. برای مثال دانشجویان و فعالان در طرح پایش در شاخه‌های مختلف همچون صنعت در زمینه‌های مختلف، نفت، گردشگری، دارو و ...  نارسایی‌ها و مشکلات آن را شناسایی و مطالب گردآوری شده در قالب پایان‌نامه ارائه می‌شود. دانشجویان و اساتید برای فعالیت در این طرح تشویق می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت درباره اقدامات تشویقی برای فعالان در این طرح ادامه داد: هرگونه امتیاز برای فعالان و دانشجویان در این عرصه موثر است. برای مثال می‌توان برای دانشجویان فعال در این طرح نمره یا برای استادان حق‌الزحمه اختصاص داد.

سال آینده مشکلات طرح پایش حل می‌شود

صیداوی ادامه داد: تاکنون مجموع خروجی‌های پایان‌نامه‌ها در اختیار صنعت قرار گرفته و به عبارت دیگر در گام نخست اقدامات در زمینه ارائه پایان‌نامه به صنعت انجام شده و در حال دستیابی به خروجی‌ها هستیم. با این تفاسیر در سال  ۱۴۰۱ از طریق مذاکره با صنایع و ارائه راهکارها می‌توان مشکلات موجود در طرح پایش را حل و فصل کرد، بی‌شک صنعت هم از این طرح برای ارتقای فعالیت‌های خود استقبال می‌کند. در واقع در سال ۱۴۰۱ طرح پایش مورد شناسایی و استقبال بیش از پیش صنعت قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت افزود: با بررسی خروجی‌های ناشی از برگزاری این طرح باید با تبادل نظر و کمک صاحبان صنایع مشکلات و راهکارها را بررسی و حل کرد. هنوز در ابتدای طرح هستیم، اما به‌دلیل وجود بستر مناسب در حوزه گردشگری، صنعت، پتروشیمی، نفت، کشاورزی و خدمات علوم پزشکی می‌توان خروجی مناسبی از طریق پایان‌نامه‌ها جذب کرده و در آینده درآمدزایی مناسب را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی از طریق طرح پایش پایان نامه‌های  دانشجویان تقاضا محور شده و  آینده این طرح درخشان است.

صیداوی با بیان اینکه در بخش‌نامه‌ها برای دانشجویان فعال در طرح پایش امتیاز لحاظ شده است، تاکید کرد: برای دانشجویان فعال در این طرح ارائه تسهیلات بیشتر در تحقق اهداف این طرح برعهده سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است، طبیعتا افزایش امتیازها در روند استقبال دانشجویان از این طرح موثر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1120398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =